Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa beg.digital EOS

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Finns redan en väldigt bra jämförelse mellan 10D och 300D: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/
Varför inte bara hänvisa till den, då? Jag tror ju inte att en blivande kameraägare är hjälpt av uttryck som "tantkamera" eller "sunkig" som förekommit här (särskilt inte när ingetdera är sant).

Men OK, frågan gällde D60 vs 300D, en ganska relevant och intressant fråga. Du har skrivit några kommentarer ("Snabb AF = 300D. Många inställningsmöjligheter = D60."). Mera?
 
niklasl skrev:
Varför inte bara hänvisa till den, då? Jag tror ju inte att en blivande kameraägare är hjälpt av uttryck som "tantkamera" eller "sunkig" som förekommit här (särskilt inte när ingetdera är sant).
Det är subjektiva åsikter, därför kan du inte säga att det inte är sant.

Jag upplever 300D som sunkig (plastig, knarig, inte förtroendeingivande alls) när jag använder den, jämfört med D60..det är stor skillnad på dem.

Vad tantkamera är har jag ingen aning om dock.

niklasl skrev:

Men OK, frågan gällde D60 vs 300D, en ganska relevant och intressant fråga. Du har skrivit några kommentarer ("Snabb AF = 300D. Många inställningsmöjligheter = D60."). Mera?

http://www.dpreview.com/reviews/canoneosd60/

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/
 
ThomasT skrev:
Helt klart en begagnad D60! Jag tycker den verkar mer förtroendeingivande än den silvriga plastbiten.

Du kan jämföra kamerorna på www.dpreview.com, välj "side by side".
Thomas! Nog ett bra val, men det vore roligt för oss andra om du kunde motivera valet lite utförligare. Vilka funktioner är bättre på D60? Är plasten på 300D verkligen så dålig? Ser att din kameraväska innehåller Minolta Dimage 5, men du har kanske tidigare använt Canon D60 resp 300D? Varför bytte du till Minoltan? Är den bättre än D60?
 
En tanke som slog mig angående att det kommer lätt skit i kameran. Det är kanske mer att 300D ägarna satsar på billigare optik som tätar sämre i bajonettfattningen. 10D ägarna slår till med bättre kvalitet från början och som tätar bättre.
 
Det är möjligt att Canons komposit-bajonetter glappar mer.. Men jag tycker det låter konstigt att det ska komma in smuts den vägen.

Däremot ska man ju inte pilla på sensorn i tid och otid....

/Jeppe - som rengjort sin sensor 3 ggr på 10 månader..
 
niklasl skrev:
... Är plasten på 300D verkligen så dålig? ...

Jag har aldrig använt D60 eller 10D. Men om man bortser från utseendet så upplever jag att 300D är lika stabil som min gammla EOS30. Att ytterhöljet är av silverfärgad plast tycker jag inte påverkar annat än möjligtvis (?) då man skruvar fast huset på stativ (och då saknar man dessutom möjligheten till spegeluppfällning).
Kan väl tillägga att jag aldrig använt ngt objektiv större än EF70-200/4 och aldrig varit krigsfotograf.

btw, bensintanken på din cross-hoj är gjord av ... :)

[EDIT]

(ironi, eller nåt. avgör själv)
Den allvarligaste bristen med plasthöljet är att du inte längre kan åtnjuta respekt hos dina fotoutrustningsnerdar till kompisar. ;)
 
Senast ändrad:
Var det ingen som läste resereportaget i DN för några veckor sedan om paret som gjorde fotosafarin genom Afrika. 6-7 månader från Egypten till Kapstaden i en Landrover.

Paret hade En Canon 1V samt ett par 1:eek:r. Sekundärt hade de även en D60 för sin webbsida.

Nu till det märkliga!

Det dröjde inte speciellt länge innan de vältätade proffskamerorna började hosta av det finfördelade stendamm som även kan stoppa armbandsur.

Dessa fick repareras ett antal gånger under resans gång.

D60:an däremot som fick backa upp de andra bara gick och gick.

Så behöver du en riktig "kompis" kanske en D60 kan vara något.
 
Jo Stephan.. Det reportaget var väl med i FOTO oxå?

Om jag inte missminner mig så var det en av ur-ettorna som pajjade.. De har inte mycket tätning ;)


Edit:

2 EOS 1V
2 EOS 1
1 EOS D30 (inte D60)

Ger mig tusan på att det var en av ur-ettorna som pajjade, men de skriver i artiklen att alla utom D30:an krånglade.. Kanske för de använde den minst ?? ;)

Fast nu glider vi långsamt från ämnet
 
Hej ! Hallå ! Det var jag som startade den här tråden, så jag tillåter mig själv att gå lite off topic, det gör ju ni andra också så bra ;

Är fotografer ett släkte fyllt av ovanligt mycket prestige och hävdelsebehov ?

Jag har flera fritidsintressen och inte inom någon annan genre har jag upplevt denna iver att smutskasta andra och deras val, samt framhäva sig själv och sina egna val som det enda rätta. När jag står med mina vindsurfingkompisar på stranden så snackar vi inte om hur fula de andras nya camber-segel är, utan om hur jäkla kul det ska bli att få ge sig ut i 10m/s...

Ska det vara så otroligt svårt att fokusera på ursprungsidén ?

Tråden gällde nämligen en enkel liten fråga om beg.D60 vs. 300D tillsammans med en liten motivering ? 10D fanns inte ens med som alternativ, men efter bara några inlägg så rasar genast debatten om vilken som är tätast av 10D och 300D, vilken som känns som ett gräddpaket, vilken används av "riktiga" fotografer.. osv.

Självklart måste en tråd som frågar om vilken produkt är bäst fyllas av negativa och positiva aspekter på de respektiva modellerna, men, man kan göra det på olika sätt...

Jag blir alldeles matt. Man får nog söka sin information någon annanstans än fotosidans forum om man verkligen vill ha någon. Vill man föra en självhävdelsekampanj passar forumet däremot utmärkt.
 
Senast ändrad:
Rätt Fredrik.. Men jag tror att fenomenet finns i ALLA fritidsintressen/yrken/hobbies..

Golf: Mina Spalding är mycket bättre än dina Titelest
Tennis: Jag använder Dunlop, för de är så jäkla bra
Segling: Segel från Neil Pryde.. O'Neill SUGER
Badminton: Yonex RULES
Fotboll: Nike, med skruvdubbar ska det va, annars kan det va..

osv...

Tyvärr blir det så när någon ens NÄMNER något annat att då blir vissa TVUNGNA att försvara sitt kamerainköp..och då är det hela igång..

Jag tycker nog ändå att du fått vissa indikationer på hur det förhåller sig mellan dina två val?
 
ebbhead skrev:
Hej ! Hallå ! Det var jag som startade den här tråden, så jag tillåter mig själv att gå lite off topic, det gör ju ni andra också så bra ;

Är fotografer ett släkte fyllt av ovanligt mycket prestige och hävdelsebehov ?


Ja.


Jag blir alldeles matt. Man får nog söka sin information någon annanstans än fotosidans forum om man verkligen vill ha någon.


Det fanns några länkar i början av tråden, kolla dem. Resten av tråden är mest tyckanden och metatyckanden.
 
Jeppe skrev:
Jag skulle klassa Fotosidan som Sveriges STÖRSTA kunskapsbank..alla kategorier... ;)

"alla kategorier" är förmodligen att ta i va ? .. däremot håller jag med om att det verkar finnas otroligt mycket kunskap och erfarenhet här. Tyvärr blir denna kunskap uppblandad med en otroligt stor dos prestige ganska oanvändbar i syftet kunskapsspridning.

För övrigt håller jag med om Neil Pryde-segel ;)

Och nu är vi VERKLIGEN off topic ;)
 
Slabbe skrev:

(ironi, eller nåt. avgör själv)
Den allvarligaste bristen med plasthöljet är att du inte längre kan åtnjuta respekt hos dina fotoutrustningsnerdar till kompisar.


Hoho:) Får nog ändå anses som dagens saning...
 
Jag var sugen att köpa en 300D, och stack glad i hågen iväg till butiken för att klämma lite, snacka om antiklimax när jag fick den i handen.

Om jag ska punga ut med så pass mycket pengar och får något som inte känns mer gediget och välgjort så avvaktar jag tills nån av dom värre modellerna kan hittas på beg, marknaden för ungf samma slantar.

Bara mina 5cent i debatten, kör på D60:an..
 
ebbhead skrev:
Tyvärr blir denna kunskap uppblandad med en otroligt stor dos prestige ganska oanvändbar i syftet kunskapsspridning.

Jag delar inte den åsikten, att beskriva hur man upplever något är oxå värdefull information till den som ska köpa något.

Och det är ett faktum att många hoppade över 300D p.g.a just nämnda skäl.

Det är ju upp till var och en att ta till sig eller inte.

Det bästa är som vanligt att testa kamerorna själv.
 
Det här kanske blir tröttsamt, men jag ska ändå förtydliga vad jag menade..

sagan skrev:
Jag delar inte den åsikten, att beskriva hur man upplever något är oxå värdefull information till den som ska köpa något.

Vad jag menar är att eftersom den faktiska kunskapen uppblandas med så pass mycket prestige, så är det sannolikt att hur X upplever 300D är starkt färgat av att X äger en 10D/D60..

sagan skrev:
Det bästa är som vanligt att testa kamerorna själv.

Sant.
 
Senast ändrad:
Skillnaderna mellan kamerorna rent tekniskt har jag ju länkat till..där finns all information,
Kan länka igen:¨

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/

http://www.dpreview.com/reviews/canoneosd60/

Subjektiva åsikter som "plastig" "sunkig" "inte förtroendeingivande" o.s.v ska tas för just vad det är subjektiva åsikter.

Men om man läser att många har den åsikten så borde det ju ligga något i det och man kan ha med det i beräkningen (och givetvis undersöka saken själv)

Jag tror faktiskt 99% skulle hålla med om att D60 ger en helt annan kvalitetskänsla oavsätt om de äger någon av kamerorna eller inte.
 
Jag köper allt du sagt Kim, med några undantag som vi redde ut i början av tråden ;-) .. .Jag har även sett länkarna och fäster också stor vikt vid dina kunskaper och kommentarer. Mina åsikter om prestigefullhet är riktad till ingen och alla :)

// F
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.