Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa analog SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

aron.johansson

Aktiv medlem
Hej hej..

Jag har tänkt att köpa en gammal analoga SLR att ha lite kul med, men är väl lite för ung för att ha någon kunskap alls om dessa gammla fina klenoder :)

Vilka modeller rekomenderas? Fotor med Nikon DSLR idag så skulle ju va kul samma märke och kunna använda objektiven på D80 med. Om det nu går. Hur funkar det med gammla gluggar? Ai m.m. Det är väl ngn typ som inte passar, men annars ska det väl funka ganska bra? Utan AF och ljusmätning såklart..
Inget krav med nikon, men lutar väl åt det. Men kom gärna med lite åsikter om modeller, gluggar, pris m.m. Har inte tänkt att lägga mer än 1000-1500:-

Hittade den här idag. Något att ha?
http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_Nikkormat_EL_systemkamera_22022832.htm?ca=17&w=3

Mvh Aron
 
Hej hej..

Jag har tänkt att köpa en gammal analoga SLR att ha lite kul med, men är väl lite för ung för att ha någon kunskap alls om dessa gammla fina klenoder :)

Vilka modeller rekomenderas? Fotor med Nikon DSLR idag så skulle ju va kul samma märke och kunna använda objektiven på D80 med. Om det nu går. Hur funkar det med gammla gluggar? Ai m.m. Det är väl ngn typ som inte passar, men annars ska det väl funka ganska bra? Utan AF och ljusmätning såklart..
Inget krav med nikon, men lutar väl åt det. Men kom gärna med lite åsikter om modeller, gluggar, pris m.m. Har inte tänkt att lägga mer än 1000-1500:-

Hittade den här idag. Något att ha?
http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_Nikkormat_EL_systemkamera_22022832.htm?ca=17&w=3

Nostalgi! Hade en äldre Nikkormat en gång, men den bytte jag in mot en beg. F1 Photomic med motor 1972 (kameran lever och funkar än idag). Har nu en F2a - bästa Nikon ever!!! Du får en sån för 1000-3000 spänn tror jag. Men, den är helt mekanisk bortsett från ljusmätningen. Nada autofokus och annat lulllull - du och mekaniken, that's it.
 
Hej hej..

Jag har tänkt att köpa en gammal analoga SLR att ha lite kul med, men är väl lite för ung för att ha någon kunskap alls om dessa gammla fina klenoder :)

Vilka modeller rekomenderas? Fotor med Nikon DSLR idag så skulle ju va kul samma märke och kunna använda objektiven på D80 med. Om det nu går. Hur funkar det med gammla gluggar? Ai m.m. Det är väl ngn typ som inte passar, men annars ska det väl funka ganska bra? Utan AF och ljusmätning såklart..
Inget krav med nikon, men lutar väl åt det. Men kom gärna med lite åsikter om modeller, gluggar, pris m.m. Har inte tänkt att lägga mer än 1000-1500:-

Hittade den här idag. Något att ha?
http://www.blocket.se/goteborg/Nikon_Nikkormat_EL_systemkamera_22022832.htm?ca=17&w=3

Mvh Aron

Vill du ha en helt manuell kamera är nog en Nikon FM, FE, FM2, FE2, FA att föredra.
Finns från en 400:- ungefär.

Nikon F3 sista pro huset utan AF, en klassiker
Kostar ca 1000:-

Nikon F4 är den mest kompatibla kameran skulle jag tro. Nikon lyckades med bravaden att göra den framåtkompatibel :)
AF-S objektiven fungerar om jag fattat det hela rätt.
Får du nog punga ut runt 1500:-

Nikon F5 sista riktiga analoga pro huset. Kostar dig 3000:- eller så.

Kolla på det totala utbudet här :)
http://mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slrmain8090.htm
 
Jag har en Nikon F80, det är i stort sett en analog D80. Modern och plastig, men billig, smidig och bra. Nikon F75 har liknande funktioner.

Där har du två förslag om du vill ha något modernt med autofokus. :)
 
Ahh,, jäklar va mycket fina kameror.. Ska bli riktigt kul att börja fota lite analogt :D

Hade väl först tänkt mig en helt manuell, typ F2, FM, F3 (trevligt med gammalt:) men nu blev jag riktigt sugen på en F4. Häftigt om det nu fungerar med AF-s..

Men, hur är det om jag köper en Ai kamera. Kan jag köra med mina AF-s, AF fast manuellt eller passar inte en AF-s alls? Ljusmätning, vilka finns det på? SB-800 lär väl inte va kompatibel? :) Hur är det med film egentligen. Olika storleker eller? Är väl inget att bry sig om kanske..

Har i princip aldrig fotat analogt, med stort intresse iaf.. Skulle va kul o fota helt manuellt med en F2a men också med en F4.. Beslutsångest :)

Blev många frågor här, men bugar bockar för svar..

//Aron
 
Köpte en Nikon F3 som jag verkligen kan rekomendera fall du hittar någon,
det är en grymt skön kamera
 
Det är nog smartare att välja ett modernare AF-hus för det är billigare.
601an & 801 borde gå hitta för ngn hundralapp eller 3.

Kommer inte riktigt ihåg om du får AF med 801s men vill du så kan jag testa.
 
Nja, jo.. Det är väl smartare prismässigt, men jag gillar gammla prylar överlag och vill därför ha en äldre.
F80 och gänget ser ju så fruktansvärt tråkiga ut :) Säkert jätte bra kameror dock.. Men som sagt, tanken va från början en gammal, helt manuell kamera för att det skulle va kul. Men nu börjar jag ju fundera lite på F4 pga kompabiliteten.. Men förstår nog vad du menar :)
 
Nja, jo.. Det är väl smartare prismässigt, men jag gillar gammla prylar överlag och vill därför ha en äldre.
F80 och gänget ser ju så fruktansvärt tråkiga ut :) Säkert jätte bra kameror dock.. Men som sagt, tanken va från början en gammal, helt manuell kamera för att det skulle va kul. Men nu börjar jag ju fundera lite på F4 pga kompabiliteten.. Men förstår nog vad du menar :)

F4 med minsta batterigreppet (mb-20)är ju dessutom hyffsat "smidig" fast 1200gram är ju rätt stadigt:).

Förmågan att hantera "alla" objektiv är faktiskt lockande.

Ken har en skaplig sida om ämnet:
http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm
 
F4 är underbar men det är ännu roligare att köra helt supermanuellt som med FM/FM2. Har du inte glasögon så skulle jag nog påstå att den ultimata analoga kameran är Nikon FE 2. Visst FM3A är bättre men priset...

FE 2 är lagom manuell och har TTL-mätning till blixt. Ett annat budjet alternativ för att prova på är F-301 som har TTL och Tidsautomatik och dessutom inbyggd motor. Nackdelen är att det inte finns nedbländningsknapp.

Har man glasögon är F3 HP eller F4 bättre.

F2 är underbar och kanske den ultimata analoga Nikon kameran, men allvarligt, priset igen.

Nu är jag då en sådan bakåtsträvare så att jag njuter av att dra fram filmen manuellt mellan varje exponering så därför så tycker jag att motor är helt överflödigt. Vissa hävdar att det är bra med motor för att få balans när man fotograferar med längre telen men det gör jag nästan aldrig. Jag tar huvuddelen av mina bilder numera med 35 eller 50 mm.

Konstigt, jag började min nikonbana med F-301 och 50mm och har vandrat genom F4, F50, FM, F2A och alla möjliga objektiv och nu är det F2A med 50mm som är mitt "weapon of choice" säkert 90% av tiden. Helst med sv film.

Visst kanske du får tekniskt bättre bilder med en F-801 (bättre på de flesta punkter) men hur skönt back to basic är den?

Jag plåtar analogt för att det är kul och då vill jag göra det med kugghjulskameror från 60-70 talet och kemi.

Sedan kanske det inte är det ultimata men det skiter jag i, jag plåter för att det är kul inte för att det ska vara brusfritt och perfekt och sterilt och... jag tror jag fått fram min poäng.

M
 
Senast ändrad:
Bästa valet torde vara en FE-2, har väl allt som dom större prohusen i ett mindre och lättare skal, motordrift finns som tillbehör, riktigt snygg är den också, Nikons snyggaste konsumentkamera någonsin om du frågar mig....
Men sen finns ju F2 serien förstås.......hittar du en repig och ful så kanske priset inte avskräcker...för fina exemplar börjar bli riktigt dyra idag, och är väl mest tänkt för att vara hyllvärmare hos samlare.

/kent
 
Fast F2 tillhör ju kategorin som ALLTID funkar.
Regnskog- häll ut vattnet först.
Arktisk kyla - ha inte i vatten först.
Jag har bara hållt i en en gång, en riktig stridsvagn.
 
Fast F2 tillhör ju kategorin som ALLTID funkar.
Regnskog- häll ut vattnet först.
Arktisk kyla - ha inte i vatten först.
Jag har bara hållt i en en gång, en riktig stridsvagn.

FE2 följde med Göran Kropp till toppen av Mount Everest. Så det är inte heller en kamera som ger upp i första taget. Jag har själv en som jag räknar med att kommer överleva mig.
 
Glöm inte att ladda kameran med något tidtypisk film. Själv köpte jag en Pentax Spotmatic och den är nu laddad med Kodachrome.

100% fotoglädje
 
Nej du har rätt Melker.. När jag lugnat ner mig lite så insåg jag att det var ju just att fota supermanuellt som jag ville.. Back to basic som du sa och då är ju inte en f4 det optimala.

Nej, nu lutar det starkt åt en fe2, helst en silver :) Vad är rimligt pris för en hyfsat fin? 1000-1500 eller?

Fredrik; Hade faktiskt tänkt att ta upp det här med film. Det finns väl en uppsjö av olika filmer. Olika iso, hastighet m.m.(?) Jag kommer nog att fota väldigt mycket med sv film i den. Vad ska man tänka på då? Och likadant med färgfilm. Vad finns det för märken, modeller m.m. som är bra?

Kul med stort engagemang :)
 
Nej du har rätt Melker.. När jag lugnat ner mig lite så insåg jag att det var ju just att fota supermanuellt som jag ville.. Back to basic som du sa och då är ju inte en f4 det optimala.

Nej, nu lutar det starkt åt en fe2, helst en silver :) Vad är rimligt pris för en hyfsat fin? 1000-1500 eller?

Fredrik; Hade faktiskt tänkt att ta upp det här med film. Det finns väl en uppsjö av olika filmer. Olika iso, hastighet m.m.(?) Jag kommer nog att fota väldigt mycket med sv film i den. Vad ska man tänka på då? Och likadant med färgfilm. Vad finns det för märken, modeller m.m. som är bra?

Kul med stort engagemang :)

1500:- får du en fin FE2 för. Fick min FE för 700:- men då följde med obektiv som jag sedan sålde för 1000:-

En bra affär till:
http://www.blocket.se/orebro/Nikon_fotoutrustning_21165973.htm?ca=11&w=3&last=1
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.