Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gucci

Medlem
Jag som är novis innom foto behöver hjälp att hitta rätt. Jag söker en hyfsat användar vänlig kamera. Och det jag vill fota är djur och barn främst i rörelse, men även stillbilder. Vad ska jag tänka på inför valet av kamera? HJÄLP!
 
Köp en av de billigare instegsmodellerna, sedan så köper du till objektiv när du vet mer vad du vill fota och vad du behöver. Sist så uppgraderar du kameran om det behövs.
 
Om du är nybörjare i fotovärlden och ska ta steget in i sysmtemkameravärlden så rekommenderar ja nån av de många instegsmodellerna som finns. De flesta av dessa ger väldigt bra bilder till ett överkommligt pris. Skillnaden mellan den och de mer avancerade modellerna är oftast saker som brusnivåer på bilden vid dåligt ljus och hur många bilder per sekund man kan ta.

Något som är viktigt att tänka på är att när man köper en systemkamera så köper man ett system, dvs något att bygga vidare på. Så även om vissa kameramodeller är billiga i inköp kan de vara vettigt att betänka saker som hur mycke kringutrustnignen och objektiven kostar samt att när man väl börjat köpa objektiv till den kamerans så blir man lite låst vid de märket.

Tips är att gå till en affär o säga att du skulle vilja titta på några instegsmodeller av systemkamera. Nikon d3000 och canon 1000d brukar finnas i de flesta affärer. Sen behöver du kanske inte köpa dem i affär då de oftast är avsevärt billigare att handla via nätet. Men de väljer du ju själv.
 
Om du är nybörjare i fotovärlden och ska ta steget in i sysmtemkameravärlden så rekommenderar ja nån av de många instegsmodellerna som finns. De flesta av dessa ger väldigt bra bilder till ett överkommligt pris. Skillnaden mellan den och de mer avancerade modellerna är oftast saker som brusnivåer på bilden vid dåligt ljus och hur många bilder per sekund man kan ta.

Något som är viktigt att tänka på är att när man köper en systemkamera så köper man ett system, dvs något att bygga vidare på. Så även om vissa kameramodeller är billiga i inköp kan de vara vettigt att betänka saker som hur mycke kringutrustnignen och objektiven kostar samt att när man väl börjat köpa objektiv till den kamerans så blir man lite låst vid de märket.

Tips är att gå till en affär o säga att du skulle vilja titta på några instegsmodeller av systemkamera. Nikon d3000 och canon 1000d brukar finnas i de flesta affärer. Sen behöver du kanske inte köpa dem i affär då de oftast är avsevärt billigare att handla via nätet. Men de väljer du ju själv.


Tack för svar! Har kikat på d3000 och d5000, hmm.. Jag ska gå till ett par butiker och hoppas på att jag får prata med någon kunnig. Men jag vill även skaffa mig själv lite kunskap annars känns det som om man kan bli lurad på vad som helst... För jag vill köpa "rätt" kamera. Det jag vill att den ska vara "bra" på är att fota häst/hund i rörelse och kunna fota sonen när han kör fyrhjuling. Funkar instegsmodellerna bra till detta eller är de för simpla??
 
Det är nog bra att gå och känna på grejerna i en fotoaffär men är man helt renons angående fototeknik så kan man ju bli grundlurad. Hörde från en fotokurs att man där rekommenderade folk att kolla i Fotosidans recensioner innan man köper fotoprylar. Det tycker jag verkar sunt.
Fast ”barn främst i rörelse”; ska du filma? I så fall måste du väl ha en systemkamera med filmfunktion..
/Harald
 
Det är nog bra att gå och känna på grejerna i en fotoaffär men är man helt renons angående fototeknik så kan man ju bli grundlurad. Hörde från en fotokurs att man där rekommenderade folk att kolla i Fotosidans recensioner innan man köper fotoprylar. Det tycker jag verkar sunt.
Fast ”barn främst i rörelse”; ska du filma? I så fall måste du väl ha en systemkamera med filmfunktion..
/Harald

Med i rörelse menar jag att kameran ska ha kapacitet att ta ett skarpt foto på något som rör sig ganska fort, om handhavande gör rätt förstås!
 
Jag skulle vilja före allt annat fråga vilken summa max du tänkt dig lägga på systemkamera inklusive objektiv??
 
Jag skulle vilja före allt annat fråga vilken summa max du tänkt dig lägga på systemkamera inklusive objektiv??

Det beror på ca 10000... Men vill gärna höra olika förslag i olika prisklasser. Jag vill inte betala mer än vad jag behöver men jag vill inte betala för lite och inte få det jag vill ha.
 
Tack för svar! Har kikat på d3000 och d5000, hmm.. Jag ska gå till ett par butiker och hoppas på att jag får prata med någon kunnig. Men jag vill även skaffa mig själv lite kunskap annars känns det som om man kan bli lurad på vad som helst... För jag vill köpa "rätt" kamera. Det jag vill att den ska vara "bra" på är att fota häst/hund i rörelse och kunna fota sonen när han kör fyrhjuling. Funkar instegsmodellerna bra till detta eller är de för simpla??

När de gäller motiv i rörelse handlar de mest om hur ljust de är när du fotar. Är de dagsljus kommer alla kunna produsera ett skarpt resultat. Är de däremot lite sämre ljus kan man visseligen använda blixt men denna har oftast en ganska begränsad räckvidd, samtidigt som kanske inte är att rekommendera att fota djur i rörelse med blixt då de lätt blir skrämda. Då krävs de dels en kamera som klarar hög ljuskänslighet (iso tal) med godkänd brusnivå. Och samtidigt ett objektiv med högt ljusinlsäpp (lågt bländartal). Sist men inte minst ska man betänka hur fort objektivet och kameran hittar fokus. Här kanske instegsmodellerna med kitobjektiv fallerar lite. Har själv ägt cannon 1000d och den var lite i långsammaste laget när de gällde att hitta fokus.

De finns att läsa lite om grundläggande fotobegrepp här på fotosidan under "fotoskolan" så där kan du läsa upp dig.

Ett bra o billigt ljusstarkt objektiv är canon 50mm 1,8 eller till nikon nokkor 50mm 1,8. De är väldigt plastigt men ger väldigt skarpa bilder för prislappen.

De absout absolut bästa skulle vara om du känner någon med en systemkameramodell som du är intresserad av och kan övertyga personen om att få prova.
 
Det beror på ca 10000... Men vill gärna höra olika förslag i olika prisklasser. Jag vill inte betala mer än vad jag behöver men jag vill inte betala för lite och inte få det jag vill ha.

För dom pengarna blev det just nu en NikonD90 på Experts rea dom har.. Och till den ett Tamron 17-50 f2,8 som val av objektiv... Och minns då att jag normalt aldrig stödjer Nikonkameror i vanliga fall... Men ett D90 kamerahus för straxt under 6000 kr är man en idiot om man inte utalar som oerhört bra affär..

Bredvid Nikonen så kommer en Sony A550... Du klarar dig med kitobjektivet mycket långt även på högre isoval... Men med ett Tamron 17-50 f2,8 även till den kameran så får du prestandahöjning givetvis..Däremot blir det liite dyrare såvida inte nån firma har rea på A550 vilket jag inte vet.... Dessutom har Sony A550 en grymt fungerande Live view samt vinklingsbar skärm.. Och denna live view går att använda vid praktiskt fotande.... Stabilisering i huset..HDR direkt i kameran...

Dom två kamerorna skulle jag råda dig titta på då du resonerar ny kamera runt 10000kr..
 
Tack för svar! Har kikat på d3000 och d5000, hmm.. Jag ska gå till ett par butiker och hoppas på att jag får prata med någon kunnig. Men jag vill även skaffa mig själv lite kunskap annars känns det som om man kan bli lurad på vad som helst... För jag vill köpa "rätt" kamera. Det jag vill att den ska vara "bra" på är att fota häst/hund i rörelse och kunna fota sonen när han kör fyrhjuling. Funkar instegsmodellerna bra till detta eller är de för simpla??

Du kan aldrig idag köpa "fel" systemkamera, eftersom alla instegs D-SLR är vida över din nuvarande förmåga inom fotografering, alla instegs D-SLR är så lite simpla. att du troligen kan använda samma D-SLR i flera år, det är inte kameran, en pocket eller en systemkamera som tar bilden, utan du själv är orsaken till bra eller dåliga bilder.

Ingen här på FS Forum kan riktigt rätt ge råd, eftersom det blir alltid "färgat" av den egna kameran, - du och ingen annan skall känna vilken kamera, som känns bäst, i denna händer, en kamera med bra ergonomi och lättanvänd, är kul att fotografera med, en alltför avancerad blir bara tröttsam, ligger kvar hemma!

Den här frågan på FS Forum, "Vilken kamera skall jag köpa?" finns i tusentals varianter, man undrar varför, - har fotoaffärerna här i Sverige numera enbart självbetjäning?
 
För dom pengarna blev det just nu en NikonD90 på Experts rea dom har.. Och till den ett Tamron 17-50 f2,8 som val av objektiv... Och minns då att jag normalt aldrig stödjer Nikonkameror i vanliga fall... Men ett D90 kamerahus för straxt under 6000 kr är man en idiot om man inte utalar som oerhört bra affär..

Bredvid Nikonen så kommer en Sony A550... Du klarar dig med kitobjektivet mycket långt även på högre isoval... Men med ett Tamron 17-50 f2,8 även till den kameran så får du prestandahöjning givetvis..Däremot blir det liite dyrare såvida inte nån firma har rea på A550 vilket jag inte vet.... Dessutom har Sony A550 en grymt fungerande Live view samt vinklingsbar skärm.. Och denna live view går att använda vid praktiskt fotande.... Stabilisering i huset..HDR direkt i kameran...

Dom två kamerorna skulle jag råda dig titta på då du resonerar ny kamera runt 10000kr..

Tack för tänkvärt! A550 surfade jag ut och kollade på,lät smaskens! Det var precis den hjälp jag vela ha tack!
 
Canon 40D för 6995:-

Mediamarkt säljer just nu sina demo Canon 40D för 6995:-
Snabb kamera om än något år gammal.
Värt att nämna är också att Scandinavianphoto sålde dom nya för någon månad sedan för 5995:- men dom är slut nu.
Och till det ett EF 85mm f/1.8
 
Kamerahus ja, men utan optik kan du inte komma långt!

Ville inte kopiera hela tråden ovan med D90 + Tamron 17-50/2.8, ville bara repetera/instämma med att D90 är ett mycket bra hus för 6000kr. Fördelen med ett bra hus är att det fortsätter att vara bra, oavsett vilka objektiv man sätter på.

Dessvärre passar EF-S 17-55/2.8 IS dåligt så man får väl hålla tillgodo med Tamron, Sigma, eller Nikon 16-85VR. Eller varför inte börja bara med AF-S 35/1.8G.
 
Med din budget skulle jag definitivt rekommendera att ta ett steg upp och inte ta en instegsmodell. Inte för att dessa inte håller måttet bildkvalitetsmässigt, för det gör de definitivt, men om du vill fota barn (eller annat) i rörelse är min erfarenhet att de inte riktigt hinner med i svängarna när det gäller snabbhet, både seriebilder och autofokus.

Nu kan jag inte Nikon- eller Sony-världen, men ur Canons sortiment skulle jag rekommendera en ny eller nyare begagnad 40D tillsammans med en standardzoom. Om det finns pengar kvar i budgeten skulle jag rekommendera en 50 1.4. Man blir lätt beroende av skarpa objektiv... Kolla runt och prova gärna Nikons och Sonys motsvarande kameror. Fotosidans begagnadmarknad är inget dåligt ställe att skaffa utrustning, Lycka till!

/Henning
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.