Annons

köp av skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

tja88

Medlem
tjo. jag hade tänkt köpa en skärm, och en platt sådan ska det vara. jag ska främst använda den till grafik osv, i andra hand blir det väl lite spel och film. jag står och väljer mellan dessa:

http://www.komplett.se/k/ki.as p?sku=319694

http://www.komplett.se/k/ki.as p?sku=331838

vilken av de ska jag ha? och till min fråga, är det extrem färgskillnad mellan de eftersom 226BW har sämre panel.. och finns det annars nån fet skärm ni kan rekommendera för runt 5000 spänn?

Om du som Mats säger läser den otroligt långa tråden, eller söker på Samsung 215T tror jag att du rätt snabbt inser att just 215T är utmärkt för bildredigering. definitivt bättre än den andra 22-tummaren. Den är å andra sidan, vad jag hört, bra på andra saker (spel, etc) men för bildbehandling ligger 215T några steg över.

johan.morck skrev:
Om du som Mats säger läser den otroligt långa tråden, eller söker på Samsung 215T tror jag att du rätt snabbt inser att just 215T är utmärkt för bildredigering. definitivt bättre än den andra 22-tummaren. Den är å andra sidan, vad jag hört, bra på andra saker (spel, etc) men för bildbehandling ligger 215T några steg över.

Hej!

Syncmaster 215TW har en mycket trevlig pva-panel, (samma som sitter i Eizos S2110W och CE210) medan 226BW har en tn-panel.

Nu har faktiskt 226BW häpnadsväckande trevlig färgvisning trots sin enklare panel. Så länge du tittar precis vinkelrät mot skärmytan så har den väl så bra färger som sin lite äldre och mer påkostade kusin 215TW. Nackdelen är att färgerna som hos alla tn-paneler förändras en hel del beroende på vinkeln. Ser du det minsta snett underifrån blir färgerna mörkare och varmare, minsta uppifrån ljusare och kallare.

Spelar priset ingen roll så är 215TW ett ur färgsynpunkt tryggare val, medan 226BW är (ur färgsynpunkt) bland de bättre tn-baserade skärmar du kan hitta.

Martin, får man fråga vad skillnaden är mellan tex S2110W och Samsung 215T. Och kan det tänkas vara värt 2000kr extra?

johan.morck skrev:
Martin, får man fråga vad skillnaden är mellan tex S2110W och Samsung 215T. Och kan det tänkas vara värt 2000kr extra?

Det är som sagt samma panel, nu har Eizo släppt en uppdaterad modell (S2111W), den kan ha en aning nyare variant av samma panel.

Sedan har Eizon en annan typ av (och ganska udda) bakgrundsbelysning som gör den extremt ljusstark. Det här har du ju generellt ingen större praktisk nytta av vid fotoarbete, du lär ju ändå vilja skruva ned skärmen till 100, 120, 150 candela eller vad du nu tycker är lagom.

Den andra stora skillnaden är inställningsmöjligheterna. Samsung 215TW har de vanliga inställningarna för en kontorsskärm, dvs du kan välja varm, kall, normal och ett eget läge där du ställer färgtemperaturen genom att mixa RGB. Hos Eizo-skärmen kan du ställa färgtemperaturen direkt i steg om 500 K, du kan ställa gammavärdet och du kan dessutom finjustera via en färgmix, med med sex färger (RGBCMY istället för enbart RGB) plus diverse andra inställningar.

Om detta är värt 2000 ... För många är det det, hur det är för dig får du själv grunna på :)

Shit pomfritt, det var mer än jag anande. Tack martin, kanske ändå kan vara värt de 2000kr. (om jag nu inte väljer att skaffa mig en iMac istället ;-)

funderar nu på den där sonyn som de diskuteras rätt vilt om i den andra tråden. är den nåt bra? =)

Bad: High price tag for basic set of features; cannot pivot between landscape and portrait; difficult to make ergonomic adjustments; poorly labeled control panel buttons.

vad menas med cannot pivot between landscape and portrait på sony monitorn?

tja88 skrev:
Bad: High price tag for basic set of features; cannot pivot between landscape and portrait; difficult to make ergonomic adjustments; poorly labeled control panel buttons.

När den här skärmen släpptes hösten 2005 var den bra, men (som nästan alla Sony-skärmar) på tok för dyr. Jag vill minnas att den kostade över 9000 kronor ... Men när de sista exemplaren numera säljs ut för runt 3000 kronor skulle jag däremot säga att den helt klart är prisvärd.

Jag har ett litet råd att komma med som kanske bara jag reagerar på. Jag köpte mig först en LG-skärm med silver-grå ram. Skärmen var ok för det jag behövde men jag märkte nästan omedelbart en irritation i den ljusa ramen. Ögat drogs omedvetet till ramen när jag bildbehandlade och detta var så störande att jag lämnade tillbaka den efter 3 veckor och köpte en Samsung 206BW med svart ram.

Irritationen försvann omedelbart.
Återigen, kan vara högst personligt men se till att du får öppet köp på skärmen hursomhelst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar