Annons

Köp av ny kamera. Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinusHellberg

Aktiv medlem
Jag är sugen på att köpa ny kamera. Har nu en Nikon D3000.
Har satt en gräns på runt 8000:- med hus och obj. Kan nog lägga ut 2000:- till om de så att de behövs.

Film funktion och märket Canon är nog de ända krav jag har.

Så skulle vara glad om jag får massa tips OCH varför just den kameran! :)

Mvh

Film funktion och märket Canon är nog de ända krav jag har.

Varför vill du köpa en ny kamera? Vad är det som du inte är nöjd med hos Nikon som gör att du vill byta till Canon? Om du redan har ett par Nikonobjektiv är det väl smartast att köpa ett nytt kamerahus och använda dom gamla bara? Tror inte du kommer göra någon jätteuppgradering om du går från en D3000 till en ny kamera som bara kostar ett par tusen mer.

Aja, finns väl bara två modeller runt den prisklassen, Canon EOS 500D och 550D. 500D + 18-55 IS tror jag går för 4999:- hos MediaMarkt nu, så om du köper den får du ju pengar att köpa till ett objektiv. Annars är 550D + 18-55 IS lite bättre men också lite dyrare.

Senast ändrad:
Varför vill du köpa en ny kamera? Vad är det som du inte är nöjd med hos Nikon som gör att du vill byta till Canon? Om du redan har ett par Nikonobjektiv är det väl smartast att köpa ett nytt kamerahus och använda dom gamla bara? Tror inte du kommer göra någon jätteuppgradering om du går från en D3000 till en ny kamera som bara kostar ett par tusen mer.

Aja, finns väl bara två modeller runt den prisklassen, Canon EOS 500D och 550D. 500D + 18-55 IS tror jag går för 4999:- hos MediaMarkt nu, så om du köper den får du ju pengar att köpa till ett objektiv. Annars är 550D + 18-55 IS lite bättre men också lite dyrare.

Jag vet inte om jag bara har för mig det här. Men bilderna känns så mer livfulla med Canon på nått sätt.. Jag testa en 500D här om dagen. Tyckte den var helt underbar.

Vad skulle du föredra? Canon eller Nikon och varför?
Tack

Eller kanske "lillebror" 500D med samma objektiv -- för bara 5000 kr hos Rajala! Då blir det alltså pengar över till t ex 55-250 också.

Om han är noga med film så är det klart värt att köpa 550D. Med den kan du filma 1080p i 30.fps eller 720p i 60fsp, då flyter det även fint om du vill köra det i slowmotion senare.

Jag köpte detta kittet bara för att jag ville ha ett "bättre" objektiv än stantard, jag är mycket nöjd! Dock över din prisgräns så köp med standard objekiv ist! :)

Jag vet inte om jag bara har för mig det här. Men bilderna känns så mer livfulla med Canon på nått sätt.. Jag testa en 500D här om dagen. Tyckte den var helt underbar.

Vad skulle du föredra? Canon eller Nikon och varför?
Tack

En kurs i bildbehandling kanske.
Ska du byta kamera för att få bättre (livfulla) bilder är du inne i en ond cirkel.

Micke.

Att bilderna är mer livfulla med en Canon har jag svårt att tro, sådant beror på objektiv och efterbearbetning och har väldigt lite med sensorn att göra. Det är alltså smartare att lägga pengarna på ett bildbehandlingsprogram och en kurs, exempelvis Photoshop Elements + Moderskeppets DVD-kurs, samt möjligen också ett till objektiv som exempelvis Nikon 35/1.8, än att köpa en ny kamera. Den kombinationen blir betydligt billigare än ett nytt hus.
Men du kanske redan kan bildbehandla?

Känslan i kamerahuset låter som ett bättre skäl att byta märke, men då kan du ju lika gärna titta närmare på Nikon d90 som ger en rejälare känsla än din d3000

Att bilderna är mer livfulla med en Canon har jag svårt att tro, sådant beror på objektiv och efterbearbetning och har väldigt lite med sensorn att göra. Det är alltså smartare att lägga pengarna på ett bildbehandlingsprogram och en kurs, exempelvis Photoshop Elements + Moderskeppets DVD-kurs, samt möjligen också ett till objektiv som exempelvis Nikon 35/1.8, än att köpa en ny kamera. Den kombinationen blir betydligt billigare än ett nytt hus.
Men du kanske redan kan bildbehandla?

Känslan i kamerahuset låter som ett bättre skäl att byta märke, men då kan du ju lika gärna titta närmare på Nikon d90 som ger en rejälare känsla än din d3000

Jag går på John Bauer gymnasiet. 1a ring. Vi har fått Adobe paketet CS3.
Jag måste nog fundera mer på saken om kameran :)

Perfekt! Får ni undervisning i Photoshop också? (Jag har ingen aning om vad John Bauer-gymnasiet har för undervisningsprofil, du kanske ska gå en mediautbildning?)

Om inte kan jag tipsa om www.moderskeppet.se, de säljer flera olika DVD-kurser om bildbehandling till helt OK priser.

Perfekt! Får ni undervisning i Photoshop också? (Jag har ingen aning om vad John Bauer-gymnasiet har för undervisningsprofil, du kanske ska gå en mediautbildning?)

Om inte kan jag tipsa om www.moderskeppet.se, de säljer flera olika DVD-kurser om bildbehandling till helt OK priser.

Jag går IT-Media och vi kommer lära oss photoshop. Men tror jag ska satsa på moderskeppet.
50mm 1/8 går lika bra va? :)

Jag går IT-Media och vi kommer lära oss photoshop. Men tror jag ska satsa på moderskeppet.
50mm 1/8 går lika bra va? :)

Ska du videofilma mycket, 550D är rätta valet i prisklassen. Väldigt mycket bättre på video än 500D
Om du inte har annan objektiv är 18-55 kitobjektiv till din d3000, då spelar bytet ingen roll, du kan ändå inte sälja d3000 utan objektiv.
Har du flera Nikonobjektiv, då d7000 är mycket bra val, men ryms inte i budgeten.
D7000 lär vara bättre på video än tidigare Nikon, men kanske fortfarande sämre än 550D på video.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto