Annons

Justera autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Jag läste en artikel i Digitalfoto för alla om att "finjustera din autofokus". Problemet är att min kamera, eos 450d, inte har de funktioner som krävs. Nämligen kontrastdetektering och funktionen AF-mikrojustering. De hade ett testark, med ett kryss i mitten, som man skulle fokusera på.
Så, nu undra jag om nån vet och kan tipsa om andra sätt att justera sin autofokus.
Jag googlade lite och såg att det finns massa olika "focus charts", men vet inte vilka som funkar bra med min kamera.
Skulle vara guld med lite hjälp!

Tack på förhand, John

Vad man ändå kan göra är att ta reda på ifall det är något knas med autofokusen. Ifall den front- eller bakfokuserar.

Det finns diverse olika uppsättningar man kan göra. En grundprincip att hålla sig till är att motivet man fokuserar ska vara parallellt mot sensorn. Inga 45-graders snedställ alltså. Och att motivet ska vara på ett avstånd av 50 gånger brännvidden. Alltså 2,5 meter för en 50 mm glugg. Man kan gärna prova både längre och kortare också, som ett komplement. Men testa inte bara på korta avstånd, vilket vissa metoder förespråkar.

Fokusera på ett tydligt kontrastrikt väl upplyst föremål, se til latt det finns andra föremål både borton om närmare. Tag flera bilder. Omfokusera till oänligt emellan varje gång.
Pixelgranska sedan bilderna och se ifall du kan upptäcka någon konstant förskjutning av fokus framför eller bakom det som skulel ha varit i fokus. I så fall är verkstan enda lösningen. Är felet inte konstant kan felkällan vara uppsättningen, elelr fotografen.

Om du har en zoom behöver du testa på olika brännvidder också. Den kan uppföra sig helt olika vid olika lägen.

Petter ...

Tack för svaren.
Brukar det vara kameran som felfokuserar, eller objektiven?

Med vänlig hälsning, John

Men om man har fem objektiv och alla felfokuserar, kan man väl anta att det är kameran som felfokuserar?

Men om man har fem objektiv och alla felfokuserar, kan man väl anta att det är kameran som felfokuserar?

Sannolikt ja. Vid en korrekt utförd fokusjustering så ”nollas” huset och objektiven ställs (vid behov) därefter in med huset som referens. Efter detta har du ett bra neutralt utgångsläge.

Jag vet inte hur statistiken ser ut men jag skulle tippa att det mesta i objektivväg (åtminstone L-klassat) som lämnar fabrikerna numera är någorlunda rätt ställda så ett välkalibrerat hus ökar bara sannolikheten att få det helt rätt från början vid nya objektivköp.

Jag har två st 5D Mark 2 som nollställts hos intervision. Samtliga mina gluggar har alltid lirat från scratch tack vare detta. Sen lämnar jag iofs alltid in för finjustering emellanåt. Med tiden påverkas precisionen.

Eftersom jag inte har någon inbyggd fokusjustering på min kamera, måste jag vid ev. felfokusering lämna in både kamera och objektiv.
Vet nån vad justering av ett objektiv resp. kamera kostar?

Eftersom jag inte har någon inbyggd fokusjustering på min kamera, måste jag vid ev. felfokusering lämna in både kamera och objektiv.
Vet nån vad justering av ett objektiv resp. kamera kostar?

Tyvärr inte. Men sannolikt över tusenlappen för hus och ett objektiv. Och så ett antal hundra för varje extra glugg.

Men om du har garanti kvar så går det på garantin - helt gratis.
Har man tur kan man få även gamla objektiv justerade på garantin på ett nytt hus - och vice versa.
Har man dyra L-objektiv så kan man få dessa justearde i sju år, så länge huset är inom garantitid.

Petter ...

Jag har tyvärr en gammal 450d. Dessutom köpt i USA.
Känns inte riktigt värt att lämna in kameran för 1000:-
Nån som vet om d50 och 550d har inbyggda kalibreringsjusteringar?

550D har det inte. D50 finns det ingen Canon som heter. 50D finns, och den har mikrojustering, men varken föregångaren 40D eller efterträdaren 60D. Däremot den mer avancerade efterträdaren 7D.

Hej, jag tänkte bara göra ett någorlunda positivt inlägg vad gäller AF-funktionen direkt från fabrik. Jag upplever att när man ser något om detta så är det oftast historier om felfokusering. Fram till idag har jag dock för egen del inte sett mycket av det. Jag har sedan jag köpte min 7D för ett år sen försökt hitta nån justering för AF som ger lite bättre skärpa än nolläget för de objektiv jag har. Det enda som jag lyckats trimma en aning är EF 85/1.8 medan resten är bäst utan justering (några zoomar och EF 50/1.8). I morse packade jag dock upp mitt sprillans nya Sigma 30/1.4 för att prova det. Jag knäppte några bilder på ett flingpaket och från knappt en meters håll satt skärpan som en smäck - ungefär 14 cm hitom flingorna. Med AFMA ställt på +20 kunde jag halvera felfokuseringen men det gick inte ens att komma i närheten. Det blir till att hoppas på bättre lycka med nästa exemplar.

I morse packade jag dock upp mitt sprillans nya Sigma 30/1.4 för att prova det. Jag knäppte några bilder på ett flingpaket och från knappt en meters håll satt skärpan som en smäck - ungefär 14 cm hitom flingorna. Med AFMA ställt på +20 kunde jag halvera felfokuseringen men det gick inte ens att komma i närheten. Det blir till att hoppas på bättre lycka med nästa exemplar.

Tänkte bara fylla på med lite mer kring Sigmat. När jag fick mitt andra exemplar så var det betydligt bättre - på det satt skärpan bara en decimeter hitom flingpaketet och det var nästan så att det gick att få till med +20 på AFMA. Cyberphoto skötte sig utmärkt och skickade mig ett tredje exemplar utan diskussion. Jag var väl lite skeptisk när jag packade upp det tidigare ikväll, men min pessimism verkar obefogad. Jag har provskjutit på några olika avstånd och ser ingen systematisk avvikelse. (Lite spridning är det ju såklart och f/1.4 är ganska avslöjande - huvudsakligen verkar det i alla fall funka fint.) Det lite sura är såklart att det tog drygt två veckor extra att hantera returer etc, men å andra sidan har jag till slut fått ett bra ex och det är det först till helgen som jag egentligen behöver det. En annan bonus är ju såklart ett par godisbitar extra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar