Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jpeg-komprimering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
När man sparar ner en Jpeg-bild i PS så kommer det fram en ruta där man får välja komprimeringsgrad och man kan även välja komprimeringstypen (eller vad man ska kalla det?). "Format options" står det i Engelsk version av PS, och under denna rubrik kan man välja mellan:

1. Baseline ("Standard")
2. Baseline Optimized
3. Progressive

...och väljer man "Progressive" så får man välja mellan 3, 4 eller 5 så kallade "Scans".

Jag undrar: Vilken av dessa val ska man egentligen välja och i vad ligger skillnaden???

Jag är också intresserad av att veta mer om teorierna bakom Jpeg-komprimering så berätta gärna allt du vet om det!

Tacksam för svar!

//Eric

citat från photo shop 7 bibeln:
"Om bilden ska skrivas ut väljer du det första alternativet,Baslinje(standard). Gäller det webbilder väljer du Baslinje optimerad för att skapa förbättrade JPEG-bilder med något mindre filstorlek eller Progressiv för att låta användaren se en lågupplöst version av bilden innan den laddas ner fullständigt."

mvh

Lasse H skrev:
citat från photo shop 7 bibeln:
"Om bilden ska skrivas ut väljer du det första alternativet,Baslinje(standard). Gäller det webbilder väljer du Baslinje optimerad för att skapa förbättrade JPEG-bilder med något mindre filstorlek eller Progressiv för att låta användaren se en lågupplöst version av bilden innan den laddas ner fullständigt."

mvh

Hmm... Jag provade det där med Progressiv bild för att se om det fungerade med att man får se en lågupplöst bild först... Det fungerade inte!

Jag använder modem och det skulle ju vara mycket fint om man kunde se en lågupplöst bild först och sen se hur den blir skarpare och skarpare...(Som man kan göra med en .gif bild) Men det blev inte så!

Kan någon visa mig en .JPG bild som uppträder så? Eller har dom fel i Photoshop bibeln??

//Eric

Vad har formatet med utskriften att göra? Optimized ger något mindre filstorlek och kvaliteten är det ju ingen skillnad på (vad jag kan se).

Progressiv 5 brukar faktiskt ge ännu mindre filer. När den visas i en webbläsare kommer du se hur bilden över 5 pass för högre upplösning.

Teori

Hur komprimerar jpg?
Vill minnas att den delar upp bilden i kvadrater med 8 pixlars sidor. Sedan utför den en fouriertransformering av varje ruta. Komprimeringen går ut på att den klipper av fourierserien efter en viss längd. Det som klipps bort är då informationen som förstörs genom komprimeringen.

Vi ska inte glömma uppdelningen av färg och intensitetskanaler. JPEG kan spara en del utrymme på att lagra färgkanalerna i halv eller en fjärdedels upplösning.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto