Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobba utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Har funderat på hur lätt/svårt det är att få jobb utomlands som fotograf. Jag tänker då främst på jobb som pressfotograf eller frilansfotograf på någon mindre eller mellanstor ort.

Är det någon som har erfarenheter eller kunskaper om detta?

/Joakim
 
vet inget om det egentligen, men det kanske kan va så svårt som att få ett liknande jobb i sverige, fast 3 gånger svårare eller nått.
 
vad menar du med utomlands?

Det varierar massor, Kan du språket etc, etc, Skall du jobba som paparazzi i kina tex så är du knappast lämpad om du är 2m lång blond svensk.
Jag joabbar i utlandet sen länge, fast inte som fotograf (nederländerna). Det är massa att tänka på, men kul. Om du vill jobba i Kongo är det säkerligen ännu mear som inte funkar som du är van vid.
Åk dit som turist o kolla, vetja
 
Jag tänkte mig nog främst inom Europa om jag ska vara ärlig. Så här resonerar jag.

Det är inte så otroligt svårt att få lite ströjobb på lokala blaskor i Sverige om man kan plåta. Och jag tror faktiskt inte att det skulle vara speciellt mycket svårare i andra länder om man tänker sig lite mindre orter. Så varför hanka sig fram i Sverige när man kan hanka sig fram (vi är ju med i EU) i ett annat land och ha jävligt roligt på kuppen. Kanske går det tom att nyttja det faktum att man är utlänning. Man blir lite mer spännande och intressant enbart av denna anledning.

Min analys kan dock vara helt felaktig! :)

/Joakim
 
Åk på semaster o prova!

Jag tror att du kommer att märka att det är jobbigt. Det tar ett par dagar att få ett bankkonto i nederländerna. Du måste få in pengarna på ett nederlänsdskt bankkonto om du jobbar i Nederländerna. För att sen få jobba så måste du ha tillstånd (formellt behövs det inte, men det går inte utan). sen måste du antagligen ha försäkringar som normalt ordnas av ditt fackförbund här nere mm mm.

Det finns en skog av problem, men skit i dem det finns andra problem härhemma. Åk o kolla. Det går ändå inte att förutsäga. Holland är antagligan det land i europa som är mest likt skandinavien, ändå har jag ägnat oändlig tid för byråktratis tjaffs härnere.

Alla problem är dessutom landsspecifika. EU har inga enhetliga regler, bara överenskommelser om att acceptera varandras regler - det är en jätteskillad
 
Jag har jobbat en del utomlands och jobbat med folk som varit mycket utomlands och mitt intryck är helt klart att det är lättare att få jobb där än hemma. Det kan vara att vi är kända som produktiva och ordningssamma eller helt enkelt att den svenska marknaden är internationellt sett väldigt stel.

Kul att Nederländerna nämndes, det är det mest regelorienterade och krångliga land jag jobbat i. Ska mna dit får det vara som turist.
 
Tack för era svar. Frågan är bara vilket land som skulle vara värt att testa. Ett land där det är någorlunda enkelt och inte allt för byråkratiskt.

Nu kan jag ju bara engelska och lite tyska, men jag tor inte språket ska behöva vara något jätteproblem. Jag har lätt för att lära mig och med engelskan kan man i alla fall hanka sig fram till en början, även om det kanske blir jobbigt. Men det får man ta om man vill göra något annat här i livet än att sitta hemma i svedala under drivor av snö.

/Joakim
 
Liax skrev:
Tack för era svar. Frågan är bara vilket land som skulle vara värt att testa. Ett land där det är någorlunda enkelt och inte allt för byråkratiskt.

Nu kan jag ju bara engelska och lite tyska, men jag tor inte språket ska behöva vara något jätteproblem. Jag har lätt för att lära mig och med engelskan kan man i alla fall hanka sig fram till en början, även om det kanske blir jobbigt. Men det får man ta om man vill göra något annat här i livet än att sitta hemma i svedala under drivor av snö.

/Joakim

Om du vill snabbt komma in i samhället och på jobbet är england mycket bra och fördomsfritt. Dom är väldigt öppna och myndigheterna hjälpsamma.

Att det sedan är bra betalt skadar ju inte men det gäller ju de flesta nordvästeuropeiska länder utanför sverige.
 
Jag har funderat på England faktiskt, skulle vara kul att bo där ett tag och få riktigt med flyt i engelskan. Vad jag förstått står dessutom fotografer och fotografi högre i kurs där än i Sverige. Annars lockar ju Spanien också. Där behöver man tydligen inget arbetstillstånd, det är bara att åka dit och jobba. Det man behöver är mer eller mindre inget annat än ett spanskt personnummer och ett spanskt bankkonto, och så att man anmäler sig till skattemyndigheten.

/Joakim
 
Liax skrev:
Jag har funderat på England faktiskt, skulle vara kul att bo där ett tag och få riktigt med flyt i engelskan. Vad jag förstått står dessutom fotografer och fotografi högre i kurs där än i Sverige. Annars lockar ju Spanien också. Där behöver man tydligen inget arbetstillstånd, det är bara att åka dit och jobba. Det man behöver är mer eller mindre inget annat än ett spanskt personnummer och ett spanskt bankkonto, och så att man anmäler sig till skattemyndigheten.

/Joakim

Det behövs inget arbetstillstånd någonstans inom EU. Personnummer eller snarare national insurance number e dyl brukar man få över allt men det är inget krav för att BÖRJA jobba men brukar krävas när man ska få ut lönen så man har någon månad på sig.

Många arbetsgivare kräver också ett bankkonto i samma land.
 
Den stora frågan är ju sedan hur det är med just fotojobb och hur man söker dessa. En snygg portfolio och en bra hemsida är väl ett måste kan jag tänka mig. Och så att man vågar går runt och presentera sig.

/Joakim
 
iSolen.se skrev:
Det behövs inget arbetstillstånd någonstans inom EU. Personnummer eller snarare national insurance number e dyl brukar man få över allt men det är inget krav för att BÖRJA jobba men brukar krävas när man ska få ut lönen så man har någon månad på sig.

Många arbetsgivare kräver också ett bankkonto i samma land.

Sanning med modifikation.. Har själv jobbat i Tyskland i några år, och där behövs ett EU-uppehållstillstånd. Ingen dom direkt kan stoppa dig att få, men du måste ansöka om det och uppge vr du kommer bo och var du jobbarm och intyg från Arbetsgivare osv. LIkadant om man kommer till Sverige från utlandet och vill jobba, så är det en hel del byråkrati EU till trots.

Mvh, Stefan
 
yo

jobbar i england.. verkar vara lite problem har att skaffa ett bankkonto, men allt det dar ordnade min arbetsgivare at mig (och att skaffa NI-nummer!)

daremot verkar det inte vara lika vanligt att man har bankkonto, jag vet flera som far sin lon som en check hemskickad... har man inget NI-nummer sa kan man fa ett temporart...

/G
 
Tack igen för era svar. Men jag undrar fortfarande om det finns någon som jobbat eller jobbar som fotograf utomlands och som kan komma med lite mer detaljerad info. Om man nu skulle söka sig till Storbritannien tex, hur funkar det med jobbsökning och liknande där.

/Joakim
 
sjost skrev:
Sanning med modifikation.. Har själv jobbat i Tyskland i några år, och där behövs ett EU-uppehållstillstånd. Ingen dom direkt kan stoppa dig att få, men du måste ansöka om det och uppge vr du kommer bo och var du jobbarm och intyg från Arbetsgivare osv. LIkadant om man kommer till Sverige från utlandet och vill jobba, så är det en hel del byråkrati EU till trots.

Mvh, Stefan

Intressant, Det verkar strida mot EU-reglerna för fri rörlighet av arbetskraft. Gäller det verkligen Svenskar? För utlänningar i Sverige, då skapas ett tillfälligt personnummer sen är det fritt fram. Åtminstone för de jag jobbat med. Arbetsgivaren kanske har hjälpt till med andra dokument?
 
G Nilsson skrev:
yo

jobbar i england.. verkar vara lite problem har att skaffa ett bankkonto, men allt det dar ordnade min arbetsgivare at mig (och att skaffa NI-nummer!)

daremot verkar det inte vara lika vanligt att man har bankkonto, jag vet flera som far sin lon som en check hemskickad... har man inget NI-nummer sa kan man fa ett temporart...

/G

Om du har problem med att få bankonto, prova största banken Barclays, inga problem.
 
Jag blir lite förvånad. Finns det verkligen ingen här som jobbat som fotograf utomlands? Är det så ovanligt? Jag kan väl knappast vara ensam om dessa tankegångar.

/Joakim
 
vad galler spanien ar det inga problem med att fa tillstand att jobba, det har du atomatiskt i och med EU.

Sjalv ar jag (om 4 manader) fordigutbildad efter att ha last 3 ar pa en av spaniens mest valkanda fotoinstitut, och enkelt att fa jobb kan man inte precis pasta att det ar.

Om du soker dig till en storre stad, som madrid eller barcelona, far du rakna med att slita hart, under ganska lang tid, jobba gratis eller nastintill, och framfor allt, utan kontakter kommer man inte sarskilt langt i den har stan (barcelona).
om du istallet valjer att soka dig till ngn mindre ort kan det kanske betraktas som ngt mindre komplicerat, men enkelt ar det definitivt inte. rakna med att slita hart och for en liten summa pengar.

Spraket ar nastintill nodvandigt att beharska, spanjorer ar generellt sett varken duktiga pa eller speciellt sugna pa att prata engelska.

kanske ngt modfallande information, men faktum ar att spanien ar ett ratt svart att land att forsorja sig i, och annu mer om du vill satsa pa ett yrke som fotograf.

jag har ett flertal vanner som har jobbat med att ta kort pa Ibiza och mallorca under hogsasong.
Man gar runt pa discotek, klubbar och strander och fotar turister och darefter ger man ett litet visitkort med en adress dar de kan hamta upp fotot senare under dagen. Naturligtvis inte varldens mest stimulerande arbete, men ok betalt om du ar duktig pa att ta folk, och sakerligen larorikt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.