Annons

Jobb finnes - verkligen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Jag vill lägga upp denna för en allmän fråga - är detta verkligen ett jobb finnes - är detta verkligen ok?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=194937

Jag vet hur det är med er andra, särskilt er yrkesfotografer, men jag kan inte tänka mig att dessa damer skulle annonserar efter en elektriker, rörmokare, snickare eller vilken yrkeskategori som helst med orden; "här finns jobb - men vi kan (vill?) inte betala"?

En fotograf är med andra ord ingen yrkesman? Jag undrar om jag kan gå in till dom och fråga så här; "välkomna till en afterwork vi ska ha och om ni ändå kommer, kan ni tänka er klippa dom som vill - billigt - typ gratis"?

Inte ens en medlem innan utan tecknat ett gratis-medlemsskap samma dag, enkom för att tigga fototjänst, vilket i princip vad som skett här....

Sedan kan man ju resonera som så är drickat gratis och nån är törstig kanske det är ett knäck ändå, men jag vet inte ... Jag finner detta riktigt lågt ivf.
 
Skulle inte förvåna mig om de får napp.......

Nej, det skulle inte förvåna, för någonting gör ju att den här typen av annonser återkommer. Succén blir nog däremot inte så stor om man söker en elektriker eller rörmokare. Kanske kan man får tag i en hobbykortslutare eller amatörvattenläckare, men det vet jag inte om jag sett någon annons efter. ;)
 
Jag ser inte problemet.
Om de hittar någon som nappar är det väl kanon? De tvingar ju ingen yrkesarbetande fotograf att arbeta gratis som man kan tro på er reaktion...
Om någon vill sätta ut en annons på "Jobb finnes" där de söker en som ställer in deras parabol (mitt yrke) gratis så varsågod. Man kan väl inte förbjuda folk om att be om saker gratis?
 
Hade jag bott i Stockholm och varit ledig den tiden. Då kunde jag få reklam för mig till andra samt kunnat få ett par omgångar klippning gratis. ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
Vi är ett gäng fotografer som skall ut och fota men vill samtidigt var fina i håret. Därför söker vi nu en frisör som kan klippa gratis en hel dag, ta gärna med egen matlåda. Då lagt vår budget på fotoprylar så kan du inte räkna med ersättning men en fin erfarenhet att stoppa i bakfickan är inte fy skam.
 
En fotograf är med andra ord ingen yrkesman?

Inte nödvändigtvis. Lika lite som till exempel en fiskare nödvändigtvis är det - vilket nog är varför vi i bägge fallen vid behov använder preciseringar som yrkesfotograf eller yrkesfiskare - eller i motsatta fallet amatörfotograf eller sportfiskare.

Det annonsören här troligen gjort är väl att vara oklara med att de söker en fotoentusiast, inte en yrkrsfotograf. Kombinerat med att begreppet "fotojobb" nog är lite luddig, många tolkar nog det mer i betydelsen "fotouppdrag".

Det kanske kan vara något att fundera över för FS om man skall kategorisera upp uppdragsförfrågningar lite tydligare, till exempel i två varianter:

A - Fotouppdrag för entusiaster - här är det helt ok att ingen kontant ersättning erläggs, även om sådan givetvis uppskattas. Här kan i gengäld inte uppdragsgivaren kräva något resultat, det blir som det blir och man får ibland inte mer än vad man betalar för.

B - Betalda fotojobb - här måste man uppge en ersättning, även om prisnivån är upp till uppdragsgivaren.

Jag kan se en poäng med att bägge möjligheterna finns, och en tydligare uppdelning skulle innebära att till exempel jag själv kan sålla bort gratisuppdragen som jag ju normalt är helt ointresserad av.
 
Det kanske kan vara något att fundera över för FS om man skall kategorisera upp uppdragsförfrågningar lite tydligare, till exempel i två varianter:

A - Fotouppdrag för entusiaster - här är det helt ok att ingen kontant ersättning erläggs, även om sådan givetvis uppskattas. Här kan i gengäld inte uppdragsgivaren kräva något resultat, det blir som det blir och man får ibland inte mer än vad man betalar för.

B - Betalda fotojobb - här måste man uppge en ersättning, även om prisnivån är upp till uppdragsgivaren.

Jag kan se en poäng med att bägge möjligheterna finns, och en tydligare uppdelning skulle innebära att till exempel jag själv kan sålla bort gratisuppdragen som jag ju normalt är helt ointresserad av.

Bra idé tycker jag!
 
Fast nu är det inte så många som har rörmokeri som hobby. Jag ser fotografi mer jämförbart med musiker, de flesta spelar gratis(en del vill inte ha betalt) medans ett par få duktiga tar betalt när de ska ha konsert.
Jag vill varken ha betalt när jag musicerar eller fotar så jag är glad att det kommer upp sådana annonser med sedan tror jag inte tjejerna är så omöjliga att erbjuda en gratis klippning eller något annat i gentjänst.

Jag hör aldrig yrkesmusiker som klagar på band som spelar gratis men när man kollar svenska fotosidor så är det ett ständigt tjat och gnäll om att de som fotar gratis dödar yrket. Det gäller för yrkesfotografer att kunna göra något amatörerna inte klarar av, om man inte lyckas med det kan man bara skylla på sig själv.


Annars var det en smart idé med två olika kategorier på annonser
 
Även om de skriver att de inte kan erbjuda någon 'direkt' ersättning så känns det väl mycket möjligt att de skulle kunna erbjuda en 'indirekt' ersättning i form av en klippning. Även om kostnaden för en klippning (typ 300 kr?) inte täcker upp timersättningen för en proffsfotograf, så får det väl ändå betraktas som ett ganska okej utbyte för någon som fotograferar enbart för nöjes skull.
 
Även om de skriver att de inte kan erbjuda någon 'direkt' ersättning så känns det väl mycket möjligt att de skulle kunna erbjuda en 'indirekt' ersättning i form av en klippning. Även om kostnaden för en klippning (typ 300 kr?) inte täcker upp timersättningen för en proffsfotograf, så får det väl ändå betraktas som ett ganska okej utbyte för någon som fotograferar enbart för nöjes skull.


Jag har svarat på annonsen, hoppas att de kan modella lite gratis som ersättning. Kanske några hårklippningar. Det är ju bara att kvitta antalet timmar så blir alla nöjda utom skatteverket.
 
Ett jobb är det ju inte eftersom ingen betalning utgår. Då är det TFP, generellt i TFP så används bilderna endast i portfolio och inte kommersiellt.

Är hårstylisterna riktigt jäkla grymma och modellerna redan är fixade så kan det ju dock vara värt att gå dit och skaffa några grymma bilder till sin portfolio.

Att tro att man ska få intressanta högt betalda jobb inom fashion/beauty utan en massa "TFP"/"testing" och relationsbyggande jobb är nog rätt så verklighetsfrånvänt.

En annan poäng är ju att dom riktigt jäkla grymma och säkra fotografer som vet hur dom värderar sig själva skulle aldrig nappa på det. Så läser man annonsen utifrån det så ges troligen större kreativ frihet i detta, vilket kan vara en möjlighet för fotografen.

Jag vill lägga upp denna för en allmän fråga - är detta verkligen ett jobb finnes - är detta verkligen ok?

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=194937

Jag vet hur det är med er andra, särskilt er yrkesfotografer, men jag kan inte tänka mig att dessa damer skulle annonserar efter en elektriker, rörmokare, snickare eller vilken yrkeskategori som helst med orden; "här finns jobb - men vi kan (vill?) inte betala"?

En fotograf är med andra ord ingen yrkesman? Jag undrar om jag kan gå in till dom och fråga så här; "välkomna till en afterwork vi ska ha och om ni ändå kommer, kan ni tänka er klippa dom som vill - billigt - typ gratis"?

Inte ens en medlem innan utan tecknat ett gratis-medlemsskap samma dag, enkom för att tigga fototjänst, vilket i princip vad som skett här....

Sedan kan man ju resonera som så är drickat gratis och nån är törstig kanske det är ett knäck ändå, men jag vet inte ... Jag finner detta riktigt lågt ivf.
 
Jag har svarat på annonsen, hoppas att de kan modella lite gratis som ersättning. Kanske några hårklippningar. Det är ju bara att kvitta antalet timmar så blir alla nöjda utom skatteverket.

Ett inte helt ovanligt fenomen inom fotovärlden är och har länge varit TFP, så själva idén att byta tjänster med varandra är ju i sig inte ny eller speciellt kontroversiell. Utom, just som du påpekar, för Skatteverket :)
 
Ja som vissa sagt redan, gratis modeller är väl inte fel? Har man tröttnat på att terrorisera sin familj och vänner och inte har råd att betala en riktig modell är väl detta utmärkt?
 
Japp, helt klart. Och, en som nappade också uppåt i listan av inlägg. Är det då möjligt för mig att titulera mig marknadsförare? *S*
 
Ja som vissa sagt redan, gratis modeller är väl inte fel? Har man tröttnat på att terrorisera sin familj och vänner och inte har råd att betala en riktig modell är väl detta utmärkt?

Jag kan nog betala men det kan vara kul att fota lite annorlunda folk. Har dessutom alldeles för få modellbilder i min portfolio. Tycker f ö att det är svårare att fota vänner o familj än modeller.
 
Ta in/annonsera om en frivilliga sminkös så gör alla varandra en tjänst. Gillar ni varandras jobb så är det inte omöjligt att det genererar flera jobb eller ha reklam hos varandras hemsidor/butiker
 
Ta in/annonsera om en frivilliga sminkös så gör alla varandra en tjänst. Gillar ni varandras jobb så är det inte omöjligt att det genererar flera jobb eller ha reklam hos varandras hemsidor/butiker


Till slut har vi en massa företag som gör reklam för varandra och ingen tjänar pengar.
 
Jag ser inte problemet. Jag är amatör och novis i jämförelse med er stora hajar, men ett sånt här erbjudande låter kanon för mig. På senare tid har jag fått förfrågningar om betaljobb, så det är först nu jag börjar värdesätta min fototid. Antagligen skulle jag kunna ragga till mig en klippning och sedan ha någon bild att peta in i min portfolio. Att det säkert är ett gäng unga tjejer med nystartad verksamhet låter i mina öron som en nästan garanti för att de kommer höra av sig för fler uppdrag - och då kanske med betalning. Det är inte som att tre timmars utekväll med kameran (dom kan ju inte kräva någonting riktigt) plus ett par timmar i datorn skulle vara någonting negativt eller farligt för mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.