Annons

Japp då kommer en riktig nybörjarfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

jsodra

Aktiv medlem
Har haft Adobe Photoshop Elements 3 en tid men aldrig lärt mig. Börjar nu dock inse hur kul det skulle kunna bli om jag lärde mig lite features. Men är lönt att lära sig elements 3 eller ska jag satsa på senaste versionen? Eller ska jag satsa på något annat program?

Ännu en newbiefråga: Vad är det för skillnad på elements och tex CS2 (i stort)?
 
Skillnaden är ca 10 000 spänn på CS jämfört med Elements.
Är du nybörjare klarar du dig alldeles utmärkt med Elements 3. Och antagligen behöver du aldrig byta upp dig, åtminstone inte till det mycket dyrare Photoshop.

Jag har både CS och Elements 3 men använder bara den senaste.
Köp Scott Kelbys bok "Photoshop Elements 3 för digitalfotografer " och du lär dig snabbt hur man gör.
 
Jag instämmer! Photoshop Elements är klart mer fördelaktigt för nybörjare. Jämfört med CS2 så är verktyger till en första anblick rätt lika. Man använder nivåer, lager, lite fiffiga redigeringsverktyg, m.m. Ungefär sånt som man behöver som en nybörjare.

Sen får du själv fundera på om du vill uppgradera till senaste versionen (vet inte om 5:an är ute i handeln ännu). Jag skulle nog själv gjort det...
 
Nu vet jag inte om du brukar köpa fototidningar, men många tips och guider funkar bara i elements 4 (och självklart 5). Jag ville nog uppgradera . Den svenska elements 5 har inte kommit än, men den kommer att kosta 895 hos scandinavian Photo.

Jag tycker att Photoshop är alldeles för dyrt för en nybörjare! Elements kan faktisk ganska mycket och är lättare att använda.

Mvh

Kent
 
Du är möjligtvis inte student? Då kostar CS2 "bara" runt 1500:-

Med nackdelen att det är en engångslicens. Dvs den ger dig inte nåt egentligt uppgraderingspris på CS3.

Dock kam man som student köpa Education-licens. Den verkar kosta runt 2500:- Det är en fullt normal subventionerad licens som man kan uppgradera i framtiden och även använda kommersiellt, om man till exempel har ett extraknäck.
 
Ok då satsar jag not på elements 5. Onödigt att slänga ut massa pengar på något som jag ändå inte kan hantera. Anledningen till att jag vill uppgradera från 3-5 är bl a just att tipsen i fototidningar inte fungerar i version 3.

Satt nästan i en timme och försökte få till "duotoner" innan jag fattade att dessa funktioner inte finns i version 3 (detta endast några sekunder innan jag skulle börja slita mitt hår).

Sitter nu med senaste nummret av "kamera & bild" och ser nu att det finns en artikel om 5:ans nya funktioner. Blir till att plöja igenom den asap.

Tack för era råd!
 
Konkurrenterna har ofta många likheter med PhotoShop, så de flesta "Tutorials for PhotoShop" som man hittar lite här och där på nätet är direkt applicerbara även på övriga program.
 
det blev elements 5 i engelsk tappning. Gick och köpte en riktig tegelsten som jag hoppas ska hjälpa mig på traven. Nu ska det trollas :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.