Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jag vill fota i regn!

Produkter
(logga in för att koppla)

kanalje

Avslutat medlemskap
jo. jag skulle vilja fota i regn, men eftersom jag vet vad som händer med mobiltelefoner när de bara blir lite fuktiga, så är jag lite rädd för att det inte är bra för kameran om den blir blöt.

har någon några tips för hur man ska göra för att fota när det regnar, eller om det bara är att fota på som vanligt och låtsas som ingenting?
 
Skaffa dig en Canon EOS 1N eller senare :)

Men om du inte har råd med det så är parably och plastpåsar ett bra komplement och försöka se till att inte blöta ner kameran alldeles för mycket. Den klarar fukt, men inte regn. Det man ska se upp med är att få det helt lufttätt för om vädret ändras snabbt så finns det risk att det bildas fukt i påsarna.

Men det beror ju på kameran också, förståss, du har kanske ett dykhus :)

Allvarligt talat så finns det faktiskt stativ med paraply, har för mig jbomelin har ett sådant.
 
jbomelin har allt! :)

Tittade på http://www.atphototech.se/paraply/paraply.htm men tyckte det var lite dyrt, så det blev till att bygga en egen... eller rättare sagt be någon att bygga en åt mig. Den är snart färdig, och ritning har jag bett om, så det kommer att publiceras i gör-det-själv-forumet.

Det värsta är nästan att min EOS-1N HS tål en fotbollsmatch i ösregn, enligt Steinieck, eller vem det nu var som sa det. Så nu är paraplyhållaren onödig :)

Hur som helst. Materialet och jobbet för hållaren som min gode kamrat bygger åt mig kan inte komma i närheten av 570:- plus moms. Paraplyet köpte jag på Stadium för 69:-, eftersom min kamrat som jobbar på Gula Sidorna inte hade några reklamparaplyer kvar.

Jag vet inte hur ansträngande det var för nämnda bekant att konstruera prylen, men jag kan säkert få honom att bygga fler till billigare pris än 570...

/Joakim
 
Det stämmer nog ganska väl om Canon EOS1N, men det är ju dumt att utmana ödet :) Tror på att ha ett paraply ändå.

Det viktigaste är att inte låta kameran vara fuktig för länge eftersom det tränger in överallt. En billigare konsumentzoom klarar ju inte av vad en EOS1:a.

En vän tappade sin gamla manuella kamera i vattnet och dök efter den, lät den torka och sen funkade den igen. Men det skulle jag inte hoppas på med min EOS30. Men dom är ju byggda för extremare klimat än Sverige's. Japan's årstider är ju inte att leka med. En varm dag i Japan är ju nästan fuktigare än en regnig dag här :O)

Som sagt skydda grejorna väl. Väskor med regnskydd, paraply på stativ och påsar att ha om kameran när du använder och inte använder den.

Terje och dom andra naturfotograferna har säkert många trix för att skydda kameran mot väta.
 
Har även nu testat en digtal kamera Olympus 2100z
och även den tåler att hämtas på sjö botten.

ställ den i solen och låt den torka till sen är det bara att fortsätta att fotografera med den.

en som vet...ler

mvh henrik
 
Sy en påse i tältväv d.v.s. silikonimpregnerad nylonväv. Finns att köpa på metervara från Hillebergs i Jämtland t.ex. Tänk dig en vanlig påse som du håller upp och ned med öppningen nedåt. I bottenhörnen gör du hål för kameraremmen. sedan bär du kameran som vanligt men det är ett ögonblicks verk att dra upp påsen över kamerremmen och fotografera, sedan tillbaka igen. Det blir inte så många droppar på kamera/objektiv. Man kan också göra en mera komplicerad påse med överfallsfickor för okular eller hela bakstycket. Det absolut viktigaste är noggrann kameravård så fort man är under tak, i tält, i bilen, i hotellsviten eller var man nu är. Jo, hemma också. Torrtokning av kamerahus och objektiv med handduk alltså. Paraply på ett stativ är nog bra om det absolut inte blåser alls men det går inte att lämna en sådan anordning utom räckhåll.
Us
 
Jag fotograferar ofta när det regnar (eller också regnar det när jag fotograferar). Alltnog, jag har alltid en vanlig plastkasse i kameraryggsäcken som jag drar över kameran när det börjar regna. Jag låter den sitta kvar på stativet tills jag ska ta nästa bild. Av med påsen, exponera, tillbaka med påsen.

Om jag tror att det ska regna brukar jag ta en vanlig 6-liters fryspåse och skära upp ena långsidan. Jag drar den över kamera och objektiv med öppningen framåt och tejpar runt motljusskyddet med gaffertejpen. (Om förklaringen är obegriplig ska jag ta en bild som visar hur det ser ut.)
 
Din metod är billigare än min som är litet dyrare och en aning jobbigare att åstadkomma.
Min påse håller nästan en livstid - eller många fjällturer/motsvarande. Men iden är densamma....
Us
 
Jag har oxå tillämpat knepet med en vanlig genomskinlig fryspåse, modell större. Man skär upp hål för objektivöppningen och okularet, helt enkelt. Kamerans reglage kommer man åt genom plasten eller genom att stoppa in näven i påsen underifrån. Det funkar bra.

Den som har $$$ kan istället köpa en skräddarsydd vattentät plastpåse från Ewa-Marine.
 
Köp ett parasoll på en mack för någon hundring och håll i det eller tryck ner det i marken.
Eller köp en EOS 1,1N eller V. (Dessa finns ej på macken och blir något dyrare förståss).

Enkelt va´?

; - )

/ patrik
 
Jag bläddrade i en amerikansk fototidning idag på pressbyrån (skulle till ven och behövde något att titta i på stranden) så hittade jag faktisk ett par reklamplatser där dom visade just en sådan produkt som man drar över kameran. Den var genomskinlig och du kunde komma åt alla kontroller enkelt.

Försökte komma ihåg vilken tidning, men jag glömde det tyvärr......
 
Jag skulle dock gissa på att bilden är ett klassiskt exempel på "med DEN HÄR behöver du inte längre göra SÅ HÄR: <bild>", med tanke på att dom alla har sin mer eller mindre hemmapatenterade lösning: parply på axeln, ica-kasse över kameran, pappskiva och en sönderklippt galonjacka. Det är i alla fall min gissning.
 
Viserligen fotograferar jag men en tank, Canon F1, men ofta räcker det väl att ha kameran under en ventilerad jacka eller i kameraväskan och ta fram kameran när du skall fotografera.

Har du den under jackan, tänk på att det lätt bildas kondens om du inte låter det komma in luft. Hur farvarar du mobiltelefonen när det regnar? Bra utgångspunkt.
 
Jag använder Minitrekkens bröst och midjeremmar för att spänna fast ett större paraply mot kroppen.
På så sätt får jag båda händerna fria och kameran är hyfsat regnskyddad.
Funkar kalas så länge det inte stormar ute eller man rusar runt för mycket.
 
Jag vill också fota i regn!

Till saken hör att jag fotar digitalt (E-10), och då blir ju grejerna ännu mer känsliga för vatten.

Har sett två regnskydd som var rätt billiga, men jag vet inte om det är något att ha. Nedan ser ni bilder på dem. Det nedersta ser rätt smidigt ut, men då måste man ha objektivet utanför, och jag vet inte om det är så bra. Sedan kanske det här med fukten förstör en hel del också.

rain1.jpg


rain2.jpg


Någon som tror att det går bra?
 
Paraplyhållare på sportens bakgård .....

.... hittar man ju inom golfen. Med en svag minnesbild om paraplyer på golfvagnar gick jag till golfboutiquen nere på centrum och hittade en "Golf umbrella holder" av fabrikatet "Champ för 110 kr. I och för sig simpelt och plastigt med en rörklämma som skruvas fast och ett rör med spärr att stoppa ner paraplyet i som kan vinklas. Jag kombinerade detta med ett golfparaply från väskaffären för 59 kr och vips är jag utrustad. Grejerna passade utmärkt på mitt Gitzo-stativ och passar säkert andra. Detta blir utmärkt till höstens förväntat regniga fotovecka i fjällen.

Tack för diskussionen så att jag kom loss och gjord'et.

Det snackades om Canons nya hus tidigare, men vad jag vet har ju Nikons proffshus alltid klarat regn, åtminstone F3, F4, F5 och F100 är gjorda för detta.

/Staffan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.