Annons

Jag tänkte fota...

Produkter
(logga in för att koppla)

mahö

Ny medlem
Jag tänkte fota lite snöskotercross i helgen. Är dock nybörjare och tänkte höra om det finns nån här som kan ge lite tips på kamerainställningar? Slutartider? Bländare? ISO-värde? Är Sport-programautomatiken användbar? Hur göra för att få så bra bilder som möjligt helt enkelt...

Kameran är en Canon 400D och objektivet Sigmas superzoom AF 18-200/3,5-6,3 OS (alltså med stabilisering.)

Enligt SMHI kommer det att vara mulet...

Tacksam för hjälp!

//M
 
Allting beror på var du står i förhållande till det du ska fotografera, och dess rörelseriktning.

Allmänt gäller för sånt som rör sig att panorering är en roligare, men svårare, konst att visa på rörelsen än att låta bakgrunden vara stilla och motivet bli suddigt, samt att bilder tagna från låga positioner ofta ger ett "häftigare" resultat.

Vilken slutartid som blir rätt beror alltså på hasighet och riktning på det som rör sig, och avståndet dit. Bländare och ISO lär ge sig självt, i förhållande till ljuset.
Har du en hejdundrande blixt kan du prova att använda den också, för att belysa det du vill ha fram. En 580 EX II kan man manuellt zooma till motsv. 105 mm brännvidd. Ibland ger det en spotlighteffekt på själva motivet, som kan se kul ut.

Att få en tjusig panorering från låg vinkel, på nära håll, med hög fartkänsla i, är inget som man bara gör, utan att öva ordentligt.

Försök.

Var sen glad om du får en riktigt bra bild!
 
Eftersom det är massa snö så kan det vara lämpligt att överexponera lite så att det inte blir helt grått.
 
mahö skrev:
Jag tänkte fota lite snöskotercross i helgen.

Slutartider? Bländare? ISO-värde?

Är Sport-programautomatiken användbar?

Enligt SMHI kommer det att vara mulet...


Sport-programautomatiken kommer med största sannolikhet att ge dig underexponerade bilder.

Mulet väder och snö lurar faktiskt din ljusmätare mer än sol och snö. Mitt råd är att hitta en lämplig exponering, sedan strunta i ljusmätaren och hålla dig till din funna exponering manuellt så länge det infallande ljuset inte förändras. Detta betyder att om du helt plötsligt vill fota med en tre snäpp längre tid, så får du stänga bländaren tre snäpp. (edit: stänga, givetvis..)

Tänk så här: Din åkare kommer på långt håll i öppen terräng, dvs din åkare är liten i bild och det mesta består av snö och mulen himmel. För att inte åkaren skall bli en svart siluett så krävs överexponering i förhållande till vad mätaren säger. Några sekunder senare har åkaren just passerat dig, befinner sig betydligt närmare och fyller upp bilden bättre, som bakgrund finns nu också skogen som är rätt mörk. Din ljusmätare kommer i detta läge att mäta mer rätt och säga någonting helt annat än i det första läget, men... På din åkare infaller precis lika mycket ljus i båda lägena, därmed skall du ha samma exponering för båda bilderna.

Jag skulle kunna tänka mig värden i närheten av nedanstående vid tämligen normalt mulet väder mitt på dagen:

Frysa rörelser:
ISO-400
1/500s f5.6

Lätt rörelseoskärpa:
ISO-400
1/125s f11

Båda inställningarna ovan ger samma exponering. Detta är dock en mycket lös gissning, är det ljusare kan du gå upp till iso-200, är det mer tunga mörka moln kommer du kanske inte inte att kunna frysa rörelser. Det är egentligen omöjligt att ge dig några värden eftersom "mulet" är något väldigt varierande. Du kan nog utgå från minst ett helt stegs överexponering mätt med kameran om huvuddelen av bilden är snö. Du kan också mäta din handflata i samma ljus som det du skall fotografera, med rätt exponering inställd så skall din handflata visa något överexponerat.

Fotar du jpeg så kom ihåg att ställa in vitbalansen för mulet, annars får du tämligen grå-blå snö, framförallt i skuggorna.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar