Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jag ska köpa ny kamera! men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskar83

Aktiv medlem
hej
jag har fotograferat till och från i ungefär 3 år. Jag har nu en Nikon ME kamera som jag ärvt av min mamma. Den börjar bli lite rostig i kanterna.

Därför är jag på väg att köpa en ny kamera. Jag vill gärna köpa ett kamera packet. Alltså med både hus och något/några objektiv till. Men så klart får det inte va för dyrt för en fattig student som jag.
Jag är inte främmande för begagnat.

Nu undrar jag vilka modeller ska jag kolla på. Jag har tidigare blivit tipsad om Cannon EOS 300/300v. Men jag skulle gärna vilja ha lite andra modeller att välja mellan!

Tackar i förhand!
//Oskar
 
En begagnad EOS 5:a eller EOS 30/33.
Klart trevligare kamerahus än 300:a serien enligt min mening.
 
jag har hittat en kamera för ett bra pris och jag vill gärna höra era åsikter.
SKA JAG KÖPA DENNA?

Canon Systemkamera EOS 3000N med 28-80 optik



det där med objektivet 28-80 säger mig inget. Jag har fotat med en rad olika objektiv, men aldrig lärt mig eller brytt mig vad de heter etc.
 
oskar83 skrev:
jag har hittat en kamera för ett bra pris och jag vill gärna höra era åsikter.
SKA JAG KÖPA DENNA?

Canon Systemkamera EOS 3000N med 28-80 optik



det där med objektivet 28-80 säger mig inget. Jag har fotat med en rad olika objektiv, men aldrig lärt mig eller brytt mig vad de heter etc.
Nej.Glöm EOS 3000. Kolla som redan nämts, EOS 5/33, om du vill ha Canon. Eller varför inte Nikon F75? 1995:- för den svarta modellen hos Scandinavianphoto
 
Jag tycker du ska välja Canon eller Nikon eftersom de har störst utbud både på begagnat och nytt.
Både vad gäller analogt och digitalt.
 
Jag tycker att EOS 300V är ett bra kameraval. Det är en utmärkt nybörjarkamera samtidigt som det tar ett bra tag att växa ur den. (Detta tillför ju ingen ny modell till diskussionen men jag kände att den behövde försvaras lite :) )
 
ok!
här är några förslag jag letat fram

säg vad ni tycker om de olika...

1.
Minolta Systemkamera Dynax 4 med Af 28-100/3,5-5,6D
1 595,00 kr


2.
Pentax Systemkamera Mz-M Med A 35-80
2 895,00 kr


3.
Minolta Systemkamera Dynax 60 med 28-100/3,5-5,6D
2 695,00 kr


4.
Canon Systemkamera EOS 300 Med EF 28-90DC väska
2 295,00 kr


5.
Canon Systemkamera EOS 300V Med EF 28-90 Inkl Väska
2 695,00 kr


Där är några, vad ska man välja?
 
ok, tack! jag tror nog oxå det blir den! har hört mest gott om canon 300/300v så... men jag väntar nog ett tag till och ser om det kommer in mer kommentarer
 
300V har avsevärt snabbare AF än 300..så jag tycker absolut inte att du ska köpa 300:an utan "V".
 
Alt 3 testades i senaste nr av FOTO, EOS 300V testades förra året. Den underexponerade en hel del. Kom på tredje plats av fyra testade kameror.
 
Jag tycker att du ska känna ordentligt på kamerorna innan du köper... Canon 300V har ju en lite speciell design och det ergonomiska uppskattas inte av alla.
 
Oskar,
det är en sak Du säkert upptäcker, med Fotosidan, kameravalet är hos de flesta fotografer, iaf, de som skriver i Forumet, nästan alltid endast ett märke, CANON!
Det finns naturligtvis många andra kamera tillverkare oxå, mitt förslag gå in till en
kunnig kamera affär, där får Du även andra kamera märken, att känna på, såsom Minolta, Nikon, Olympus, Pentax, nu i bokstavsordning, men läs även testen nu i den svenska fototidningen FOTO, april-exet, där testas en analog systemkamera.

Jag har själv använt denna kamera modell, nu uppe i de schweiziska alperna.
Mycket bra skärpa, samt exponerar otroligt bra, även när snön är i solljus, borde förvilla till en underexponering!

Allmänt, välj till ett fast objektiv, t.ex. en normal 50/1,7, de zoomar Du får i kamerakitten är sämre, än vad ett fast objektiv presterar i skärpa!
Det finns naturligtvis andra fasta objektiv, samt andra suveräna zoom objektiv, Du kan välja, än de halvbra som följer med i kamerakitten!
 
ja jag har förstått att cannon är populärt här på fotosidan.
jag tog till mig och insåg att man är bra "dum" om jag inte går och kollar på kameran i en affär innan jag beställer den.
jag har en tendens att ha väldigt brottom ibland!

när det gäller det du sa om ett fast objektiv. Då hängde jag inte med. när jag kollade på www.scandinavianfoto.com så såg jag bara husen eller så var det kamera kit med ett zoom objektiv. eller missade jag något?

//oskar
 
Oskar,
Du hittar säkert oxå på deras hemsida, objektiven, under objektiv, tillhörande Minolta!
Du köper billigast kamerahus med zoomkittet, därtill köper xtra ett normalobjektiv 50/1,7!
Blir billigare än att köpa bara kamerahuset, därtill köpa normalobjektivet 50/1,7, zoomen får man mera än gratis i kittet, vill jag minnas, har inte kollat på deras hemsida nyligen!
Nu måste jag sluta för det är snart tid för arbete i skidbackarna, som skidlärare, här i Leukerbad i Schweiz,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.