Annons

Jag har fastnat i min utveckling

Produkter
(logga in för att koppla)

mill

Aktiv medlem
Hejhej

Jag har fastnat i min utveckling känns det som. Det känns som att det blir samma kompositon hela tiden. Väldigt ofta gyllene snittet av ngn anledning ser jag nu efter den senaste turen. I senaste albumet, http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=110619, är det 5/10 av bilder som jag laddat upp som använder gyllene snittet. Jag har en hel drös andra hyffsade bilder hemma, och där är det ännu fler bilder som är av samma karaktär (mkt linjer, gyllene snittet).

Hur gör ni för att gå vidare? Tips? Nya resor? Nya objektiv? Böcker?

Resa är mitt förstaval.

Jag är ju prylgalning så nya prylar sporrar mig. Köpte en Zenitar fisheye häromdagen och den ger nya möjligheter till en liten kostnad.
När jag köpte en macroglugg öppnade sig en ny värld.

Du har öga för bra bilder så köp en resa och en ny glugg så får du nog nya idéer.

Gillar 15:24 skarpt. Grym bild.

A

Vadå gå vidare? Bilderna är ju toppen!

Nä, jag förstårvad du menar och kanske att det kan hjälpa att fokusera sig på en bestämd typ av motiv, tex använda människor för att förmedla känslor.

Varför inte börja med FÄRGfoto. Det är svårare än svart-vit foto, men mycket roligare.

Sorry men kunde inte låta bli. SV/vitt saknar en oerhört viktig dimension, nämligen färgen.
Varje gång jag ser en färglös (SV/vit) bild undrar jag hur den verkligen såg ut.

Hasse Alfredsson har skrivit en bok som heter "En liten bok om att bränna ris, löv och kvistar i ett hörn av trädgården" (tror jag).
Enligt författaren så är boken illustrerad i färg. Men han påpekar att färgerna är svart och vitt.
Bokens illustrationer klarar sig med SV/vitt.
Men för övrigt så är världen inte svart/vit, tack och lov.

Val av s/v, färg, komposition och kontrast tycker jag ska göras för att förstärka fotoobjektet. En arg person ser argare ut i ex. starka kontraster, ljus från sidan, svartvitt osv.

/ Erik

Anden skrev:
Resa är mitt förstaval.

Jag är ju prylgalning så nya prylar sporrar mig. Köpte en Zenitar fisheye häromdagen och den ger nya möjligheter till en liten kostnad.
När jag köpte en macroglugg öppnade sig en ny värld.

Du har öga för bra bilder så köp en resa och en ny glugg så får du nog nya idéer.

Gillar 15:24 skarpt. Grym bild.

A

Ja resa är nog ett bra tips. Det blir ny jobbresa i maj till SF och NY, så där ska det bli en hel del fotograferande! Där blir även inhandlande av nytt objektiv, inte bestämt vad dock, antagligen ett fish-eye eller kraftig vidvinklen (10 mm).

Och tack! :)

tobias.e skrev:
Vadå gå vidare? Bilderna är ju toppen!

Nä, jag förstår vad du menar och kanske att det kan hjälpa att fokusera sig på en bestämd typ av motiv, tex använda människor för att förmedla känslor.

Ja människor har jag knappt fotograferat, kanske räcker att man provar nya motiv (människor/porträtt, makro, sport -- hah! aldrig :))

arvro395 skrev:
Fotografera mer människor som du inte känner. Det är spännande och utmanande!

Det har ju hänt att man sett ngt sjukt bra porträtt (i huvudet), men sen har jag fegat ur och struntat i att fråga om jag fick ta en bild.

Dykhjelm skrev:
Varför inte börja med FÄRGfoto. Det är svårare än svart-vit foto, men mycket roligare.

Sorry men kunde inte låta bli. SV/vitt saknar en oerhört viktig dimension, nämligen färgen.
Varje gång jag ser en färglös (SV/vit) bild undrar jag hur den verkligen såg ut.

Hasse Alfredsson har skrivit en bok som heter "En liten bok om att bränna ris, löv och kvistar i ett hörn av trädgården" (tror jag).
Enligt författaren så är boken illustrerad i färg. Men han påpekar att färgerna är svart och vitt.
Bokens illustrationer klarar sig med SV/vitt.
Men för övrigt så är världen inte svart/vit, tack och lov.

Jag körde mycket färg förut, men tröttnade lite på det, det styrs nog av ett inre sinnestillstånd. Om ska det ska vara färg så tycker jag att färgen ska vara bland det viktigaste -- annars kan det vara. Men det kanske är dags att plocka fram färgen också.

Men jag håller med, det är enklare. En sak mindre att tänka på..

(Paris var så fruktansvärt grått och trist så det var knappt ngn skillnad mellan sv/v och färg -- se länken i mitt första inlägg)

Dra igång ett projekt

Jag tror att alla som fotograferar regelbundet hamnar i lägen där man plötsligt inser att man stampar på samma fläck. Precis som med all annan träning och inlärning kan det då vara bra att prova på nya saker eller byta inriktning.

När jag själv insåg att mitt fotograferande gått i stå för ett tag sedan bestämde jag mig för att starta ett fotoprojekt. I mitt fall bestämde jag mig för att göra en bok om min hemstad.

Jag har nu hållit på med boken sedan i höstas och målet är att den ska vara färdig lagom till julhandeln i år. Tack vare den så har jag blivit tvungen att höja mig några snäpp, att vara noggrannare och att testa nya grepp.

Självklart behöver man inte göra en bok, men jag tror att något slags fotografiskt projekt kan vara en bra idé.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48168

/Joakim

Re: Dra igång ett projekt

Liax skrev:
Jag tror att alla som fotograferar regelbundet hamnar i lägen där man plötsligt inser att man stampar på samma fläck. Precis som med all annan träning och inlärning kan det då vara bra att prova på nya saker eller byta inriktning.

När jag själv insåg att mitt fotograferande gått i stå för ett tag sedan bestämde jag mig för att starta ett fotoprojekt. I mitt fall bestämde jag mig för att göra en bok om min hemstad.

Jag har nu hållit på med boken sedan i höstas och målet är att den ska vara färdig lagom till julhandeln i år. Tack vare den så har jag blivit tvungen att höja mig några snäpp, att vara noggrannare och att testa nya grepp.

Självklart behöver man inte göra en bok, men jag tror att något slags fotografiskt projekt kan vara en bra idé.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=48168

/Joakim

Skitbra tips -- ett projekt! Ska fundera ut ngt bra. Tack.

Tack för tipsen hittils.

Liten summering:
- Skapa ett projekt.
- Res!
- Nya objektiv, nya möjligheter
- Färg!
- Nya motiv (människor för min del)

Tack, kom gärna med fler tips, gärna vad ni själv har gjort (som Joakim t ex).

Resa

Stick till Florida,och plåta amerikaner badmadraser i starka färger på badstränder,Snabb restuaranger, och liknande.Plåta direkt Rakt på! Det kan öpna för annat nytt.Men jag är säker på att du återvänder till din stil ,men vem vet kanske lite annorlunda Mvh Bengt

Kan inte påstå att jag uppfattade gyllene snittet som något direkt uppenbart tema i dina kompositioner, däremot verkar du ha fastnat för skevade bilder! Tycker att det fungerade utmärkt i "kapsyl-bilden" t ex, medan en del andra bilder inte vann något på det i mina ögon.

Du har ju redan möjligheten att resa uppenbarligen. En och annan bild med lite mer kontakt med människorna i de miljöer du skildrar skulle tillföra en del, och passar din bildstil tror jag.

mvh / Leif

Begränsning

En aspekt som många upplever som hämmande är att man har allt för stor valfrihet. Möjligheterna blir paradoxalt nog inte stimulerande, utang i stället kvävs man av pressen att prestera mästerverk.

För att komma runt det kan man införa en radda begränsningar för sig själv. Tex kan du bestämma dig för att bara ta bilder i grodperspektiv, och/eller med bara ett enda fast objektiv. Eller att det måste finnas en hund med i bildern. Eller kanske en triangel och någonting rött (kan ju vara svårt med S/V). Skapa ditt eget foto-Dogma!

Tillräckligt smarta begränsningar skapar kreativitet, efterom man efter ett tag börjar fundera på hur man skall komma runt dom.

lusidor skrev:
Kan inte påstå att jag uppfattade gyllene snittet som något direkt uppenbart tema i dina kompositioner, däremot verkar du ha fastnat för skevade bilder! Tycker att det fungerade utmärkt i "kapsyl-bilden" t ex, medan en del andra bilder inte vann något på det i mina ögon.

Du har ju redan möjligheten att resa uppenbarligen. En och annan bild med lite mer kontakt med människorna i de miljöer du skildrar skulle tillföra en del, och passar din bildstil tror jag.

mvh / Leif

Jag tycker att jag kan se gyllene snittet i iaf:

* Café de temps (klockan ca en tredjedel från vänster)
* Hotel Bergere Opera ("hålet" ca en tredjedel från höger)

Jag tror jag har tagit bort några bilder också från albumet som var lite mer åt gyllene snittet-hållet.

Resterande kanske inte riktigt är gyllene snittet, men "slutar" i samma punkt mer eller mindre:
* Tour Eiffel
* Puteaux
* Capsule la Defénse

Men ja, lite mer människor hade definitivt satt lite piff på många av bilderna!

Edit: stavar som en kråka.

Re: Begränsning

WaterMelonMan skrev:
En aspekt som många upplever som hämmande är att man har allt för stor valfrihet. Möjligheterna blir paradoxalt nog inte stimulerande, utang i stället kvävs man av pressen att prestera mästerverk.

För att komma runt det kan man införa en radda begränsningar för sig själv. Tex kan du bestämma dig för att bara ta bilder i grodperspektiv, och/eller med bara ett enda fast objektiv. Eller att det måste finnas en hund med i bildern. Eller kanske en triangel och någonting rött (kan ju vara svårt med S/V). Skapa ditt eget foto-Dogma!

Tillräckligt smarta begränsningar skapar kreativitet, efterom man efter ett tag börjar fundera på hur man skall komma runt dom.

Det var faktiskt ett mkt bra förslag, och dessutom konkret också. En del har ju alltid sagt att fasta brännvider ger bättre bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar