Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har blivit frälst !!

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag bor visserligen i Jönköping, men det är inte därför jag har blivit frälst...

Jag fick min epson 3170 igår och vad härligt det var att kunna scanna in mina mellanformatsnegativ så snabbt och enkelt. Jag testade dock bara 2400 dpi, för 3200 gjorde datorn lite seg (filen blev ca 300 Mb). Men jag trodde faktiskt inte att man kunde få så bra kvalité med en flatbädsscanner. Det ska dock noteras att scannern som jag hade innan var en 500-kronors scanner från Siba och det kan man kanske inte jämföra med. Men ändå. Var skönt att kunna bli halvdigital och kunna se sina bilder så snabbt.

Nu är jag riktigt fotosugen igen och ni lär nog få se mer bilder nu när jag lätt får in dem i systemet...

/ Marcus

I måndags fick även jag min beställda 3170. Super att kunna skanna mellanformat och jag håller med att kvaliten är bra. Jag har också hunnit med att jämföra med min småbildsskanner med 2700 ppi upplösning.(mot 3200 på 3170) Men där är småbildsskannern klart bättre.

Jag har skannat 4,5 x 6 cm dia och ställde in att utdata skall vara A4 storlek i 600 ppi. Det ger i 24 bitars läge en bildfil på ca 100 MB. Den inställningen motsvarar alltså ca 2800 ppi alltså inte fullt ut maximal upplösning, men då har jag ändå en bild i A 4 med 600 ppi.

/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar