Advertisement

Annons

Jag brukar inte gråta men efter att ha sett bilderna från Nordossetien...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ju något som heter Krigets Lagar. I dem kan bl a läsa att det inte är tillåtet att bekämpa civilbefolkning. Civilstatus erhåller man genom att inte bära uniform. Det är heller inte tillåtet att föra krig utan uniform. Beväpnade civila är dock legitima mål.

Det som gör att dessa terrorister är monster är det faktum att de väljer ut civila som mål. Att påstå att för att vinna ett krig mot ett "monster" måste jag välja att gå mot civila mål. Har man den inställningen så är det inte svårt att förstå att terrorism uppstår. Dessa terrorister skulle lika gäran kunnat ägna sig åt en välplanerat eldöverfall mot militära mål. Fast det hade naturligvis gett samma genomslagskraft i media.

Undantaget atombomberna i Japan så tror jag inte att det varit USA:s officella politik och strategi att gå mot civila mål. Atombomberva vet jag inte riktigt hur de tänkte, men delvis torde det väl berott på okunnskap.

Nu är det ju så att civila dör ändå men de är normalt sett inte måltavlan. De "råkar" bara befinna sig i närheten eller kommer i vägen av misstag. Det är inte ovanligt att militära enheter beblandar sig med civila för skydd. Så sker även i sverige, bortsett från att vi är i krig. För de i Södertälje som bor i de där höghusen uppe på höjden, vet inte vad det heter, kan jag rekomendera att flytta om kriget kommer. Somliga militärer tycker dessa kåkar är ett ypperligt skydd för sina enheter.

Nä jag hoppas att jag har kurage och mental hälsa att välja militära mål om dagen skulle uppstå.

Mvh
Maverick
 
Re: Läsvärt

forry4U skrev:
Boken Tjetjenien

av Anna Politkovskaja

/Göran

Politovskajas bok hoppade rejält många platser upp i bokhögen bredvid sängen i och med Beslan... Det är till råga på allt ett signerat exemplar, har intervjuat henne några gånger. En verklig stålkvinna, vill jag påstå.

Ni hörde kanske att hon var på väg ner till Ossetien för att rapportera medan Besla-krisen pågick. Dock fick hon oförklarligt allvarlig matförgiftning på flyget ner och måste tas in på sjukhus. Också Andrei Babitski, en annan mycket välkänd journalist och kritiker av Rysslands politik i Tjetjenien, stoppades på flygfältet i Moskva och fick inte resa till Beslan. Han "försökte smuggla sprängämnen" och fick rejäla böter för det. Och till Beslan kom han aldrig.

En slump? Kanske...
 
Maverick skrev:

Undantaget atombomberna i Japan så tror jag inte att det varit USA:s officella politik och strategi att gå mot civila mål. Atombomberva vet jag inte riktigt hur de tänkte, men delvis torde det väl berott på okunnskap.





Mvh
Maverick

Brandbombningen av Hamburg!
Brandbombniingen av Tokyo!
Den kemiska krigföringen i Sydvietnam!
Terrorbombningen av Indokina!
Är några exempel...
Bombstrategin gick(och går) till största delen ut på att vara en psykologisk krigföring då man hoppades att bombning av civila mål skulle sänka motståndsviljan hos folket.

Vad atombomben kunde åstadkomma var man nog väl så medveten om men att låta ett så utsökt tillfälle att testa mot mjuka mål var för bra för att Generalerna och eller President Truman skulle avstå.

Det finns inga vackra krig, människor dör på dom mest fruktansvärda sätt även om man döper om vapnen till "kirurgiska instrument"

/Göran
 
Re: Re: Läsvärt

Highweiss skrev:
Politovskajas bok hoppade rejält många platser upp i bokhögen bredvid sängen i och med Beslan... Det är till råga på allt ett signerat exemplar, har intervjuat henne några gånger. En verklig stålkvinna, vill jag påstå.

Ni hörde kanske att hon var på väg ner till Ossetien för att rapportera medan Besla-krisen pågick.
En slump? Kanske...

Oj, Jag skulle också vilja träffa henne, ja, det blir nog att ta och läsa om den igen, jag får sitta och förmedla vad som säjs i nyheterna i Europa till mina ryska vänner för dom statskontrollerade tidningarna censureras ganska hårt nuförtiden i Putins rike.
Att hon blev "dopad" på planet är inte förvånande eftersom hon hela tiden har FSB i hälarna, förutom Babitski så togs 2 journalister från Georgien i fängsligt förvar av FSB med någon ursäkt om att dom saknade vissa papper..
Tyvärr så är nog inge ljusning i sikte så länge Putin håller sin kompromisslösa linje

/Göran
 
Re: Re: Re: Läsvärt

forry4U skrev:
Oj, Jag skulle också vilja träffa henne, ja, det blir nog att ta och läsa om den igen, jag får sitta och förmedla vad som säjs i nyheterna i Europa till mina ryska vänner för dom statskontrollerade tidningarna censureras ganska hårt nuförtiden i Putins rike.
Att hon blev "dopad" på planet är inte förvånande eftersom hon hela tiden har FSB i hälarna, förutom Babitski så togs 2 journalister från Georgien i fängsligt förvar av FSB med någon ursäkt om att dom saknade vissa papper..
Tyvärr så är nog inge ljusning i sikte så länge Putin håller sin kompromisslösa linje

/Göran

Jo, hon är nog en personlighet. Tystlåten, verkar ganska försiktig. Men hon låter pennan ryta istället...! Tyvärr pratar jag ingen ryska så de gånger jag intervjuat henne har vi haft tolk. Det är inte precis journalistens drömläge... Beslankrisen var nog en ny bottennotering för "pressfriheten" i Ryssland. Utöver det som redan nämts fick ju Izvestias chefreaktör foten för tidningens rapportering kring Beslan...

Nej, absolut ingen ljusning är i sikte. Om jag tillåts lyfta min egen svans lite så pekar de senaste dagarnas uttalanden från Kreml på att det kan komma att gå just som jag förutspådde i den här tråden på veckoslutet. Idag gav Putin besked: Ryssland förbehåller sig rätten att slå till mot terrorister när som helst, var som helst i världen. [En rysk general var sen vänlig nog att informera om att Ryssland inte tänker använda kärnvapen i de här attackerna. Tack för det.]

Ryssland tar sig alltså nu precis den rätt USA tagit sig - rätten till förebyggande anfall. Världens ledande supermakt har visat vägen, vem kan nu komma och påstå att Ryssland inte skulle ha rätt att göra samma sak? Efter en terroattack som den i Beslan? Det torde trots allt vara frågan om det mest omfattande terrordådet sen 9/11 i mänskoliv räknat.

Ett uttryck som klarade sig bra i kampen om årets titeln som årets mode -ord eller uttryck (i USA) var uttrycket "preemptive self-defence". Det beskriver på ett bra sätt den absurda värld vi lever i... :-/
 
grondahl skrev:
Jaha, den massiva bombningen av civilbefolkningen var tydligen bara en oregelbunden händelse.

Nej, det var därför jag skrev att "mycket var uppblåst". Jag menade den i sverige förekommande bilden av att amerikanska soldater mördade och våldtog (att allt gick till som i Song My) sig genom Vietnam är hyfsat överdriven.

Att Charles:

Några korta punkter:
1) Vietnam befogat? Med vad vi vet idag? Nej. Med vad devisste då? Ja.
Man får inte begå misstaget att döma dåtidens människor med facit i hand.
2) Anfallskrig? Jodå, Nordkorea anföll Sydkorea.
3) Tack men jag behöver ingen bok med bilder för att veta att krig är hemskt. Fast jag ska hålla utkik efter den om jag skulle råka snubbla över den...
4) Jag förhärligar inte Vietnamkriget eller något annat krig. Däremot försöker jag rentvå de människor som tvingade av omständigheterna brukar och har brukat våld (t.ex. för krig) för ett i allmänhet rättfärdigt syfte.

Men nu var det inte heller Vietnamkriget status så som befogat krig eller ej som var poängen.

Highweiss skrev:
Det är "användandet av våldsmedel" som gör oss till monster. Tar du ut våldet ur ekvationen finns det givetvis inga monster kvar.

Du anser alltså att varje användande av våld gör människan till ett monster så som avser människor som utför dåd liknande det i Beslan? Även t.ex. en våldshandling som syftar till att oskadliggöra människor som annars orättfärdigt skulle skada andra?


sjost skrev:
Men i terroristernas ögon är det ju dom som gör rätt, som försvarar deras land, och vill ha bort det onda monstret från Tjetjenien. Är det våran bedömning som ligger till grund för vad som är ok då?. Eller vem skall bedöma det?

Det är nog här den lille nihilisten i mig sticker ut skallen. Mitt svar är det idag inte fullt politiskt korrekta:
Ja, det är vår bedömning som ska ligga till grund för vad vi ska anse vara rätt.
Detta eftersom det enda obestridliga fakta som finns är just att det inte finns något absolut "rätt" eller "fel". Allt sådant är av människan skapade artificiella regler.
Av detta följer att vi naturligtvis måste döma efter vad vi anser vara rätt. Något annat vore fullständigt absurt.

Som jag ser det är det bara att tacka den lyckliga stjärna som idag låter liberala och humanistiska demokratier vara "top of the food chain" i världen.

En fråga: Tyder inte det faktum att terroristerna i ett pressat läge gör något i alla andras ögon så lågt (eller "monstruöst", för att hålla mig till temat) som att ge sig på barn att de faktiskt i delar övriga världens åsikt att vad de gör är fel? Annars skulle de ju inte inse det chockerande och uppseendeväckande i sitt handlande.
Har de inte i och med detta gett sig själva fel?

Nu blev jag iofs. kanske mer än lovligt filosofisk.

I praktiken ska det väl till att det finns sorts allmän åsikt i världen om vad som är rätt och fel. De flesta människor tycks ju iaf. kunna dela grundläggande värderingar så som att du inte skall dräpa, att det knappast finns något lägre än att rikta våld specifikt mot oskyldiga och försvarslösa individer (barn).
 
forry4U skrev:
Brandbombningen av Hamburg!
Brandbombniingen av Tokyo!
Den kemiska krigföringen i Sydvietnam!
Terrorbombningen av Indokina!
Är några exempel...
Bombstrategin gick(och går) till största delen ut på att vara en psykologisk krigföring då man hoppades att bombning av civila mål skulle sänka motståndsviljan hos folket.

Vad atombomben kunde åstadkomma var man nog väl så medveten om men att låta ett så utsökt tillfälle att testa mot mjuka mål var för bra för att Generalerna och eller President Truman skulle avstå.

Det finns inga vackra krig, människor dör på dom mest fruktansvärda sätt även om man döper om vapnen till "kirurgiska instrument"

/Göran

Hamburg och Tokyo var/är industristäder som under krig tillverkar vapen. Över huvud taget så görs de flesta industrier om till att tillverka för försvar när det är krig. Så kommer också att ske i Sverige. Den rådande tekniknivån som rådde under andra världskriget möjliggjorde inga andra metoder annat än tunga flygbombningar. För att göra en jämförelse med dåtidens teknik och motstånd så är det mer humant än att skicka V1 och V2 som över huvud taget inte hade närmare precision än en stad. Jämförbart med vad Saddam gjorde under första Irakkrisen.

Den kemiska krigsföringen i Vietnam hade ett tydligt militärt mål i form av att avlöva skogen för att därefter kunna komma åt motståndet från luften. Effekterna av dessa kemikalier tycks ha drabbat de amerikanska soldaterna lika mycket som de vietnamesiska. Så jag tror knappast att syftet var göra människor sjuka, i så fall hade man nog varit mer noggrann om vart man sprutade med avseende på egna soldater.

Indokina känner jag över huvud taget inte till så det kan jag inte yttra mig om.

Den psykologiska effekten har varit en del av bombningar och i japanfallet skulle jag säga det var en av de eftersökta effekterna. Huruvida det är myt eller inte så är den japanska okuvligheten under andra världskriget väl omtalat och omskrivet. Att få öva mot "mjuka" mål torde vara en duktigt överdriven lögn eftersom USA redan hade gjort det om än inte mot människor. De kan även ha hunnit gjort det mot människor men jag kan inte kronologin ordentligt. Även om detta test med dagens ögon tycks vara oerhört korkat men men...

Under andra världkriget kan det varit en deleffekt men jag tror fortfarande att militär trupp och industri var det som var målet. Men den inprecisa bombningen som då gällde strök många andra med. Bara att lista ut själv hur lätt det är bomba något nattetid med karta och kompass till hjälpmedel.

Så det finns militära orsaker till de exempel du nämner. Att jämföra Ryssland och USA krigsföring och hävda att dessa bombningar endast hade till syfte att skrämma skiten ur civila och dessutom döda så många av dem oxå tycker jag är pacifistiskt skitsnack. Precis som du skriver så är krig inte vackra men det är skillnad på att välja civila måltavlor och militära.

/Maverick
 
Re: Re: Re: Re: Läsvärt

Highweiss skrev:
Beslankrisen var nog en ny bottennotering för "pressfriheten" i Ryssland. Utöver det som redan nämts fick ju Izvestias chefreaktör foten för tidningens rapportering kring Beslan...

Nej, absolut ingen ljusning är i sikte. Om jag tillåts lyfta min egen svans lite så pekar de senaste dagarnas uttalanden från Kreml på att det kan komma att gå just som jag förutspådde i den här tråden på veckoslutet. Idag gav Putin besked: Ryssland förbehåller sig rätten att slå till mot terrorister när som helst, var som helst i världen. [En rysk general var sen vänlig nog att informera om att Ryssland inte tänker använda kärnvapen i de här attackerna. Tack för det.]

Ryssland tar sig alltså nu precis den rätt USA tagit sig - rätten till förebyggande anfall. Världens ledande supermakt har visat vägen, vem kan nu komma och påstå att Ryssland inte skulle ha rätt att göra samma sak? Efter en terroattack som den i Beslan? Det torde trots allt vara frågan om det mest omfattande terrordådet sen 9/11 i mänskoliv räknat.

Ett uttryck som klarade sig bra i kampen om årets titeln som årets mode -ord eller uttryck (i USA) var uttrycket "preemptive self-defence". Det beskriver på ett bra sätt den absurda värld vi lever i... :-/


Ja..min ryska är inte heller så över sej bra:) så jag skulle nog få använda min fru som tolk, men att läsa hennes artiklar etc. är gott nog, antar att Vladimir kommer att se rött då han får hennes brev på 15 punkter hur han kan ta Ryssland ut ur krisen(kriget)
Ett av orostecknen kring Putin är ju också hans beundran för Stalin, Djerzsinski samt den personkult som börjat byggas upp runt honom. Nyligen så avtäcktes ju dessutom den första statyn...
Jag har märkt sedan hösten 2000 hur nyhetsrapporteringen där har förändrats, då fanns det inslag från kriget i Tjtjenien, sedan tystnade rösterna en efter en, TV bolagen stängdes ner av underliga anledningar etc.
FSB,s ökade makt och ökade krav, man vill ha kontroll över internet,licens på modem,internetleverantörer skall ha en "direktlina" till FSB så man kan kontrollera E-post, avlyssning av telefoner mobila och fasta. Kontrollapparaten verkar vara på väg tillbaka.

Putin är en farlig man och vi kan nog lungt räkna med att han kommer att stå för sina ord också och anser att omvärlden skall acceptera hans väg, Tjejtenien räknar han som ett inrikesproblem som omvärlden skall hålla sej borta ifrån,

Jag läste om planerna på "Preemtive strikes"syndromet, man har även utfäst en belöning på 10Miljoner Dollar för AslanMaskhadov Shamil Basayev Döda eller levande.
En provskjutning av 2 ballistiska kärnvapenbärande missiler utfördes i Barents Hav

Ibland längtar man tillbaka till lugnet och stabiliteten i Kalla Krigets dagar...

/Göran
 
Maverick skrev:
Att jämföra Ryssland och USA krigsföring och hävda att dessa bombningar endast hade till syfte att skrämma skiten ur civila och dessutom döda så många av dem oxå tycker jag är pacifistiskt skitsnack..

/Maverick

Var jämför jag det???

Å andra sidan..det fanns industrier i London också men det föredrar vi att kalla terrorbombning.

Var fanns industrierna i Hiroshima?
I Nagasaki??


Pacifist..Nej tyvärr men jag försöker så gott jag kan

/Göran
 
Maverick skrev:


Undantaget atombomberna i Japan så tror jag inte att det varit USA:s officella politik och strategi att gå mot civila mål. Atombomberva vet jag inte riktigt hur de tänkte, men delvis torde det väl berott på okunnskap.


Mvh
Maverick


Amerikanska soldater i Vietnam fick direkta order (på begäran av CIA) att eliminera lärare, läkare och andra betydande människor, oavsett kön eller ålder, för att lamslå landet.

Ordet monster har dykt upp många gånger. Utifrån historien kan vi konstatera att vi alla är monster.

Människor dör av hunger medan vi betalar hundratals kronor på nöjen (bio, musik m.m.) istället för välgörenhet.
Mat dumpas i havet för att behålla stabiliteten i priserna.

Nationer sätter igång hemliga operationer och mördar varandra (inkl. civila) för att hålla priser på t.ex. bananer eller olja nere.

Nationer anfaller i falska syften som t.ex. att "skapa frihet", medan de i själva verket har ekonomiska intressen.

Nationer mördar egna för att behålla stabilitet.
(Historiskt har detta hänt många gånger i olika religioner, men sker självklart i dagsläget också.)

Nationer mördar demokratiskt folkvalda ledare p.g.a. ekonomiska intressen.

Medicinska företag stämmer varandra för att de säljer samma medicin billigare.



Människan är ett rovdjur som är rädd om sitt eget skinn och gör allt för att ha det så bra som möjligt, t.o.m. dödar egna. Vi är medvetna om detta och ändå görs inget. Det ligger i vår natur.
Är man underlägsen så kommer man på fulare metoder (terrorism mot oskyldiga) eller så tränar man upp sig (rustar upp eller skapar kärnvapen).

Så enkelt är det och det är bara att acceptera.

I rest my case.

Fan är inte detta en fotosida?
Eller är det världspolitisk debattsida?
 
Senast ändrad:
Bomberna i Hiroshima och Nagasaki är väl utstuderade exempel på våldshandlingar riktade enbart mot civila. 250 000 döda klockan redan klockan 9 på morgonen är väl en hyfsat bra bodycount. Sen fanns det säkert några vapenfabriker men det spelar liksom inge roll längre. Det är inte svårt att förstå USAs handlande men omöjligt att förlåta. I mina ögon ett brott mot mäskligheten.

Sen vet jag inte vad Erik Dahlbäck menar med att USAs inblandning i Indokina skulle vara befogad med tanke på vad man visste då. Vad man visste då var att Fransmännen just blivit utsparkade. En lärdom av historien kanske skulle varit på sin plats men icke. Redan Lyndon B.Johnson ville dra sig ut vietnam men det var för sent rent prestigemässigt.Så jag tror nog USA på ett mycket tidigt stadium var medvetna om krigets meningslöshet. Ur det enda perspektiv jag kan se Vietnamkriget befogat är ur den amerikanska krigsindustrins. Om man inte alltid tar med dess makt i beräkningen när det gäller Amerikanska krig så tror jag man gör ett misstag.

"Som jag ser det är det bara att tacka den lyckliga stjärna som idag låter liberala och humanistiska demokratier vara "top of the food chain" i världen." skrev Erik.

Hm... Du menar väl inte USA hoppas jag. Demokrati? Senaste valet liknade väl nästan en statskupp. Liberalt? Konservativt more like it. Humanistisk? USA är väl knappast det mest humanisktiska landet på jorden. Bara deras tillämpning av dödsstraff torde väl ta bort landet från den listans topplaceringar.

"Nu är det ju så att civila dör ändå men de är normalt sett inte måltavlan. De "råkar" bara befinna sig i närheten eller kommer i vägen av misstag." Skrev Maverick.

Civila är väl i dagens krigsföring mer än något måltavlan. Den etniska rensningen på Balkan är väl ett exempel. Besökte härom året Algeriet. Ett bortglömt inbördekrig där krigshandlingarna i stort sett uteslutande riktas mot civila. De olika stridande fraktionerna kommer sällan åt varandra men befolkningen finns ju alltid där. Eller varför inte ta Tjetjenien.Kan garantera dig att 100 000 civila inte bara "råkat befinna sig i närheten eller kommit ivägen". Det handlar nog mer om ett ganska systematiskt utrotande. Något som ryssarna lärde sig redan i Afghanistan för övrigt.

Skulle kunna fortsätta men jag orkar inte. Alldeles för mycket i några av de ovanstående inläggen jag tycker är fel. Men vad vet jag. Jag snackar ju bara "pacifistiskt skitsnack".
 
Daneshnejad skrev:
Amerikanska soldater i Vietnam fick direkta order (på begäran av CIA) att eliminera lärare, läkare och andra betydande människor, oavsett kön eller ålder, för att lamslå landet.

Ordet monster har dykt upp många gånger. Utifrån historien kan vi konstatera att vi alla är monster.

Människor dör av hunger medan vi betalar hundratals kronor på nöjen (bio, musik m.m.) istället för välgörenhet.
Mat dumpas i havet för att behålla stabiliteten i priserna.

Nationer sätter igång hemliga operationer och mördar varandra (inkl. civila) för att hålla priser på t.ex. bananer eller olja nere.

Nationer anfaller i falska syften som t.ex. att "skapa frihet", medan de i själva verket har ekonomiska intressen.

Nationer mördar egna för att behålla stabilitet.
(Historiskt har detta hänt många gånger i olika religioner, men sker självklart i dagsläget också.)

Nationer mördar demokratiskt folkvalda ledare p.g.a. ekonomiska intressen.

Medicinska företag stämmer varandra för att de säljer samma medicin billigare.



Människan är ett rovdjur som är rädd om sitt eget skinn och gör allt för att ha det så bra som möjligt, t.o.m. dödar egna. Vi är medvetna om detta och ändå görs inget. Det ligger i vår natur.
Är man underlägsen så kommer man på fulare metoder (terrorism mot oskyldiga) eller så tränar man upp sig (rustar upp eller skapar kärnvapen).

Så enkelt är det och det är bara att acceptera.

I rest my case.

Fan är inte detta en fotosida?
Eller är det världspolitisk debattsida?

Word!
 
Maverick skrev:

Under andra världkriget kan det varit en deleffekt men jag tror fortfarande att militär trupp och industri var det som var målet. Men den inprecisa bombningen som då gällde strök många andra med. Bara att lista ut själv hur lätt det är bomba något nattetid med karta och kompass till hjälpmedel.
/Maverick

Fredrik, tyvärr har du helt fel angående de allierades bombningar under andra världskriget. Amerikanarna ägnade sig åt dagbombning och deras mål var industrierna. Britterna genomförde natträder och deras uttalade mål var städerna och de som bodde där. Även om de under kriget officiellt förnekade detta.

Bombräden Mot Hamburg den 28/7 1943 dödade 50000 mäniskor. Och ännu fler dog i Dresden 13/2 1945. Man genomförde bombmattor med brandbomber över städernas bostadsområden och Dresden hade inga militära mål som man kunde missa.
(rekomenderad läsning är Sven Lindqvists Nu dog du och Peter Englunds Brev från Nollpunkten, kapitlet om "bomber" Harris).

Angående Vietnam kan man göra en intressant jämförelse med 2:dra världskriget. Under kriget vräkte USA ned lika mycket bomber över vietnam som användes under hela andra världskriget. detta över ett land som knappt hade någon industri....

Vill avsluta med ett citat från Thåström.
"Är det verkligen fred vi vill ha till varje tänkbart pris?"
 
olav.karlsson skrev:


Angående Vietnam kan man göra en intressant jämförelse med 2:dra världskriget. Under kriget vräkte USA ned lika mycket bomber över vietnam som användes under hela andra världskriget. detta över ett land som knappt hade någon industri....

Skälet till detta var just ekonomin. De "skrotade" gamla bomber gratis kan man säga. Krigsindustrin började konstruera och producera nya vapen = tillfällig ekonomisk uppgång.

Kambodja är världens mintätaste nation just nu (Egypten har fler, ca 800 miljoner oröjda).
Barn leker i minfält. Vi käkar McDonalds eller motsvarande.

Mänskligt? NEJ.
 
Senast ändrad:
Nog Visste Man

Maverick skrev:
Den kemiska krigsföringen i Vietnam hade ett tydligt militärt mål i form av att avlöva skogen för att därefter kunna komma åt motståndet från luften. Effekterna av dessa kemikalier tycks ha drabbat de amerikanska soldaterna lika mycket som de vietnamesiska. Så jag tror knappast att syftet var göra människor sjuka, i så fall hade man nog varit mer noggrann om vart man sprutade med avseende på egna soldater.

/Maverick

Redan 1949 kom rapporter om Dioxinets giftighet
January 1966, Professor John Edsall från Harvard samt 29 vetenskapsmän från Boston protesterade mot förstörelsen av gröda och en Barbarisk handling mot både stridande och Icke-stridande
:
Ett år senare fick Presidentens vetenskaplige rådgivare en protestlista från 5,000 vetenskapsmän, inkluderande,17 Nobel pristagare och 129 medlemmar av National Academy of Sciences med kraven att President Johnson stoppade användandet av kemisk krigföring i Vietnam
1969 fann USDA att Agent Orange visade på en väsentligt ökad av födelsedefekter.

Samma år kom samstämmiga uppgifter från NIH. 1970 Varnade US Surgeon General att det kan vara farligt för vår hälsa. samma dag förbjöds användandet i USA av dioxiner i närheten av sjöar,friluftsområden,hem och grödor tänkta till mänsklig konsumtion.

Dr James Clary skrev 1988 till en kongressutredning
"When we initiated the herbicide programme in the 1960s, we were aware of the potential for damage due to dioxin contamination in the herbicide. We were even aware that the military formulation had a higher dioxin concentration than the civilian version, due to the lower cost and speed of manufacture. However, because the material was to be used on the enemy, none of us were overly concerned."

Mellan1962 och 1971 sprayade USA mer än 72 miljoner liter kemiska medel, bla. Agent Orange över stora delar av Vietnam och Laos, det är ungefär 3 liter per invånare.
Nog visste man alltid.

Att Amerikanska soldater drabbats är sant men det ursäktar inte att man sprayade Vietnams befolkning med ett av jordens farligaste gifter och orsakade en Ekologisk katastrof som är oöverskådlig, där barn fortfarande föds som mutanter, groteska varelser som skulle ge en skräckfilmsregissör kalla kårar.
Här pratar vi inte enskilda fall utan omkring en Halv Miljon barn...

Vietnamveteranerna har till viss del fått en ersättning, Vietnam har inte ens fått en ursäkt.

/Göran
 
Hmm, mycket att svara på. För att börja med rapporterna om giftigheterna. Det är sant att dessa fanns. Det är dock inte samma sak som att man tillskrev dem någon trovärdighet. I efterhand har man naturligtvis konstaterat att de stämde till stora delar. Men för att göra en nutida jämförelse. Hur många rapporter har vi inte de senaste åren avfärdat som överdrivna? Akrylamid, rapporter om cancerframkallande ämnen osv... Jag hävdar fortfarande att syftet var att avlöva skogen för att därefter bomba motstånd. Att avlövningen misslyckades är ju känt, och de bombmattor som därpå följde är väl ett resultat av att man inte visste vart man skulle bomba. Detta är jämförbart med V2 och V1 skulle jag säga.

När det gäller de etniska resningarna runt om i världen så är det heller inte något som är jämförbart med vad USA sysslar med. Inte ryssland heller tror jag, men de har ju lite hårdare censur så det är svårt att veta. Men utrensningarna orsak redogjorde jag för i mitt första inlägg. De är helt klart jämförbara med terrorism. Dock är det väl mest ett fenomen som uppstår i inbördeskrig.

Jag skulle gärna ta en källhänvisning till vart man kan läsa om att lärare och andra var fria mål för amerikanarna i vietnam.

Ska se om jag hittar böckerna på bibblan.

Mvh
Maverick
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.