Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag älskar analogt foto! Klockrena rullar

Produkter
(logga in för att koppla)

pettisson

Aktiv medlem
Speciellt när man får till rullar som denna!

Jag kände på mig att nåt hände med rullen när jag laddade den i kameran.

Så nu jag har sprungit runt och tagit kort (säkert riktiga mästerverk!) - fast utan att nåt fastnat på rullen. :(

Men kameran är konstig också - till mitt försvar - för "rullen" längst till höger där den färdigtagna filmen ska rullas upp på - den vill snurra åt vänster (motsols) istället för mer normala kameror som rullar upp filmen medsols...

Bilagor

• _DSC7473filmrulle.jpg
    _DSC7473filmrulle.jpg
    77.7 KB · Visningar: 644
Hej !

Ett vanligt fenomen med småbildskameror.

Kontrollera ALLTID att återspolningsvredet
snurrar när du drar fram filmen.

Ett nästan lika vanligt är att man exponerat filmen
flera gånger, lösningen på det är
att antingen veva in hela filmen i kassetten eller att
riva av tungan, jag föredrog att riva tungan, enklare att
framkalla filmen då när det finns en stump att starta
med i framkallningsdosan.

//MW

Klassiskt fel som (de flesta) bara gör en gång då det är så grymt snopet.

Lösningaran är många och det viktiga är att få rutin på det. Själv stänger jag inte backstycket innan jag sett att filmen verkligen sitter fast på upptagningspolen.

Men kameran är konstig också - till mitt försvar - för "rullen" längst till höger där den färdigtagna filmen ska rullas upp på - den vill snurra åt vänster (motsols) istället för mer normala kameror som rullar upp filmen medsols...
Jag vet inte vad som är mest normalt, men nin kamera (Minolta XD-7) rullar också upp filmen medurs (sett underifrån).

Olle

Speciellt när man får till rullar som denna!

Jag kände på mig att nåt hände med rullen när jag laddade den i kameran.

Så nu jag har sprungit runt och tagit kort (säkert riktiga mästerverk!) - fast utan att nåt fastnat på rullen. :(

Det här har hänt alla bra fotografer, så du är i gott sällskap! ;)
Tror det va 1965 senast...!?

Nu kollar jag med "Hawkeye" att filmen dras ur kasetten vid de två första frammatningarna!

Å fortsätt bara att fota analogt, som om inget hänt! :)
Hälsningar från Bengan

Vissa kameror rullar filmen åt 'fel' håll. Så är det bara. En fördel kan vara att den blir lite mer plan efter framkallningen. Minns inte riktigt vad.

Hej !

Ett vanligt fenomen med småbildskameror.

Kontrollera ALLTID att återspolningsvredet
snurrar när du drar fram filmen.

Ett nästan lika vanligt är att man exponerat filmen
flera gånger, lösningen på det är
att antingen veva in hela filmen i kassetten eller att
riva av tungan, jag föredrog att riva tungan, enklare att
framkalla filmen då när det finns en stump att starta
med i framkallningsdosan.

//MW
Ett bra sätt att kontrollera, om filmen tagit på upptagningsspolen, är att efter isättning av filmen dra fram filmen ett halvt slag med frammatningsarmen och samtidigt " spänna " upp filmen med återspolnings veven. Man känner direkt om filmen är riktigt isatt genom att dra fram och tillbaka med frammatningsarm resp. vev

Ett bra sätt att kontrollera, om filmen tagit på upptagningsspolen, är att efter isättning av filmen dra fram filmen ett halvt slag med frammatningsarmen och samtidigt " spänna " upp filmen med återspolnings veven. Man känner direkt om filmen är riktigt isatt genom att dra fram och tillbaka med frammatningsarm resp. vev

Japp! Det där blir man 'ganska' noggrann med efter bara en enda miss ;)

Erfarenhet gör att man undviker misstag - erfarenhet får genom sina misstag.

Det märkliga är att vi aldrig lär av andras misstag utan måste göra alla själv ;o)!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar