Äntligen en tekniker som man fick tala med ... Intervision i Malmö
Nu har jag fått klart för mig att ac-adaptern är inte boven. Den ska ge 32V DC mellan pinne ett och tre och mittenpinnen är tydligen jordpotential (inte skyddsjord, dock). Väl inkopplad till skannern får man andra spänningar in på mammabrädan, vilket jag tolkar vara olika stabbar på kortet.
Den startar inte alls. Den får specad spänning. Jag har plockat ner den i relativt små delar för att leta efter något som ev gått varmt, utan resultat. Canon Service reparerar den inte längre, saknar reservdelar. Ac-adaptern går ej köpa längre.
Bara inse, jag har köpt en beggad skanner som funkade vid testkörning och som sedan valde att gå till de sällare jaktmarkerna. Har ingen anledning till att misstänka faul play, den funkade när den packades upp och testkördes. Jävla fet-otur, helt enkelt.
Nu undras, finns det någon med en skanner utan ac-adapter? Eller nån som vill köpa en (dyr)? *mooohahahaha*
Skämt åsido, nån som har en skanner utan nätdel?
Tänkte passa på också att berömma Intervision Malmö, som kopplade mig till en superschysst tekniker och ge ris åt Intervision Stockholm och Canon RCC i Mölndal. Möttes av en jäkla nonchalans, när jag ringde och hörde mig för om märkspänningar från nätdelen. Vad trodde dom? Att jag skulle skicka ner en beggad skanner för 500:- för felsökning och kostnadsförslag? När jag ställde dessa frågor, var det för att själv enkelt avgöra om det var dags pensionera, utan att behöva spendera massa pengar. Detta var då ett bra tillfälle att förvalta en relation och diskutera ersättande produkt. Jag har ALLT övrigt Canon. Jag jobbar på en bildbyrå som har nästan ALLT Canon. Byrån har börjat av vissa anledningar att kika på Nikon. Kanske ska jag också? Jag ska berätta för chefen om vilket engagemang som mötte mig hos ovan aktörer. Konkurrensen är så tuff, att det inte är självklart att det blir en Canon 9000F. Epson gör rätt najsa skanners också. Och, skrivare, och ...
Lägger man till att Canon Support inte är mycket hänga i granen, när jag ringde. Vidare ville man inte göra drivers till min 5D för windows 7. Inte bara att man inte kan tanka bilder, det kan man använda extern kortläsare till, man kan inte köra den uppkopplad till Utilities med mera. När orkar man inte supporta min 5D mkII längre? Man tillhandhåller inte reservdelar till en skanner som är 3 år gammal. Kanske ok för de flesta reservdelar, men typiska krångelsaker som ac-adapter?
Nu blev det ganska surt mot Canon, kanske är det orättvist (?), men känslan finns där efter i mina ögon lite underliga ställningstaganden som påverkat negativt för mig på flera områden. Den känslan fick mig skriva om det här. Är det bra reklam, Canon?