Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jämrans elände och f-b skit nätdel till Canon skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Davidson

Aktiv medlem
Så, nu fick jag ur mig mitt missnöje; troligen har nätdelen till min skanner lagt av. Nån här som har något att tillföra avseende reparationer, märkspänning, pin layout, piratdelar eller andra nyttiga, dråpliga eller dylika erfarenheter av Canon CanoScan 8800F nätdel K30286? Har ju inte kollat ännu, men vis av erfarenhet, skulle denna nätdel lätt kunna kosta närmare en tusenlapp, vilket förpassar en skitbra skanner till återvinningen. Faan, så surt ... mummel, mummel, mummel ...

Tack för tipset

Kollade deras hemsida och fann inget, ringer imorrn. Troligen inget att hämta, mycket speciell lågspänningsanslutning som jag aldrig sett på annat ställe. Tre poler i en rad med oklar pin konfiguration.

Kollade deras hemsida och fann inget, ringer imorrn. Troligen inget att hämta, mycket speciell lågspänningsanslutning som jag aldrig sett på annat ställe. Tre poler i en rad med oklar pin konfiguration.

Hej !
Du är inte ensam, :http://www.flickr.com/groups/canon_canoscan_8800f/discuss/72157627293403452/

24v + 32 v, lite knepiga sp att finna på biltema.

Hur vet du att det är adaptern ?
( troligtvis är det den)

Har du provat med en annan nätsladd ?

Öppna och kolla, mät, så det inte är sladden ut som är av.
Kräver säkert lite våld.

Släng inte, ev har jag något som kan användas, men det kollas först senare i höst, påminn mej
senare.

//MW

Hej !
Du är inte ensam, :http://www.flickr.com/groups/canon_canoscan_8800f/discuss/72157627293403452/

24v + 32 v, lite knepiga sp att finna på biltema.

Hur vet du att det är adaptern ?
( troligtvis är det den)

Har du provat med en annan nätsladd ?

Öppna och kolla, mät, så det inte är sladden ut som är av.
Kräver säkert lite våld.

Släng inte, ev har jag något som kan användas, men det kollas först senare i höst, påminn mej
senare.

//MW

Vet ej att det är adaptern. Gissar. Bra vore att kunna få reda på pin config och köra ett spänningsagg för att testa.

Testat annan nätsladd, annan dosa, annat vägguttag, mätt i änden på 220-sladden ...

Tyvärr lite brådis, så jag måste se om jag kan hitta ersättare ganska snart. Men stort tack! Lite senare vet jag ...

Ska bryta upp höljet efter att ha ringt lite Canon-ställen med mera. Det finns ett på elfa om det är så att mittpinnen är blind. Det ger 32V DC i två poler. Men om det ska va nåt i mittpinnen också, då får man leta vidare alt modda.

Tack för svar!

Vet ej att det är adaptern. Gissar. Bra vore att kunna få reda på pin config och köra ett spänningsagg för att testa.

Testat annan nätsladd, annan dosa, annat vägguttag, mätt i änden på 220-sladden ...

Tyvärr lite brådis, så jag måste se om jag kan hitta ersättare ganska snart. Men stort tack! Lite senare vet jag ...

Ska bryta upp höljet efter att ha ringt lite Canon-ställen med mera. Det finns ett på elfa om det är så att mittpinnen är blind. Det ger 32V DC i två poler. Men om det ska va nåt i mittpinnen också, då får man leta vidare alt modda.

Tack för svar!

Hej !

Såvitt jag förstår, utan att lusläst alla trådar eller gjort nån
annan djupare efterforskning, så behövs tv spänningar,
dvs 32v och 24v, kan fixas med lösa sp-adaptrar ex från
http://www.electrokit.com/stromforsorjning.c200
ev så måste man seriekoppla s tv 15v för att komma upp till 30v-nivån.

Anslutning har du redan, den som sitter på nuvarande sladd.

Men innan så bör du konstatera att det inte är något kabelbrott på
utkabeln från adaptern, vad händer om du spänningsmäter där ?

Ges någon sp överhuvudtaget ? ( v, mV)

Nått resultat vid resitansmätning ?
nu jagas avbrott, egendomliga resultat visar att det inte är kabeln.

//MW

Jag har själv en 8800 och blev av den anledningen intresserad av tråden och har läst länken som finns lite högre upp. Jag är inte hemma hos skannern nu så jag kan inte hjälpa till med spänningsmätningar. Men jag kan tänka mej att lysdioderna, som är ljuskällan, fordrar en spänning och stegmotorn en annan och resten av elektroniken kanske en spänning. Just stegmotorn misstänker jag har sin matning skild från de övriga förbrukarna då den annars skulle störa de andra funktionerna.

Det är nog inte så mycket att be för, en ny 9000F som är ett snäpp bättre kostar under 2000 hos tex Cyberphoto, kanske ännu mindre hos någon annan leverantör.

Jag har själv en 8800 och blev av den anledningen intresserad av tråden och har läst länken som finns lite högre upp. Jag är inte hemma hos skannern nu så jag kan inte hjälpa till med spänningsmätningar. Men jag kan tänka mej att lysdioderna, som är ljuskällan, fordrar en spänning och stegmotorn en annan och resten av elektroniken kanske en spänning. Just stegmotorn misstänker jag har sin matning skild från de övriga förbrukarna då den annars skulle störa de andra funktionerna.

Det är nog inte så mycket att be för, en ny 9000F som är ett snäpp bättre kostar under 2000 hos tex Cyberphoto, kanske ännu mindre hos någon annan leverantör.

Hej !

Helt rätt, ser man det enbart som en ekonomisk fråga så går
det väldigt fort att köpa grejer som konkurerar med nypriset, eller
halva nypriset eller vad man nu har som gräns.

Sen kanske det finns någon mer sorts funktion i nätdelen som utesluter
enkla spänningsmatningar, men detta är ju nu gissningar.

Samtidigt så kan man ju försöka utesluta ev kabelbrott och
andra liknande fel.

//MW

Man ska absolut kolla enkla felkällor först, sladdar, anslutningar mm och håller i övrigt med dej..

Jag har sysslat mycket med felsökning och har alltid lärt ut följande:
För att veta vad som är ett fel måste du veta hur det fungerar när det är rätt.

Annars är det lätt att missta sej. Det ser jag ibland här på FS. Någon trådskrivare undrar över något och tror att det är fel på apparaten och får efter ett tag veta att det är en inställning som spökar. Dvs det var inget fel, mer än möjligen att handhavandefe, alternativt en egenskap hos apparaten som var inbyggd, men inte ett fel.

Men i det aktuella fallet så tycker jag att om det inte går att hitta något enkelt fel i sladdar eller anslutningsdon så är det ingen bra idé att försöka få till någon provisorisk lösning. Det kan finnas säkerhetsrisker med sådant, i bästa fall bara elak rök, dålig lukt och ringa gnistbildning. :-(

Köp en ny skanner, annonsera ut den gamla med uppgift om att det troligen är ett strömförsörjningsfel på den så att den inte funkar. (Det kan ju också vara ett fel i själva skannern, det vet man ju inte förrän man provat med ett friskt nätagg med risk för att det är ett fel i skannern som pajar nätagg)
Det kan finnas någon som tex har en trasig skanner men ett helt nätagg som kan tycka att det är värt en chansning och köper.

Hej !

:-( är fel, ska vara :) .

Dvs nåt händer, och problemet löst.

//MW

:-D

Beror lite på vem man är. Själv har jag varit med om rätt feta smällar och mycket rök och kan skratta åt eländet, men för den som är oförberedd kan bli en oförglömlig upplevelse.

Äntligen en tekniker som man fick tala med ... Intervision i Malmö

Nu har jag fått klart för mig att ac-adaptern är inte boven. Den ska ge 32V DC mellan pinne ett och tre och mittenpinnen är tydligen jordpotential (inte skyddsjord, dock). Väl inkopplad till skannern får man andra spänningar in på mammabrädan, vilket jag tolkar vara olika stabbar på kortet.

Den startar inte alls. Den får specad spänning. Jag har plockat ner den i relativt små delar för att leta efter något som ev gått varmt, utan resultat. Canon Service reparerar den inte längre, saknar reservdelar. Ac-adaptern går ej köpa längre.

Bara inse, jag har köpt en beggad skanner som funkade vid testkörning och som sedan valde att gå till de sällare jaktmarkerna. Har ingen anledning till att misstänka faul play, den funkade när den packades upp och testkördes. Jävla fet-otur, helt enkelt.

Nu undras, finns det någon med en skanner utan ac-adapter? Eller nån som vill köpa en (dyr)? *mooohahahaha*

Skämt åsido, nån som har en skanner utan nätdel?

Tänkte passa på också att berömma Intervision Malmö, som kopplade mig till en superschysst tekniker och ge ris åt Intervision Stockholm och Canon RCC i Mölndal. Möttes av en jäkla nonchalans, när jag ringde och hörde mig för om märkspänningar från nätdelen. Vad trodde dom? Att jag skulle skicka ner en beggad skanner för 500:- för felsökning och kostnadsförslag? När jag ställde dessa frågor, var det för att själv enkelt avgöra om det var dags pensionera, utan att behöva spendera massa pengar. Detta var då ett bra tillfälle att förvalta en relation och diskutera ersättande produkt. Jag har ALLT övrigt Canon. Jag jobbar på en bildbyrå som har nästan ALLT Canon. Byrån har börjat av vissa anledningar att kika på Nikon. Kanske ska jag också? Jag ska berätta för chefen om vilket engagemang som mötte mig hos ovan aktörer. Konkurrensen är så tuff, att det inte är självklart att det blir en Canon 9000F. Epson gör rätt najsa skanners också. Och, skrivare, och ...

Lägger man till att Canon Support inte är mycket hänga i granen, när jag ringde. Vidare ville man inte göra drivers till min 5D för windows 7. Inte bara att man inte kan tanka bilder, det kan man använda extern kortläsare till, man kan inte köra den uppkopplad till Utilities med mera. När orkar man inte supporta min 5D mkII längre? Man tillhandhåller inte reservdelar till en skanner som är 3 år gammal. Kanske ok för de flesta reservdelar, men typiska krångelsaker som ac-adapter?

Nu blev det ganska surt mot Canon, kanske är det orättvist (?), men känslan finns där efter i mina ögon lite underliga ställningstaganden som påverkat negativt för mig på flera områden. Den känslan fick mig skriva om det här. Är det bra reklam, Canon?

Man kan inte ge support till en gammal kamera i all oändlighet. Byt till ett äldre OS som matchar din gamla kamera istället.

Tack för svar!

Hej !

Lite letande, skulle det gå med en sån här :
Mätningger 16v resp 33,5 vilket verkar helt ok, vad som händer vid last vet jag ej.
Hp märkningen kan man ju klistra över.
Den är inte så stor, är ca 12mm mätt utanpå yttre anslutningarna, på bilden ser de ju ut att vara
avsedda till att mata spisen, elvärmen, eller bastun.

//MW

Bilagor

• P8043216_sm.JPG
    P8043216_sm.JPG
    31.6 KB · Visningar: 64
Senast ändrad:
Hej !

Mätningger 16v resp 33,5 vilket verkar helt ok, vad som händer vid last vet jag ej.

//MW

Är den till salu, menar du? Jag är relativt säker på att min nätdel är ok, efter att ha talat med Canon service, men det kan ås andra sidan vara värt testa... Om du vill sälja, vad önskar du för den? Anslutningen ser ut att passa spot-on.

Är den till salu, menar du? Jag är relativt säker på att min nätdel är ok, efter att ha talat med Canon service, men det kan ås andra sidan vara värt testa... Om du vill sälja, vad önskar du för den? Anslutningen ser ut att passa spot-on.

Frakten är nog den dyra biten, jag har köpt den på Erikshjälpen som "braattha" för 15kr så det är priset.

//MW

Hej !

Den är inte så stor, är ca 12mm mätt utanpå yttre anslutningarna, på bilden ser de ju ut att vara
avsedda till att mata spisen, elvärmen, eller bastun.

//MW

Hej! Skickade ett meddelande via FS kontaktformulär. Kanske det inte kom fram? Gammal e-postadress lagrad på din user? Jag önskade uppgifter om var jag stoppar in pengar osv för nätagget. Tänkt det är bäst vara lite mer privat med dessa uppgifter. Du får gärna skicka dem på mitt kontaktformulär, så kan du skriva din e-postadress där istället för här på alla spamrobotars favvoplejs ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar