Annons

iView - ändra datum?

Produkter
(logga in för att koppla)

hujeda

Medlem
Jag vill ha mina bilder sorterade kronologiskt i iView, även mina scannade från 70-talet osv. Hur ändrar man datum på bilderna i iView?

iView följer antingen filens datum (dvs då du skapade bilden i datorn första gången) eller det fotodatum som finns i Exif-informationen. Om det går att editera Exif-datum är jag osäker på men du kan alltid ändra filens datum. Om du kör Windows så kan följande program (freeware) hjälpa dig att sätta valfri datumtag på bildfilen.

Glöm inte att göra rebuild så att den nya infon används för att sortera bilderna sen...

Hej, upptäckte idag ett mycket smidigare sätt att sätta valfritt datum på bilderna i iView. Under menyn Action->SetCaptureDate... Väljer du helt enkelt när bilden togs så fixas sorteringen efter det...

Hej, tack för dina svar! Att ändra i "SetCaptureDate" fungerar bra när jag vill ändra datum på mina digitalkamerabilder, men inte när jag vill ändra på de scannade bilderna. Dessa kan jag inte ändra datumet på av någon anledning.

Hur som helst har jag löst det hela genom att ändra om filnamnen på bilderna till de datum bilderna togs. Då kan jag ordna bilderna efter filnamnen. Jag har använt programmet "Better File Rename". De scannade bilderna får jag byta namn på manuellt vilket kommer att ta lång tid, men det känns som att det kan vara värt det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar