Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag såg att du hjälpte Henrik med lite feeback på sin portfölj på Istock och tänkte vara lite fräck om du vill ta dig tid att kolla på min och ge lite tips och råd. Har även bilder på Shutterstock, Dreamstime, Fotolia, 123rf och Crestock. Men Istock och shutter går överlägset "bäst", säljer ju inte så mycket än så länge men det är bättre där än på de andra ställerna som jag har funderat på att lägga ner. Är inte värt jobbet med dom känns det som...
 
Jag såg att du hjälpte Henrik med lite feeback på sin portfölj på Istock och tänkte vara lite fräck om du vill ta dig tid att kolla på min och ge lite tips och råd. Har även bilder på Shutterstock, Dreamstime, Fotolia, 123rf och Crestock. Men Istock och shutter går överlägset "bäst", säljer ju inte så mycket än så länge men det är bättre där än på de andra ställerna som jag har funderat på att lägga ner. Är inte värt jobbet med dom känns det som...

Din IS portfölj:
http://www.istockphoto.com/user_view.php?id=2985829

IS och Shutter går bäst för mig också. Förstår inte varför så många säger att Fotolia är så lönsam. Lägg ner de andra, självklart. Jobba på ditt fotande ett tag istället för att lägga massa tid på att ladda upp.

Mina åsikter om bilderna:


resebilder - raktuppochner bilder från resan är sannolikt redan tagna och det är så lätt att blanda ihop motivets värde med bildens. Det är svårt att ta bra och unika bilder av kända motiv.

isolation folk - du plåtar utan att det är rent i bakgrunden. Rensa vid fototillfället alt klona bort strömbrytare och annat störande. Bilderna är ju inte dokumenterande så du får photoshoppa hur mycket du vill.

isolation prylar - kolla andras stilleben. Isolerade mot vitt för att de lätt ska kunna klippas in i en annonsbild. Varför ska bordskanten synas när du fotar radion? Har du en ljusbox? Flera ljuskällor? Du kan också frilägga i photoshop men bäst är om du gör det redan vid fototillfället vilket sparar tid och ser bättre ut.

komposition - det svåraste av problem. Läs på, 2/3-regeln, in- och ut- ur bild... Här har kan du få stora resultat. Det är f ö den punkten jag själv jobbar mest med.

antalet bilder - du har inte hållit på så länge men med så få bilder uppladdade är det svårt för dig att dra slutsatser av vilka av dina bilder som säljer och inte. En bild om dagen kanske du kan öka till?


Så din actionlista i prioritetsordning:

- spola semesterbilderna helt ett tag

- tänk komposition. Läs, kolla andras bilder. Gör flera varianter och fråga kompisar.

- rena bilder som är användbara för annonsörer

- ta nya bilder, massor. Jobba inte med arkivet.
 
Hahaha smart det där att göra en liten hemsida och länka till stocksiterna. Ännu smartare att marknadsföra sidan här! Hur mycket har du tjänat på detta?

Exakt noll kronor. Jag gör det för att det är roligt.

Keywordingverktyget har som du säkert sett inga länkar eller något.

Ingen av sidorna har annonser som annars är vanligt.

Precis som med microstock-foto, man gör det för att det är roligt och att man kanske kan tjäna pengar det så småningom. Om man går in i det för istället för att jobba över några timmar på jobbet är man helt fel ute.

Jag delar med mig av mina och mina fotokompisars erfarenheter. Tråkigt om alla ska behöva göra om alla misstag. Dessutom ändrar sig branschen hela tiden.

Är du en microstockare? Var tipsen användbara?
 
Senast ändrad:
Exakt noll kronor. Jag gör det för att det är roligt.

Keywordingverktyget har som du säkert sett inga länkar eller något.

Ingen av sidorna har annonser.

Aha men du vet väl att du får ersättning av siterna för alla som klickar på dina länkar och sedan registrerar sig? Typ 10% av deras försäljning ska gå direkt i din ficka. Men du kanske har valt att inte uppge att du länkar till dem?
 
Aha men du vet väl att du får ersättning av siterna för alla som klickar på dina länkar och sedan registrerar sig? Typ 10% av deras försäljning ska gå direkt i din ficka. Men du kanske har valt att inte uppge att du länkar till dem?

Jodå det står klart och tydligt på sajten och på faktasidorna står också detaljerna om deras olika bonusprogram.

Från förstasidan:


Note: By clicking the links I might get some referral credits depending on their program. If you don't like that ("referral" finances my photo site), you can always browse the site directly. In any case, clicking on a referral link will never put you in any disadvantage.


Ska jag formulera om? För det krävs ju faktiskt att personen signar upp och dessutom börjar sälja bilder också.
 
Jodå det står klart och tydligt på sajten och på faktasidorna står också detaljerna om deras olika bonusprogram.

Från förstasidan:


Note: By clicking the links I might get some referral credits depending on their program. If you don't like that ("referral" finances my photo site), you can always browse the site directly. In any case, clicking on a referral link will never put you in any disadvantage.


Ska jag formulera om? För det krävs ju faktiskt att personen signar upp och dessutom börjar sälja bilder också.

Näe jag sa bara att det var smart.Hade faktiskt inte så värst många baktankar med det. Lycka till!
 
Näe jag sa bara att det var smart.Hade faktiskt inte så värst många baktankar med det. Lycka till!

ok, bra. Lade väl lite för mkt värdering i ordet "smart". Sajten var ny vid det tillfället så jag ville förstås få feedback och höra om folk tyckte innehållet var bra eller inte. Kollade just besöksstatistiken, massa tyskar där av någon anledning.
 
ok, bra. Lade väl lite för mkt värdering i ordet "smart". Sajten var ny vid det tillfället så jag ville förstås få feedback och höra om folk tyckte innehållet var bra eller inte. Kollade just besöksstatistiken, massa tyskar där av någon anledning.

Jag tycker också att det är bra innehåll!
 
Jag tänkte börja fota mat för att ladda upp men vad svårt det verkar. Jag har just nu ett ljustält som inte är så superstort och en 250 watts lampa för ändamålet på stativ. Klarar jag mig med det? Det blir dessutom lite litet om man vill ha en tallrick med något på tänkte jag. I alla fall om man vill ha med hela.
 
Jag tänkte börja fota mat för att ladda upp men vad svårt det verkar. Jag har just nu ett ljustält som inte är så superstort och en 250 watts lampa för ändamålet på stativ. Klarar jag mig med det? Det blir dessutom lite litet om man vill ha en tallrick med något på tänkte jag. I alla fall om man vill ha med hela.

Matbilder verkar gå rätt bra så det är en bra idé tycker jag.

Bara en ljuskälla låter däremot inte som någon bra idé alls. Du bör ha minst två, plus gärna en för att bränna ut bakgrunden.

Jag har nyligen skaffat några 150 wattare (dagsljus) kompletterat med en liten spot för att få lite liv i bilden. Finns på kaffebrus och är billiga.

Det blir jättelånga exponeringstider eftersom bländaren måste vara så liten. Men alternativet är 3000watt och de kostar multum. Jag kan vänta någon sekund eller så. Mitt ljustält är hemmabygge och snor rätt mkt ljus.
 
Jag har sålt bilder via iStockPhoto sedan 2006. Med undantag för 1 månad på Fotolia så har jag valt att enbart sälja mina bilder på iStock. Jag känner inte att jag har tid att ladda upp bilderna på fler sidor och det händer så mycket på de olika sidorna att jag har fullt upp med alla nyheter och förändringar på iStock. Jag är verkligen imponerad av er som lyckas ladda upp bilder till 4-5 olika bildbyråer!

Tyvärr så har mitt fotointresse sjunkit rejält det senaste halvåret p.g.a. av andra intressen. Men trots att jag bara laddat upp fem bilder sedan november 2008 lyckas jag fortfarande sälja 400-500 bilder per månad (att jämföra med min bästa månad som var oktober 2007 då jag sålde 964 bilder).

Mitt bästa tips:
Gå kursen Digital Bildbehandling.
Jag gick kursen i höstas och lärde mig ett helt nytt sätt att arbeta i Photoshop. Jag lärde mig också att göra bilder som jag inte kunnat göra tidigare - som den här t.ex.

Till hösten hoppas jag bli antagen till Fotografi och visuell kommunikation
och att jag då skall få mer tid för fotandet igen.
 
Jag har sålt bilder via iStockPhoto sedan 2006. Med undantag för 1 månad på Fotolia så har jag valt att enbart sälja mina bilder på iStock. Jag känner inte att jag har tid att ladda upp bilderna på fler sidor och det händer så mycket på de olika sidorna att jag har fullt upp med alla nyheter och förändringar på iStock. Jag är verkligen imponerad av er som lyckas ladda upp bilder till 4-5 olika bildbyråer!

Tyvärr så har mitt fotointresse sjunkit rejält det senaste halvåret p.g.a. av andra intressen. Men trots att jag bara laddat upp fem bilder sedan november 2008 lyckas jag fortfarande sälja 400-500 bilder per månad (att jämföra med min bästa månad som var oktober 2007 då jag sålde 964 bilder).

Mitt bästa tips:
Gå kursen Digital Bildbehandling.
Jag gick kursen i höstas och lärde mig ett helt nytt sätt att arbeta i Photoshop. Jag lärde mig också att göra bilder som jag inte kunnat göra tidigare - som den här t.ex.

Till hösten hoppas jag bli antagen till Fotografi och visuell kommunikation
och att jag då skall få mer tid för fotandet igen.

Hej "TheTor", kul att du dök upp här. Har undrat över vad som hände med dig eftersom det gick väldigt bra för dig på iStock. Mer än 15000 försäljningar på färre än 500 uppladdade bilder är imponerande. Du är en av få som verkar ha potentialen att kunna leva på detta.

Klickade just på din bildlänk och sa till tjejen samtidigt, - Slår vad om att det är "äpplet" och det var en variant av "äpplet" som var tom ännu bättre.

Var ska man lägga tiden? Fota? Ps? Ladda upp? Jag svänger just från "Ladda upp" tillbaka till "Fota". Det är ju vår...

Du är ju exklusiv på istock så du kan inte ladda upp till de andra sajterna. De som jag sett bli exklusiva har fått kraftigt ökad försäljning på istock. Vad händer om man nedgraderar sig?

Jag lär mig fortfarande massor. Det är mkt lärorikt att de se olika sajternas smak och krav. Shutter är ett underbart kaos som jag inte skulle vilja ha varit utan. På sikt gör jag mig nog exklusiv på istock, har uppfyllt kraven och det kommer spara massor med tid även om jag nu streamlinat uppladdningsprocessen till de olika sajterna.

"Ses" på kursen i höst.
 
Var ska man lägga tiden? Fota? Ps? Ladda upp? Jag svänger just från "Ladda upp" tillbaka till "Fota". Det är ju vår...
När jag höll på som mest var jag alltid så himla nyfiken på att se vilka bilder som sålde, så mina foton låg inte länge på hårddisken innan jag laddade upp dom.

Jag märkte också att ju kortare tid bilden var i PS - desto bättre sålde dom.

Du är ju exklusiv på istock så du kan inte ladda upp till de andra sajterna. De som jag sett bli exklusiva har fått kraftigt ökad försäljning på istock. Vad händer om man nedgraderar sig?
Du menar att man säger upp sitt exklusiva avtal med iStock? Det händer inte så mycket mer än att man blir av med några procent av förtjänsten och väntetiden blir lite längre. Tror också att icke-exclusisve medlemmar inte kan ladda upp lika många bilder i veckan. Hör med "remsan" på iStock. Han var Exclusive men hoppade av för att kunna ladda upp bilder till andra sidor.

Jag blev Exclusive så fort jag kunde och då befann jag mig i en brant kurva uppåt så jag kan inte avgöra hur mycket jag tjänade på just att bli Exclusive. Men man får grymt snygga visitkort i alla fall. :)
 
När jag höll på som mest var jag alltid så himla nyfiken på att se vilka bilder som sålde, så mina foton låg inte länge på hårddisken innan jag laddade upp dom.

Jag märkte också att ju kortare tid bilden var i PS - desto bättre sålde dom.

Du menar att man säger upp sitt exklusiva avtal med iStock? Det händer inte så mycket mer än att man blir av med några procent av förtjänsten och väntetiden blir lite längre. Tror också att icke-exclusisve medlemmar inte kan ladda upp lika många bilder i veckan. Hör med "remsan" på iStock. Han var Exclusive men hoppade av för att kunna ladda upp bilder till andra sidor.

Jag blev Exclusive så fort jag kunde och då befann jag mig i en brant kurva uppåt så jag kan inte avgöra hur mycket jag tjänade på just att bli Exclusive. Men man får grymt snygga visitkort i alla fall. :)

Om du har följt tråden har jag kollat runt lite angående vad som händer när man går exklusiv. Man får exponering på förstasidan som inte ska underskattas. Om det ger förstur i sökningarna och i lightboxar vill jag vara osagt. Exklusiviteten verkar vara värd åtminstone 100% på försäljningen (50% om du går åt andra hållet förstås). Nu ger ju långvarig hög exponering som du haft plats i många ljusboxar så steget upp bör vara större än ner om man varit mindre aktiv för bilderna ligger ju kvar i ljusboxarna.

Begränsningen i antalet bilder per vecka kommer sjunka till 15 per vecka, du har väl 60 nu?

Jag mailade remsan på istocks internmail, får se vad han svarar. Han har 7000 sålda på 1400 bilder sedan augusti 2005.

Kollade just JenJen42 igen som nog är ett undantag, men roligt sådant. Vi hade ungefär lika många bilder sålda och uppladdade för ett halvår sedan när hon blev exklusiv. Nu har hon drygt dubblat antalet bilder och sexdubblat försäljningen.

Jag märkte också att ju kortare tid bilden var i PS - desto bättre sålde dom.

Du menar att ju mindre du bildbehandlar bilden desto bättre säljer den???
 
Om det ger förstur i sökningarna och i lightboxar vill jag vara osagt. Exklusiviteten verkar vara värd åtminstone 100% på försäljningen (50% om du går åt andra hållet förstås).
Det där debatteras ju väldigt flitigt på iStock-forumet. Jag tror inte att man kommit fram till något slutgiltigt svar.

Begränsningen i antalet bilder per vecka kommer sjunka till 15 per vecka, du har väl 60 nu?
Jag kan ladda upp 100 bilder i veckan! Uppladdningsgränsen har har inte varit någon begränsning på väldigt länge. ;-)

Du menar att ju mindre du bildbehandlar bilden desto bättre säljer den???
Ja. Bilder som är bra direkt ur kameran är ofta väldigt säljande bilder. Behöver man justera mycket i PS är det oftast inte något bra bild.
 
Yessss! Jag har tjänat två spänn!

Reggade mig på Shutterstock igår, laddade upp 10 bilder som blev godkända. Ett par timmar senare håvade jag in två spänn!
Kul, men jag tror inte att jag ska beställa en större båt riktigt ännu...
 
PS kan vara en relativt billig räddning ibland också

Ja. Bilder som är bra direkt ur kameran är ofta väldigt säljande bilder. Behöver man justera mycket i PS är det oftast inte något bra bild.

Helt rätt: själv behöver jag inte justera bilder i photoshop så ofta - förutom med ett undantag. Min gamla Canon 1 D är ibland extremt brusig, trots högsta brusreducering i kameran inställd, på höga ISO:n.

Ett exempel är då jag i början på denna vecka ( måndag - tisdag, 6 - 7 april ) besökte Hornborgarsjön för att fota tranor. De flesta bilder blev i och för sig bra och brusfria ( så länge ljuset var bra och ISO:t lågt i kameran ).

Däremot fotade jag några gryningsbilder med solskivan och några inkommande tranor till sjön på ISO 3200 tidigt på morgonen som tyvärr blev extremt brusiga och jag inte hade något annat val än att brusreducera bilderna med brusreduceringsfiltret i PS, Elements 7.

Så, alternativet för mig med min nuvarande kamera är antingen att arbeta bort brus i efterhand i PS eller helt enkelt byta/ uppgradera kamera ( vilket i och för sig kommer att ske på sikt också ). Ja, hur som helst: PS är guld värt i dessa situationer tills vidare - då det i alla fall går att " rädda " många bilder som annars hade fått dumpats/ raderats direkt i kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.