Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iso till 1/125

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Bara en fråga..

Sitter och klurar lite iso..

Det här blir säkert nåt knasigt inlägg, men det bjuder jag på..

Till 1/125, med ca 400w studioblixt-effekt, vilken iso är att föredra..

med tanke på alla konstiga värden som finns därute..

.

tomasbz skrev:
Bara en fråga..

Sitter och klurar lite iso..

.
Ja så kan man ju inte fråga :) Beror ju på vilken bländare du använder och hur ljust det är.

mellan 8-11..

beror ju lite på hur dom står placerade..

Jo då, jag kan fråga dom mest underliga grejjor, ibland har jag tur och nån förstår mig...

:eek:)

men jag ligger nog kvar på 100 ett tag till, får pröva mig fram lite...

Känns som om jag skulle vilja peta upp ison lite dock, som om jag skulle vilja lätta upp "helheten"..

Senast ändrad:
tomasbz skrev:

Känns som om jag skulle vilja peta upp ison lite dock, som om jag skulle vilja lätta upp "helheten"..
Vad menar du med helheten?

Pratar vi digitalt eller analogt?

Digitalt så minskar ju både det dynamiska omfånget och skärpan när du går upp i ISO (frånsett att vissa har ett utökat ISO-omfång till ISO50 (t.ex 1Ds?) - där har man mindre dynamik..).

tomasbz skrev:
Bara en fråga..

Sitter och klurar lite iso.
.

tomasbz skrev:

Det behöver man ibland

.

tomasbz skrev:

.

oftast kör man 1/125 i studio för att slippa ströljus, men det finns inget som säger att du lika väl kan köra 1/30 eller 1/200. (beroende på kamera och blixtsynk)

Studioblixtar mäts i WS, alltså Wattsekunder
Har du 400WS och lagom nära det du ska fota så är jag nästan övertygad om att du inte kommer klara dig ens på iso 100, 1/200 och F32. Det kommer iallafall bli utfrätt och så vidare.

Där emot om du sätter på ett paraply eller softbox så tar det ljus.

Stället du dessutom blixten en bit ifrån det du ska fota så minska du också effekten

jag brukar föredra att fota på runt bländare 5,6 till 8 i studio beroende på objektiv

Ljuset mäter du upp och ställer in tills du har ett värde du är nöjd med och ett ljus som passar det du ska fotografera.

Jag kommer snart hålla studiokurser. Är du intresserad så kan du ju maila.

mvh: Adam

Digitalt ja..

Anande att det var nåt fuffens med iso 50, därför har jag inte heller använt det vid studiobruk..

Det var nog nån form av generellt värde jag fiskade efter..

Finpolerar kunskaperna lite......

Re: Re: iso till 1/125

teamfoto skrev:
oftast kör man 1/125 i studio för att slippa ströljus, men det finns inget som säger att du lika väl kan köra 1/30 eller 1/200. (beroende på kamera och blixtsynk)

Studioblixtar mäts i WS, alltså Wattsekunder
Har du 400WS och lagom nära det du ska fota så är jag nästan övertygad om att du inte kommer klara dig ens på iso 100, 1/200 och F32. Det kommer iallafall bli utfrätt och så vidare.

Där emot om du sätter på ett paraply eller softbox så tar det ljus.

Stället du dessutom blixten en bit ifrån det du ska fota så minska du också effekten

jag brukar föredra att fota på runt bländare 5,6 till 8 i studio beroende på objektiv

Ljuset mäter du upp och ställer in tills du har ett värde du är nöjd med och ett ljus som passar det du ska fotografera.

Jag kommer snart hålla studiokurser. Är du intresserad så kan du ju maila.

mvh: Adam

Parraflaxer, reflexskärmar, ca 2-3 m avstånd ja (blixtar)..

jag har fotat ganska länge studio, så det är inte det...

Det var nog mest dom tekniska specen jag var ute efter, vilket jag fick tips om här ovan i tråden..

Avlyssnade ett samtal:

- Hur ljust är det? (frågar kameran)
Svar LV 16

- Aha hur ljuskänslig är jag idag? ´
- ISO 100

- Aha, då är det ExponeringsVärde 16 då?
- Jepp EV 16, så ljust är det

- Då så, vilken bländare vill du ge mig?
- Vi säger bl 8

- Åhhh, så trevligt jag ääälskar bl 8. Då ska vi se... jag räknar ... ... och du ville ha 1/125 det blir ... nä vänta nu, det där går inte ihop. Det där blir tre stegs överrexponering Nu få du ändra något, 1/1000 kanske eller ska vi köra på bländare 22? Jag menar sänka ISO tre steg var häftigt va?

- Du får ändra till 1/1000.
- OK då käre fotograf jag lyder
- Duktig kamera. Fotografen klappar kameran

Gatufoten skrev:
Avlyssnade ett samtal:

Svar LV 16

- ISO 100

- Vi säger bl 8

- Åhhh, så trevligt jag ääälskar bl 8. Då ska vi se... jag räknar ... ... och du ville ha 1/125 det blir ... nä vänta nu, det där går inte ihop. Det där blir tre stegs överrexponering Nu få du ändra något, 1/1000 kanske eller ska vi köra på bländare 22?

:D :D

Gatufoten skrev:
Avlyssnade ett samtal:

Svar LV 16

- ISO 100

- Vi säger bl 8

- Åhhh, så trevligt jag ääälskar bl 8. Då ska vi se... jag räknar ... ... och du ville ha 1/125 det blir ... nä vänta nu, det där går inte ihop. Det där blir tre stegs överrexponering Nu få du ändra något, 1/1000 kanske eller ska vi köra på bländare 22? Jag menar sänka ISO tre steg var häftigt va?

Tyvärr går inte 1/1000, jag kör canon(cmos), och blixtsyncen ballar ur då..

Ens vid 1/400 klipper den fotot. Och det finns väl ingen anledning till att strypa ljuset med slutaren?

Bättre att hålla synctiden på 1/125 och parera med bla bländare??

En längre slutartid blir ju knappast ljusare heller, blixten har ju sin peak, sen är det ju bara onödigt att exponera mer än så?

Det brukar ju bara röra sig om nåt lr ett par bländarsteg, beroende på ljus placering..

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar