Annons

Iso 50 vs Iso 100

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är omöjlig att besvara om du inte talar om vilken kamera eller film det gäller, samt vilken programvara eller framkallningsmetod du tänkt använda till pressandet.

Det generella svaret torde vara: Nej. Att pressa ISO 50 ett steg ger ISO 100. Det är alltså inte längre ISO 50.
 
Jag undrar bara om iso 50 (pressat) ger bättre/klarare bilder än vanligt iso 100?


Mvh Christian

nej, du förlorar högdagerinformation eftersom sensorns headroom minskar.
På vanlig svenska, du förskuter mellangrått ett steg till höger genom rikligare exponering vilket betyder att du förlorar ett steg i det ljusaste delen av bilden
Detta förfarande ger dock minskat brus i skuggor .
 
Hur går egentligen minskningen från bas-ISO till rent tekniskt?

Hur en höjning från t.ex. bas 100 till 200 funkar förstår jag. Det är ju en analog förstärkning av signalen. Liknelse: vattnet i en halvfull hink multipliceras med två för att få en helt full hink.

Men när man sänker ISO då? En full exponering av en vit pixel ger en full hink vatten vid 100 ISO. Skruvar man ner ISO till 50 borde hinken svämma över ordentligt, d.v.s. man försöker få ner två hinkar vatten i en. Borde bli nåt i stil med ett stegs konstant blåsta högdagrar? Det är nånting jag inte fattar här...
 
Jag pratar om digital kameror, varför finns överhuvud taget iso 50 om 100 är bättre? Jag fattar ju varför högre iso tal finns. Men vad är det för fördelar med iso 50?


Mvh Christian
 
Jupp, onödigt. Men om man inte har gråfilter med sig så är det bra för jpg-fotografer.

Hink-exemplet är kul... :)

ISO-förstärkningen är lika med hur stor hink man har (högre ISO > mindre hink), och hur ljus bilden är (exponeringen) efter man valt ISO beror på hur många procent full hinken är. Att "pressa" ISO100 till ISO50 är som att hälla över en fylld hink i en dubbelt så stor hink - den kommer bli halvfull. Och aldrig MER än halvfull... Man saknar alltså de översta 50% av den möjliga exponeringen, men i jpg-i-kamera gör detta inte lika mycket skillnad då denna omvandlingen ändå inte använder hela raw-omfånget. Förslusten är inte så stor i jpg, kan man säga.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.