Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ipad 64Gb 3G för fotografen

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man nu skulle haft en Androidtelefon med senaste OS:et finns det visst en app som gör samma sak som paddan borde kunna koppla upp sig till.
Man behöver inte ens nån app. Åtminstone i min HTC Desire ligger det som en grundfunktion i telefonens inställningar.

Det är en av två saker i android som jag kommer att sakna när jag så småningom byter tillbaka till Iphone.
 
Köp för guds skull med 3G det skiljer ju bara 1100:- inkl moms (880:- utan). Ni kanske inte vill använda det nu men det är ju tråkigt och stå där när man vill. Dessutom så får man ju GPS-i den också. Om man nu skulle vilja sälja den så är säkert andrahandsvärdet klart bättre också.

M
 
Om man vill Jailbreaka sin iPhone så finns det möjlighet att köpa en app som gör att telefonen kan användas som trådlöst modem.
Jag hade det på min förra iPhone och det fungerade klockrent att surfa på iPaden genom den.
 
iPad har en riktigt bra skärm och fungerar jättebra att titta på bilder med, att jobba med bilder på en iPad fungerar bara nödtorftigt.

/Karl
 
Köp för guds skull med 3G det skiljer ju bara 1100:- inkl moms (880:- utan). Ni kanske inte vill använda det nu men det är ju tråkigt och stå där när man vill. Dessutom så får man ju GPS-i den också. Om man nu skulle vilja sälja den så är säkert andrahandsvärdet klart bättre också.

M

Problemet är bara att du i vilket fall då måste skaffa två Abonemang. Dom flesta kompisar till mig som köpte iPaden (som släpptes här för ett halvår sedan) har bytt till Android-telefoner från iPhone just för att kunna klara sig med ett abo. 3G-varianten köper man för GPSen och slänger in ett kontantkort i den, som bara används när man glömt telefonen.

/Karl
 
Problemet är bara att du i vilket fall då måste skaffa två Abonemang. Dom flesta kompisar till mig som köpte iPaden (som släpptes här för ett halvår sedan) har bytt till Android-telefoner från iPhone just för att kunna klara sig med ett abo. 3G-varianten köper man för GPSen och slänger in ett kontantkort i den, som bara används när man glömt telefonen.

/Karl

De flesta operatörer erbjuder väl tvillingkort ?
 
Problemet är bara att du i vilket fall då måste skaffa två Abonemang. Dom flesta kompisar till mig som köpte iPaden (som släpptes här för ett halvår sedan) har bytt till Android-telefoner från iPhone just för att kunna klara sig med ett abo. 3G-varianten köper man för GPSen och slänger in ett kontantkort i den, som bara används när man glömt telefonen.

/Karl

De flesta operatörerna kan erbjuda tvillingkort/dualsim som ger dig två SIM kort kopplade till samma abbonemang. Dessutom kan en IPad 3g användas utan SIM kort.

Det som är intressantare är om det finns nån lösning att använda WiFi i kameran och direkt koppla den till iPad för LiveView, Preview och kontroll.
 
Om man liksom jag har företagsabonnemang med fast samtal- och datatrafik ingår ett modem för mobilt bredband. I stället för det vanliga USB modemet kan man oftast välja det trådlösa alternativet. Dvs en liten dosa som tar emot 3G och sänder WiFi. Den lilla dosan är rätt praktisk, var du än är har du alltid trådlöst nätverk i fickan.
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    68.8 KB · Visningar: 608
Noterade också avsaknaden av Tethering i den 3G-lösa versionen. Dosor i all ära, men har man redan en iPhone i fickan skulle det varit trevligt (rent av rimligt) om Apple ansett det räcka. Lite dumt eftersom vilken laptop som helst kan utnyttja det - men inte iPad. Som någon sa, det är troligtvis för att få sälja fler av 3G-versionen.

Skärmen är fin, 132DPI, mer högupplöst än 29 av 30 laptops.
 
Som nån tidigare sa, en liten jailbreak på telefonen o du kan använda den som modem över wifi. Grymt smidigt!
(o så finns det iofs en miljon till andra fördelar med en jailbreak. :p)
 
Dom flesta kompisar till mig som köpte iPaden (som släpptes här för ett halvår sedan) har bytt till Android-telefoner från iPhone just för att kunna klara sig med ett abo.
Så i stället för det billiga alternativet med tvillingkort valde de det dyra alternativet, dvs köpa ny telefon och därmed inte kunna använda de köpta apparna i både iPad och telefon?
 
Så i stället för det billiga alternativet med tvillingkort valde de det dyra alternativet, dvs köpa ny telefon och därmed inte kunna använda de köpta apparna i både iPad och telefon?

Tvillingkort kostar 70kr i månaden och en Androidtelefon kostar runt 500kr om man förlänger sitt abonemang. Operatörerna erbjöd till att börja med heller inte micro-simkort som extrakort.

/Karl
 
Verkar som vi är fler som kikar på detta och någon ovan visade en dosa från 3 jag har också 3 med mobilt bredband på 16 MB och en trådlös router till det för att kunna ha det till flera datorer, kan jag kanske koppla Ipaden till det via routern eller medger inte Apple det heller?

Såg igår kväll att 3 har en kontantvariant för 29kr till Ipad men vet inte riktigt vad som ingår, mager info på hemsidan, fick däremot reda på att 3 kommer med ett tvillingkort till Ipad nästa höst vilket jag tycker var långsamt.

När jag köper blir det helt klart 3G varianten både för uppkopplingen men också GPS.en som jag vill ha, vore det inte för den försämrade säkerheten i Iphonen så skulle ju en JB vara smart men det känns grymt osäkert då det inte finns några enkomma säkerhetsprogram för dessa och då vill iaf jag inte göra den mera osäker än vad den är.
 
Menar du att en Andriod-telefon kostar 500 kronor i Schweiz eller att avbetalning fungerar annorlunda där?
Ingen aning. Men jag litar nog mer på Karl i det fallet.

Sen är det väl inte helt okänt att många telebolag (även i Sverige) subventionerar telefonköpet när man tecknar kontrakt. Själv fick jag en HTC Desire för 12x125 kr av mitt bolag.
 
Mobiltelefoner är väl inte ovanligt att de är "gratis" när man tecknar abbonemang.
Min fru ringer, SMS:ar och MMS:ar för över 300 kr/mån.
Dvs hon betalar över 300 kr/mån till Tre.

Gick till Tre burik och tecknade avtal at hon skulle vara kvar hos dom eftersom hon var nöjd med dom och eftersom hon aldrig ringde för mindre än 299 kr så satte man henne på ett 299 kr.
Hon hon gick ut ur butiken med en iPhone 3G, 8 GB. Helt gratis utan förhöjda avgifter samt extra tillägg på fri surf som hon även slipper betala.

Enda hon betalade var minst 299 kr för abbonemanget och då utnyttjar man hela beloppet för att ringa etc med. Dvs hon gick in och fick en telefon!

Bara ett ex. Men så funkar det, sen finns det ju dyrare varianter med förhöjda avgifter etc etc.

Men vissa telefoner ÄR gratis hur man än vrider o vänder.. JA man betalar ju genom abbonemnaget, men det gör man ändå om man har en gammal telefon.

Så de som inte binder är ju bara dumma ;).

/Stefan
 
Mobiltelefoner är väl inte ovanligt att de är "gratis" när man tecknar abbonemang.
Min fru ringer, SMS:ar och MMS:ar för över 300 kr/mån.
Dvs hon betalar över 300 kr/mån till Tre.

Gick till Tre burik och tecknade avtal at hon skulle vara kvar hos dom eftersom hon var nöjd med dom och eftersom hon aldrig ringde för mindre än 299 kr så satte man henne på ett 299 kr.
Hon hon gick ut ur butiken med en iPhone 3G, 8 GB. Helt gratis utan förhöjda avgifter samt extra tillägg på fri surf som hon även slipper betala.

Enda hon betalade var minst 299 kr för abbonemanget och då utnyttjar man hela beloppet för att ringa etc med. Dvs hon gick in och fick en telefon!

Bara ett ex. Men så funkar det, sen finns det ju dyrare varianter med förhöjda avgifter etc etc.

Men vissa telefoner ÄR gratis hur man än vrider o vänder.. JA man betalar ju genom abbonemnaget, men det gör man ändå om man har en gammal telefon.

Så de som inte binder är ju bara dumma ;).

/Stefan

Intressant synsätt men lite naivt kan tyckas =)

Jag antar att det var ett 24 månaders abbonemang, vilket ger 7176 Kr totalt.

Telefonbolagen redovisar lite olika var kostnaderna ligger.

Exempel: Telia, iPhone 3GS 8Gb - Svart 0 kr engångsavgift 170 kr förhöjd avgift.
Abbonemang, telia mobil max med mobil surf 98 Kr

Summa 248 Kr/månad, totalt 24 månader 5952 Kr

Tror säkert att du fick en bra deal men du fick indirekt betala för telefonen =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.