Annons

"Inverterings-viewer" för negativremsor 24 x 36

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Jag undrar:

Det vore super super om det funnes en "Inverterings.viewer", dvs ungefär som en sån där liten dia-viewer man hade förr i tiden, som en liten batteridriven "mini-tv" där man stoppade in ett dia för att granska bilden. Men denna gång med en inbyggd elektronisk "inverterare" så att man får se det valda negativet positivt, och kan snabbt dra igenom en 4/6-bilders negativremsa, färgneg eller sv/v, när man letar bilder i sitt tjocka negtivalbum!

Vet nån - finns det en sådan på marknaden? Tacksam för tips!

mvh
/B

Jag testade nyss med färgneg och det går utmärkt, även om färgerna förstås inte blir rätt.

Jag testade nyss med färgneg och det går utmärkt, även om färgerna förstås inte blir rätt.

Bra, det är ju inte fråga om att färger ska blir rätt, vitsen är ju bara att se vem, vilka eller vad det är för nåt på negativet - och om det överhuvud taget är lönt att "scanna den på riktigt"!
mvh
/B

Det finns en del billiga produkter som kallas för filmskanners men som egentligen består av ett litet inbyggt ljusbord med en enklare digitalkamera som fotograferar av filmen. Några varianter av dessa består av fristående enheter med inbyggd skärm och det kan tänka sig att de kanske fungerar någorlunda för ditt behov. Kjell o. Co saluför en variant: http://www.kjell.com/se/sortiment/l...ear-pixaver-lux-negativ-och-diaskanner-p99000

Det är ju inte riktigt vad du är ute efter, men det är den produkt jag känner till som ligger närmast vad du beskriver. Tänk på att dessa inte är kända för att ge någon vidare värst bildkvalité – snarare tvärtom – men för att i litet format förhandsvisa negativ kan det kanske fungera. Se till att testa innan ev. köp.

Tror att Kjells kan vara något. De hade en ännu billigare "skanner" tidigare men den verkar ha utgått.
Deras "skannrar" är ju bara enkla digitalkameror som fotar av negativen och medföljande program konverterar till en visningsbar jpg. Snabbt går det och jag vill minnas att jag tyckte bildkvaliten var överraskande bra till det priset.

Det finns en del billiga produkter som kallas för filmskanners men som egentligen består av ett litet inbyggt ljusbord med en enklare digitalkamera som fotograferar av filmen. Några varianter av dessa består av fristående enheter med inbyggd skärm och det kan tänka sig att de kanske fungerar någorlunda för ditt behov. Kjell o. Co saluför en variant: http://www.kjell.com/se/sortiment/l...ear-pixaver-lux-negativ-och-diaskanner-p99000

Det är ju inte riktigt vad du är ute efter, men det är den produkt jag känner till som ligger närmast vad du beskriver. Tänk på att dessa inte är kända för att ge någon vidare värst bildkvalité – snarare tvärtom – men för att i litet format förhandsvisa negativ kan det kanske fungera. Se till att testa innan ev. köp.

Tack för tipset! Jag ska kolla det på Kjell & Co, fast tusenlappen (999:) kanske är lite i överkant prismässigt för det jag söker. En begagnad kanske man kan hitta på blocket eller annan plats på nätet...
mvh
/B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar