Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intressant om D70 kontra Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en "del 2" strax under också. Där skriver han att förstahandsrapporterna säger att D2X har brusproblem vid höga ISO. Är det någon som hittat en recension än av D2X?

Det finns ingen recension av D2X. Nikon släpper inte kamerorna ifrån sig än efter som det inte finns några serieexemplar. Kameran är inte klar.

Några få personer har testat den för en tid sedan, men är belagda med munkavle.

Intressant läsning... På nåt sett fick den mig att älska min d70 ännu mer. kul läsning i början där han pratade lite fint och diskret om 20d. sedan mot slutet för att klanka ner rejält på canons stolhet.

Nåväl, han tar tillbaka lite av förmuleringarna i senare postningar:)

För övrigt... Jag läste någonstans att D70 spotmätning eg. är omkring 5% och inte 1% som anges i manualen. Jag har försökt att hitta något mer vederhäftigt om detta men inte lyckats, är det någon som vet mer?

--jalle

Phunkey skrev:
Intressant läsning... På nåt sett fick den mig att älska min d70 ännu mer. kul läsning i början där han pratade lite fint och diskret om 20d. sedan mot slutet för att klanka ner rejält på canons stolhet.

Jag har inte funderat i %-banorna, men jag upplever ju spot:en på D70:n som rejält mycket mindre än Canons 9-%:iga "partial".
Den verkar (nu har jag inte kameran framför mig) vara något mindre än ramen för fokuspunkten i mitten, medan Canons "partial" väl snarare är något i stil med cirkeln för centrumvägningen (kanske något mindre).
Så, rent spontant så känns det som att den skulle vara mindre än 5% iaf men det är inget som jag mätt upp, eller ens hört något om faktiskt.
Med en matrismätning på 1005 punkter fördelade över bildytan (tror inte det sitter några längst ut i kanterna(?)), så borde det ju iaf inte vara några problem att ha en spot på 1% tycker man.

Men jag har inte några egentliga fakta att sätta bakom mina uttalanden, bara hur jag själv upplever

Canons är inom cirkeln (9%).

Har D70 verkligen bara 5% spot är det lite halvsunkigt.

En bra spot i en kamera ligger väl runt 1%-1.5%.
Min E-10 har ju 1.2% spot till exempel.

Annars för lösa mätare brukar vinkeln anges i grader, vet att många mätare har 1˚s mätning.

OT:
Damocles skrev:

Annars för lösa mätare brukar vinkeln anges i grader, vet att många mätare har 1˚s mätning.

Hmm, anledningen till att man inte kan ange en systemkameras spotmätning i vinkel borde väl vara att vinkeln styrs av det använda objektivets brännvidd. En lös mätare har väl ett fast 'objektiv'. Eller tänker jag helt fel nu? Rätta mig gäran om jag har fel, jag har aldrig använt en fast mätare men är nyfiken.

Korrekt. Vid utbytbart objektiv förändras ju den projecerade bildvinkeln. Alltså anger man i antal % av kameras utsnitt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar