Annons

internetgiro-bluff??!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Banksekretessen är ett problem

Tyvärr sätter ju banksekretessen käppar i hjulet, och gör det möjligt för bedragare att härja fritt.
Det skulle helt klart underlätta om banken kunde svara "Ja" eller "Nej" på en enkel fråga.
Frågan skulle då vara: "Är det så att personen X äger detta konto ?"
Bluffmakarna har sällan sitt egna namn i vare sig annonsen, eller det kontantkort som är registrarat på Eniro.
På så sätt blir det enklare att koppla en person till kontot, och annonsen.
Jag har ju redan fått både kontonummer och namn av säljaren (om denne är seriös), så banken behöver bara bekräfta med ett ja eller nej, inte lämna ut ytterliggare information.
Det skulle i alla fall försvåra processen, speciellt om det avkrävs en noggrann personkontroll för att få öppna ett konto.
För övrigt lider jag med trådskaparen, fy fan vad surt.
M.V.H
/Tobias
 
Tyvärr sätter ju banksekretessen käppar i hjulet, och gör det möjligt för bedragare att härja fritt.
Det skulle helt klart underlätta om banken kunde svara "Ja" eller "Nej" på en enkel fråga.
Frågan skulle då vara: "Är det så att personen X äger detta konto ?"
Bluffmakarna har sällan sitt egna namn i vare sig annonsen, eller det kontantkort som är registrarat på Eniro.
På så sätt blir det enklare att koppla en person till kontot, och annonsen.
Jag har ju redan fått både kontonummer och namn av säljaren (om denne är seriös), så banken behöver bara bekräfta med ett ja eller nej, inte lämna ut ytterliggare information.
Det skulle i alla fall försvåra processen, speciellt om det avkrävs en noggrann personkontroll för att få öppna ett konto.
För övrigt lider jag med trådskaparen, fy fan vad surt.
M.V.H
/Tobias

För min son spelade det ingen roll. Allt görs inte av målvakter; bedragaren ägde kontot och gjorde bedrägeriet i eget namn. Sen åkte hon dit och det gjorde henne inget heller. Det var andra gången hon dömts för samma sak.

8 mån bakom galler för 300 000 skattefritt är hyggligt. Men sonens pengar är borta. Bedragaren är väl ute nu och kör igen kan tro. Banken stoppade ju henne inte efter första resan så det lär de väl inte göra denna gång heller.

Som sagt; bankerna är en del av problemet och borde kunna agera.
 
hej.jag hittade en d700 till bra pris på nätet, gjorde köpet genom www.internetgirot.se . när det var tur att betala funkade inte riktigt deras bankgiro nr: 782-3214 och i mailen fanns en bank nr också med ocr, samma ocr som till bankgiro numret ... allt detta gjordes igår. idag mailade jag dom eftersom på internetgirot.se sida stod det i statusen att den väntade på säljarens bekräftelse (kollade upp säljaren och mobil och det stämmer)..
mailade internetgirot och frågade vad var det han missat eftersom dom väntade på hans bekräftelse....
fick då en mail på att jag har råkat ut för en bedrägeri!!!!!..

jag då undrar hur i hela #€%"€#% kan jag ha råkat ut för en bedrägeri när mailen med bankgiro numret o bankkontot kom från dom?!?!!!?!?!?

jag har sparat alla mail som jag fått. dom säger att jag skall inte vänta med en anmäla. men att dom har skicka mitt ärende till ekonomi avdelningen..

VAD SKALL JAG GÖRA??... :(

Höll på att gå på en snarlik bluffannons innan jag läste denna tråd. Här är annonsen om en Nikon D7000:

http://www.blocket.se/gavleborg/Nikon_D7000___Nikkor_16_85_VRII_i_Nyskick_40323287.htm?ca=11&w=3

Trevlig tjej på telefon och det verkade seriöst tills vi skulle göra upp med internetgiro. Fick mejl från [email protected] via eigbox.net med texten:

"Vi har haft en del störningar med vårt bankgiro och OCR
nummer. Alternativt att överföringen sker på nedanstående
bankkonto om ni har problem med betalningen till bankgiro,
glöm inte att ange OCR nummer som meddelande.

Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter i samband med detta.
Kontakta gärna vår support om du har några frågor kring detta.

Internetgirots Nordea Bankkonto: 1131-3024813
(ange Internetgirot, Trustly Group som mottagare)"

VARNING VARNING! Gå inte på denna!

Mvh //Erik
 
Höll på att gå på en snarlik bluffannons innan jag läste denna tråd. Här är annonsen om en Nikon D7000:

http://www.blocket.se/gavleborg/Nikon_D7000___Nikkor_16_85_VRII_i_Nyskick_40323287.htm?ca=11&w=3

Trevlig tjej på telefon och det verkade seriöst tills vi skulle göra upp med internetgiro. Fick mejl från [email protected] via eigbox.net med texten:

"Vi har haft en del störningar med vårt bankgiro och OCR
nummer. Alternativt att överföringen sker på nedanstående
bankkonto om ni har problem med betalningen till bankgiro,
glöm inte att ange OCR nummer som meddelande.

Vi ber om ursäkt för eventuella olägenheter i samband med detta.
Kontakta gärna vår support om du har några frågor kring detta.

Internetgirots Nordea Bankkonto: 1131-3024813
(ange Internetgirot, Trustly Group som mottagare)"

VARNING VARNING! Gå inte på denna!

Mvh //Erik

Kan passa på att varna för följande annonser: http://www.tradera.com/senaste-appl...-i7-paypal-betalning-auktion_302394_155737687

Paypal är inte säkert för köparen. undvik.
 
Internetgiro

Får man fråga varför man betalar dyra pengar för internetgiro, dessutom lägger det ju all risk på säljaren. Skulle jag aldrig gå med på som säljare.
 
Jag förstår inte kopplingen till grundfrågan, upplys mig gärna.

Vad är det du inte förstår?

Johan, i rollen som potentiell säljare, tyckte internetgirot var dyrt och lade risken på säljaren vilket han inte verkar gilla.

De flesta internetbedrägerier map köp/sälj på typ blocket är falska säljannonser så det är väl inte så konstigt att internetgiro etc siktar in sig på att lösa just det problemet.
 
Vad gör de egentligen? Håller pengarna och får ränta på dem tills frågan är utredd, de enda som tjänar på det är ju internetgirot själva.

Vad är det du inte förstår?

Johan, i rollen som potentiell säljare, tyckte internetgirot var dyrt och lade risken på säljaren vilket han inte verkar gilla.

De flesta internetbedrägerier map köp/sälj på typ blocket är falska säljannonser så det är väl inte så konstigt att internetgiro etc siktar in sig på att lösa just det problemet.
 
Du känner inte till internetgirots affärsidé? Det är ju en annan sak.

https://www.internetgirot.se/

Det finns alltid en risk, även med såna här tjänster.

Jag känner till den och som alla andra går det ut på att tjäna pengar.

Från deras sida:

Vad händer vid en tvist?
Pengarna hålls innestående hos internetgirot.se till dess att köparen och säljaren skriftligen meddelat internetgirot.se på vilket sätt köpeskillingen skall utbetalas/återbetalas eller till dess att laga kraftvunnen dom föreligger.

Vad gör de annat än att hålla pengarna? Hjälper de till med juridiken runtomkring, polisanmälningar etc? Kan inte hitta något om det.
 
Vad är det du inte förstår?

Johan, i rollen som potentiell säljare, tyckte internetgirot var dyrt och lade risken på säljaren vilket han inte verkar gilla.

De flesta internetbedrägerier map köp/sälj på typ blocket är falska säljannonser så det är väl inte så konstigt att internetgiro etc siktar in sig på att lösa just det problemet.

Du påstår att:
"Det skulle inte kunna vara så att de flesta bedrägerier är falska försäljningsannonser? "

Jag trodde att de flesta internetbedrägerierna var falska annonser och aggresiv distansförsäljning.
Här påstår du att det inte är så, eller läser jag fel
 
Du påstår att:
"Det skulle inte kunna vara så att de flesta bedrägerier är falska försäljningsannonser? "

Jag trodde att de flesta internetbedrägerierna var falska annonser och aggresiv distansförsäljning.
Här påstår du att det inte är så, eller läser jag fel

Då tror du som jag, de flesta bedrägerierna är i säljänden, inte i köpänden, av internethandeln.

Edit: (påståenden brukar inte innehålla fraser som "skulle kunna" och slutar inte heller med ett frågetecken :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.