Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Inte så fina utskrifter som jag förväntar mig!
- Trådstartare Karin-eh
- Start datum
Rickard.v
Aktiv medlem
Randigheten kan bero på att någon patron håller på att torka igen. Om du inte använder den så ofta är risken stor att det blir så.
Kör rengörningsprogram som brukar finnas i skrivarens programvara.
Att färgerna ser fel ut kan bero på din skärm. Om din skärm är för mörkt inställd så kanske det blåa ser svart ut.
Kan även bero på en enkel skärm som visar färger fel/dåligt.
Sen kan det bero på en kombination av olika färgprofiler, 1 för skärmen och 1 för skrivaren. (icc profil)
Eller färgrymden i bilden inte matchar skrivaren så väljen den liknande färger. (sRGB / adobeRGB)
Ditt problem har nästan alla som skriver ut bilder från datorn, även jag.
Kör rengörningsprogram som brukar finnas i skrivarens programvara.
Att färgerna ser fel ut kan bero på din skärm. Om din skärm är för mörkt inställd så kanske det blåa ser svart ut.
Kan även bero på en enkel skärm som visar färger fel/dåligt.
Sen kan det bero på en kombination av olika färgprofiler, 1 för skärmen och 1 för skrivaren. (icc profil)
Eller färgrymden i bilden inte matchar skrivaren så väljen den liknande färger. (sRGB / adobeRGB)
Ditt problem har nästan alla som skriver ut bilder från datorn, även jag.
Tokoza
Aktiv medlem
Skärmen bör vara kalibrerad för att det som visas på ett bättre sätt överensstämmer med det som skrivs ut. I ditt fall antar jag att du kan ha en grönskiftning hos din bildskärm. En manuell vitbalans justering här ser bra ut på din skärm, men då bilden skrivs ut ser den något blåaktig ut.
Rickard.v
Aktiv medlem
bästa o bästa tror jag inte spelar så stor roll.
Det viktiga är att du ställer in rätt papper i utskrift egenskaperna. Då skrivaren justerar mängden färg för att passa just det papperet som de har provat fram hos Canon.
Jag har själv en canon skrivare. Ställde in för canons finare papper för att få högra upplösning vid utskrift.
Men jag använder samma papper som dig o det blev en gul ton över utskrifen o jag blev fundersam.
Ställde sedan in plus glossy o alla färger blev som de ska.
Det viktiga är att du ställer in rätt papper i utskrift egenskaperna. Då skrivaren justerar mängden färg för att passa just det papperet som de har provat fram hos Canon.
Jag har själv en canon skrivare. Ställde in för canons finare papper för att få högra upplösning vid utskrift.
Men jag använder samma papper som dig o det blev en gul ton över utskrifen o jag blev fundersam.
Ställde sedan in plus glossy o alla färger blev som de ska.
Karin-eh
Medlem
Jo, det var rätt papper inställt. Det såg ok ut på vissa utskrifter. Har kört rengöring, men inte djuprengöring. Det skulle ta mycket bläck sa den, vet inte om det var nödvändigt för detta. Var inte så länge sedan jag bytte svart.
Tack att ni försöker hjälpa mig. Nånting borde ju vara fel. Det är ju inte labkvalitet som det står på maskinen iallafall.
Kalibrering av skärmen, hur gör man det då?
Tack att ni försöker hjälpa mig. Nånting borde ju vara fel. Det är ju inte labkvalitet som det står på maskinen iallafall.
Kalibrering av skärmen, hur gör man det då?
AFJ
Aktiv medlem
Jag tror vi måste skilja på problemen.
Har du problem med randiga utskrifter, helt avvikande färger och liknande så hjälper ingen kalibrering av skärmen. Den typen av fel bör du kunna felsöka genom skrivarens olika rengörings- och testfunktioner och se till att välja rätt papper i drivrutinen så att det överensstämmer med det papper du använder.
För att få överensstämmelse mellan skärm och utskrift så måste du sannolikt kalibrera din skärm vilket görs med speciell mjuk- och hårdvara.
Det är också viktigt att du gör rätt vid utskriften. I skrivardrivrutinen finns diverse "hjälpmedel" som är tänkta att ge fina utskrifter men oftast vill man slå av dessa för bättre kontroll.
Vad använder du för program för att skriva ut bilderna?
Om du har Photoshop eller Lightroom är det bästa att låta progammet styra färghanteringen. Du skall då välja profil i programmet som matchar ditt papper. Profilen bör heta som din skrivare följt av en förkortning typ GL1 PR1 eller liknande. Om jag har rätt så skall det till ditt papper heta SP1. I skrivarens drivrutin skall du sedan slå av färghanteringen, fälja rätt papper och kvalite (1). Då finns förutsättningarna för att du hamnar någorlunda rätt.
Jag har haft flera olika Canonskrivare och alla har givit lysande bildkvalité och efter att ha spenderat en hel del tid, papper och bläck tycker jag nu att jag hamnar väldigt lika mellan skärm och print.
Har du problem med randiga utskrifter, helt avvikande färger och liknande så hjälper ingen kalibrering av skärmen. Den typen av fel bör du kunna felsöka genom skrivarens olika rengörings- och testfunktioner och se till att välja rätt papper i drivrutinen så att det överensstämmer med det papper du använder.
För att få överensstämmelse mellan skärm och utskrift så måste du sannolikt kalibrera din skärm vilket görs med speciell mjuk- och hårdvara.
Det är också viktigt att du gör rätt vid utskriften. I skrivardrivrutinen finns diverse "hjälpmedel" som är tänkta att ge fina utskrifter men oftast vill man slå av dessa för bättre kontroll.
Vad använder du för program för att skriva ut bilderna?
Om du har Photoshop eller Lightroom är det bästa att låta progammet styra färghanteringen. Du skall då välja profil i programmet som matchar ditt papper. Profilen bör heta som din skrivare följt av en förkortning typ GL1 PR1 eller liknande. Om jag har rätt så skall det till ditt papper heta SP1. I skrivarens drivrutin skall du sedan slå av färghanteringen, fälja rätt papper och kvalite (1). Då finns förutsättningarna för att du hamnar någorlunda rätt.
Jag har haft flera olika Canonskrivare och alla har givit lysande bildkvalité och efter att ha spenderat en hel del tid, papper och bläck tycker jag nu att jag hamnar väldigt lika mellan skärm och print.
Jerka R
Medlem
Hej!
Jag undrar varför det inte blir som jag vill ha det på utskriften...
Det ser blått ut där det ska vara svart och på en helt svart yta blir det randigt. Färgpatronerna är fulla.
Skrivaren är en Canon MP560.
Är det nån som vet varför det blir så?
Att det blir randigt beror på att något eller några munstycken är igensatta på den svarta patronen. Sannolikt finns det någon funktion i skrivaren som heter nozzle check. Kör den och kolla på utskriften du får. Fattas det någon "linje" eller liknande så kör du rengöring och kör en nozzle check igen. Upprepa vid behov.
Att svart upplevs som blått beror sannolikt på ovanstående problem. Det fattas svart i utskriften helt enkelt beroende på igensatta munstycken.
AWid
Aktiv medlem
Har haft samma problem med en Canon MP620. Problemet försvann när jag plockade bort piratbläcket och återgick till originalbläck. Efter djuprengöring funkade allt ok igen. Så om du stoppat i piratbläck så pröva att återgå till original.Hej!
Jag undrar varför det inte blir som jag vill ha det på utskriften...
Det ser blått ut där det ska vara svart och på en helt svart yta blir det randigt. Färgpatronerna är fulla.
Skrivaren är en Canon MP560.
Är det nån som vet varför det blir så?
/Anders W