Annons

Instagram får rätten att sälja dina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Saxat från Kamera & Bild:

Från den 16 januari 2013 får Instagram rätten att sälja dina bilder utan någon ersättning till dig. Det innebär att bilder du laddar upp på Instagram kan användas till reklam av olika varor och tjänster. Allt detta enligt Instagrams nya användarvillkor som presenterades i dag.

Saxat från Kamera & Bild:

Från den 16 januari 2013 får Instagram rätten att sälja dina bilder utan någon ersättning till dig. Det innebär att bilder du laddar upp på Instagram kan användas till reklam av olika varor och tjänster. Allt detta enligt Instagrams nya användarvillkor som presenterades i dag.

Enkel lösning i två steg:
1. För dig som är användare - opt out before january
2. För oss alla - f**k Instagram!

/ FiCa1

Först anlitades en fotograf som tog en bild åt en reklamkampanj och fick betalt för sitt jobb.

Sen kom bildbankerna där reklammakare kan välja o vraka bland bilder till ett betydligare lägre pris. Fotografen får fortfarande betalt, men bara en bråkdel.

Nu vill alltså reklammakarna kunna välja fritt bland allas bilder utan att betala något till någon.

Den fotografiska bilden har tappat sitt värde......

De skall ju leva på något antar jag. Hur mycket är Instagramanvändarna beredda att betala för att kunna lägga ut bilder på sin senaste latte och katten? Inte en spänn gissar jag. Så sluta gnälla eller sluta använd denna gratistjänst.

Däremot undrar jag vilka bilder som går att sälja, hur många suddiga bilder på kaffe och gulliga djur finns det behov av?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar