Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställningar Epson 1290?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Undrar om jag kunde få lite snålskjuts med inställningarna på min Epson 1290 skrivare. Får inte till färgerna riktigt, det stämmer bättre på min hp skrivare. I vanlig ordning är ju inget kalibrerat men det brukar bli bättre än vad jag får till det nu iaf.

Blir lite färgstick åt magentahållet skulle jag gissa.

Vilken papperskvalité ställer man in? Jag använder Tetenal Semi-Matt för det mesta.

Mvh
Maverick

Kan inte säga att jag har järnkoll på det. I Ps kör jag ju med RGB. På skrivaren har jag provat olika. sRGB, ICM, ingen justering alls.

Hur kollar jag för att veta exakt på det du frågar?

Mvh
Maverick

Välj skriv ut med förhandsvisning och kolla nedtill vid "profil":..

Om man inte har en specialgjord profil för sin skrivare så finns det en hel del att välja på. Jag fick överraskande nog bäst resultat med min 1290 genom att använda min egen skärminställning(?).

Jag hade alltså gjort en skärmprofil genom att använda Apples egen inbyggda kalibreringsmjukvara (nu framgick det inte av din fråga ifall du använde Mac eller PC) och den profilen dök upp bland dessa utskriftsprofiler. Jag provade den mest av nyfikenhet och det råkade vara så att överenstämmelsen i färg blev "perfekt".

Min teori är att du genom att prova dessa profiler kommer att hitta någon som stämmer rätt väl.

Och apropå inställningarna:
"Återgivning" skall för de flesta Photoshopbilder vara "perceptuell"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar