ANNONS
Annons

Inställning rätt eller fel???

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Håller på lär mig mer och mer att fotografera bilar.
Jag kör så här.
Kameran är inställd på AUTO.
Blixt AV.
En punkts focus, Fått för mig att lättare att sikta på det man vill ha kort på och klicka.
Kanske inte är bästa, Men fått bäst kvalite på detta sätt.
Sen har jag APS-C.
Kameran är en Nikon D7200

Objektivet är Sigma 150-500
Där har jag bildstabilisator PÅ.
Sen läge 1.
Och auto focus.

Även nämna att på kameran kör jag cH för ta flera bilder.

Vissa blir bra och andra blir inte.

Finns det bättre sätt att fotografera och få ut mer av bilderna?

Någon som kan ge mig tips på hur jag ska göra för att förbättra mitt fotograferande.

Hur ser ditt resultat ut? På vilket sätt är du missnöjd med resultatet? (Alternativt vad vill du förbättra?)

ja själva bilen blir bra.. men typ hjulen blir väldigt suddiga.. då de oftast rör sig.. kanske inte går göra något åt..
Och en del bilder blir suddiga över lag.

Skulle vilja få mer kvalite på bilderna.

Har testa men manuell focus men hinner inte med då.. ända är och sätta focus på ett ställe och trycka av när bilen är just där. Tycker inte det var så optimalt.

Lägg upp en bild så vi får se.

Vad gäller hjulen så kan det vara så enkelt att du har en för lång slutartid, de hinner snurra en bit innan slutaren stängs. I så fall är lösningen att korta ner slutartiden, om det går med tanke på ljuset och bländaren.

Använd inte auto, utan ett läge (vad det nu heter på nikon) där du själv bestämmer slutartid och kameran väljer bländare.

väljer man läge M så kan man ställa allt.
Men finner inga bra inställningar.
Lite därför jag använder auto.

på Auto så använder den dessa inställningar.
Bländare F/5.6
Exponeringstid 1/1000sek
Iso-hastighet ISO-400
Brännvidd 220mm

Ställer jag dessa i kameran när jag kör M så blir totalt skit för mig.
Suddigt.

Bilder se om det går att ladda upp.

Bilagor

• DSC_1131.jpg
    DSC_1131.jpg
    47.7 KB · Visningar: 210
  • DSC_0953.jpg
    DSC_0953.jpg
    75.4 KB · Visningar: 110
  • DSC_0762.jpg
    DSC_0762.jpg
    87.3 KB · Visningar: 134
Bild nummer ett (rosa bilen)
Måste gå få denna bild bättre, går det att få så bilden är mer fryst, som det ser ut nu så går det väldigt fort.. och detta är folkrace:p

Tips?

Så länge som du kör i autoläget får du finna dig i vad kameran bestämmer. Det du gjort i den första bilden är en panorering och följt bilen med kameran. Eftersom slutartiden uppenbarligen var lite längre så är bakgrunden suddig och utsmetad horistontell i och med din panorering. Hade du hållt kameran still så hade bilen blivit suddig istället.

Vill du få bilderna mer frysta, så sätt kameran i S-läge och ISO på Auto ISO och korta ner slutartiden så mycket som behövs. Om du hade halverat slutartiden på bilden med den rosa bilen (t.ex. 1/2000 i stället på 1/1000) hade bakgrunden och hjulen varit hälften så suddiga. Men samtidigt hade ISOn ökat, vilket leder till mer brus.

E: det verkar dock som att slutartiden är mycket längre på den bilden, för så snabbt rör sig knappast en folkracebil.

Personligen tycker jag att rally och racing bilder skall förmedla fart. Ett bra knep är ju då att använda panorering och hyfsat långa tider. De snurrande hjulen och den suddiga bakgrunden ger känsla av fart. Precis som du verkar ha gjort med bilden på den rosa bilen!

Vill du frysa bilden helt, ja då är det ju bara att välja en kort slutartid, kanske 1/1000 och sedan auto ISO så är du hemma.

Köra på helt automatiska inställningar kommer aldrig fungera om du vill uppnå speciella effekter.

Vill du få bilderna mer frysta, så sätt kameran i S-läge och ISO på Auto ISO och korta ner slutartiden så mycket som behövs. Om du hade halverat slutartiden på bilden med den rosa bilen (t.ex. 1/2000 i stället på 1/1000) hade bakgrunden och hjulen varit hälften så suddiga. Men samtidigt hade ISOn ökat, vilket leder till mer brus.

E: det verkar dock som att slutartiden är mycket längre på den bilden, för så snabbt rör sig knappast en folkracebil.

Det är inte bilens fart som skapar oskärpan i bilden på den rosa bilen. Bilen är ju skarp därför att kameran har rört sig med bilen - panorerat. Naturen är suddig därför att slutartiden har varit medellång och kameran hunnit röra sig under exponeringen. Hjulen är mer oskarpa eftersom de snurrar i en betydligt högre hastighet än bilen.

på Auto så använder den dessa inställningar.
Bländare F/5.6
Exponeringstid 1/1000sek
Iso-hastighet ISO-400
Brännvidd 220mm

Ställer jag dessa i kameran när jag kör M så blir totalt skit för mig.
Suddigt.

Det kan inte stämma. Om du ställer in kameran själv i M-läget eller om kameran väljer samma inställningar automatiskt så blir bilden lika.

Det är inte bilens fart som skapar oskärpan i bilden på den rosa bilen. Bilen är ju skarp därför att kameran har rört sig med bilen - panorerat. Naturen är suddig därför att slutartiden har varit medellång och kameran hunnit röra sig under exponeringen. Hjulen är mer oskarpa eftersom de snurrar i en betydligt högre hastighet än bilen.

Hönan eller ägget; om bilen inte rörde sig skulle bakgrunden inte vara suddig eftersom ingen panorering hade skett.

Hönan eller ägget; om bilen inte rörde sig skulle bakgrunden inte vara suddig eftersom ingen panorering hade skett.

Jag tror du missförstår mig eller hur det hela hänger ihop.

Du skrev: för så snabbt rör sig knappast en folkracebil.

Den oskärpa som finns i miljön runt bilen har lite att göra med bilens hastighet gentemot vägen/banan. Det är kamerans panorerngs hastighet mot omgivningen och slutartiden som styr.

Om man t ex ställer sig i vid räcket i en innerkurva på racerbanans långsammaste kurva, där bilarna kanske gör 80 km/timme så kan det ändå bli betydligt mera "fart/sudd" i bakgrunden jämfört med om du sitter på läktaren i en ytterkurva där bilarna gör 150 km/timmen. Detta beror på att du är närmare motivet och du måste panorera snabbare.

Jag tror du missförstår mig eller hur det hela hänger ihop.

Du skrev: för så snabbt rör sig knappast en folkracebil.

Du tror fel. Eftersom bilen är skarp och bakgrunden suddig kan man konstatera att bilen har rört sig precis så mycket som bakgrunden har smetats ut under den tid sensorn har exponerats. Vad jag menade var att en folkracebil knappast rör sig tusen gånger så långt på en sekund, alltså lär slutartiden ha varit långsammare. Förstår du nu?

Kul att fler skriver.
Ska testa S-läge aldrig prova detta.

Vet auto är inte optimala.

Vill kunna ta bilder som är mer frysta och rör sig.

Som sakt är fortfarande i "nybörjar stadiet"

Brukar köra med monopod men inte alltid det funkar så bra för oftast när man ska ta kort så är det folk i vägen. Och en del skiter i om man står före dom där och fotograferar utan mer ställer sig mer eller mindre framför.
Då man känner sig att vara så smidig att kunna flytta sig snabbt.
Vissa skiter i totalt om de ställer sig framför.
Precis som bara dom som är och tittar just nu alla andra kan åka hem.

Bild nummer ett (rosa bilen)
Måste gå få denna bild bättre, går det att få så bilden är mer fryst, som det ser ut nu så går det väldigt fort.. och detta är folkrace:p

Tips?

Personligen tycker jag den första bilden är den klart bästa. Riktigt bra panorering där bilen är skarp och omgivningen "suddig", ger en fin fartkänsla. Den hade varit ännu bättre om det funnits mer "luft" framför bilen så att den så att säga är på väg in i bilden! :) Men med tanke på hur oskarp bakgrunden är tror jag du haft en betydligt längre slutartid än 1/1000 här. Precis som tidigare skribenter säger.

De flesta sportfotografer strävar efter en hög skärpa på "objektet" och en suddig för och bakgrund för att framhäva "objektet". Det får man genom en stor bländare (låg siffra) och en kort slutartid. Kör man på AUTO fattar oftast inte kameran detta utan det kan bli lite vad som helst ...

Vill du ha en bild där allt är skarpt ska du ha en kort slutartid och liten bländare (högt nummer), det är inga problem om det är riktigt ljust (solsken) men kan leda till högt ISO och en brusig bild om det är lite mörkare. Sen har ju objektivet stor betydelse oxå.

Kortfattat föreslår jag att du kör på förval avseende slutartid och ställer in den på 1/1000 eller snabbare och resten på automatik ... detta kan ses som en grundinställning.

Men ... bästa sättet att få bättre bilder tror jag är att försöka fota ur en lägre vinkel, de bilder du lagt upp är alla tagna från en hög position, en låg position ger oftast bättre actionbilder, testa!

/Sven

EDIT: stor bländare - liten siffra (snurrigt det där ...)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar