Annons

Inget skärpedjup

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

Jag ska fotografera personer till en annons. Personerna sitter vid ett bord, någon ska ev stå upp.
Min kund vill absolut inte att någon av personerna blir mer oskarpa än andra, utan att fokus ligger på alla.

Jag har begränsat med ljus, eller låt mig säga, jag är i ett kontor med fönster, fotograferar med en SB910 och kan ev ha med en SB600.

Kamera - Nikon D600 och med min Nikon 24-70, fotograferar såklart Manuellt.
Kan någon ge mig ett bra tips och ev inställning som fungerar i denna typ av miljö/sammanhang.

Bugar och tackar.

Köp ett stativ och en softbox anpassad för externa blixtar så kan du fördela ljuset bättre utan skuggor.
Kostar inte så mkt. Stativ 300 och paraply eller softbox 3-600 kr.

/Stefan

Hej.

Jag ska fotografera personer till en annons. Personerna sitter vid ett bord, någon ska ev stå upp.
Min kund vill absolut inte att någon av personerna blir mer oskarpa än andra, utan att fokus ligger på alla.

Jag har begränsat med ljus, eller låt mig säga, jag är i ett kontor med fönster, fotograferar med en SB910 och kan ev ha med en SB600.

Kamera - Nikon D600 och med min Nikon 24-70, fotograferar såklart Manuellt.
Kan någon ge mig ett bra tips och ev inställning som fungerar i denna typ av miljö/sammanhang.

Bugar och tackar.

Så stort avstånd som möjligt till personerna du skall fotografera och så liten bländare som du kan leva med. Slutartiden får du justera efter behov och ISO får du dra upp så högt som du tycker ger tillräckligt bra kvalitet.

Blixtarna är helt omöjligt att hjälpa till med utan att se skiss på rummet, fast enklast är att testa sig fram lite.

/Karl

Tänk vad smidigt det hade varit med fokusbracketing på kamerorna. T.e.x sätter man tre fokuspunkter och sedan när man tar bliden så tar kameran tre snabba bilder och fokuserar om till de förinställda fokuseringarna mellan varje bild. det är en funktion som jag saknar.

allt beror på vilket avstånd i djupet det skiljer mellan personerna o sedan optik o avstånd. Det finns tabeller på skärpedjup med olika optik men det bästa är att du helt enkelt testar o ser vilken bländare som funkar. Jag skulle gissa mellan 11-16 borde funka om du kör en 28-35mm optik. Annars tycker jag det vore snyggare att köra dom i samma djup o sedan öppna upp bländaren o få en mjukare bakgrund men det förutsätter att dom är exakt lika långt från kameran om dom ska bli lika skarpa. Visserligen är 24-70 bra men helt skarp är den inte i hörnen så mitt råd prova uppställning innan o se vad som funkar o visa kunden bilden på plats.

Jag hade kanske kört en 50 eller 85 på större öppning men satt dom i samma skärpedjup o få lite mer liv i bilden.

Vad anser du att en bländare skall vara på för att få hela bilden skarp (ingen bokeh)? Skulle man vilja ha hela bilden skarp vart sätter man då fokus?

Som Snap01 säger är det omöjligt att säga utan att veta alla parametrar. Avstånden till varje person, objektiv, ljus, kamera etc. Jag tror det är få fotografer som i den situationen riggar upp ställer in, tar en bild för att sedan packa ihop och gå hem.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar