Annons

Imac + elements 9 = segt

Produkter
(logga in för att koppla)

peter bohman

Aktiv medlem
Hej!

Har en ny imac som jag precis köpt elements 9 till. Innan har jag kört elements 8 på en Windows laptop.

Efter att skaffat en ny extern hårddisk och formaterat till Mac, överfört bilderna från min windows externa hårddisk och installerat elements 9 så är det så segt...

Min databas med bilder är 29.000 kort på närmare 350gb. I organiserar programmet så tar det flera minuter att bara välja en ny mapp att kolla i. Använder jag orginal programvaran så går det på mindre än en sekund.... Så det har ju inte med hårddisken eller datorn att göra, verkar vara elements 9. I nedre vänstra hörnet står det searching...

Samma om jag vill flytta taggar från elements 8 som hamnade i import tags mappen till friends nappen, då stannar den på 90% och står så i typ 1 min per tag. Inte ok....


Detta var ju helt fel, jag bytte ju till Mac för att bli snabbare, inte för att vänta hela livet. Nån som har nån ide, eller upplever samma sak???
 
Senast ändrad:
Sitter med ipaden långt från elements, men. Elements har ju numera en inbyggd funktion som kollar av innehållet i bilderna. En autotaggning. Den har fått rättvis kritik för att vara superslö. Pröva att stänga av den i inställningar. Inte säkert det hjälper, men kanske.
 
Detta var ju helt fel, jag bytte ju till Mac för att bli snabbare, inte för att vänta hela livet.

Eftersom jag tillhör de som arbetar ungefär lika mycket med OS X som med Windows så känner jag mig rätt safe när jag säger "Gick du på den lätta? OS X är INTE något prestandamirakel" :)

Men, rent objektivt säger jag som Mattias, Elemets organisationsmodul/autotagger är inte bra implementerad någonstans oavsett om man kör Win eller OS X.
 
Jag droppade på en liknande diskussion kring Elements 9 (windows iofs) i slutet forum. Stora kataloger. Och just mappvy var helt hopplöst och överlag var allt segt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.