Annons

IKEA-batterier i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle Penna

Avslutat medlemskap
Tänkte bara göra en liten redogörelse för min erfarenhet av att använda dessa batterier i digitalkameran.

Jag har ju för en tid sedan inhandlat en Canon Powershot S3 IS. Med kameran följde 4 alkaliska batterier av märket Panasonic. Dessa batterier stoppade för ca 270 kort, varav endast några tagna med blixt. Dessutom några videosnuttar. Det var ok tyckte jag. Det hade nog gått att krama ur några bilder till, men efter att kameran varnat för låg batterispänning ett tag så provade jag och stoppade i fyra nya batterier. Det var IKEAS gula AA batterier (fabr Varta, tror jag det är). Jag tänkte att det skulle vara intressant och se hur pass man kan avända dessa.
Jag har nu tagit 370 bilder och dessutom videofilmat en del, men batterierna hänger i än så länge. Mest imponerad är jag av, att efter ca 100 bilder, så skulle jag på fest och den avhölls på en loge. Under kvällen tog jag 140 kort, varav hälften med blixt, och då var det massor av kort som jag tog i snabb följd. Inte någon gång klickade batterierna eller att kameran varnade för dåliga batterier.

Jag kommer väl så småningom att köpa laddningsbara batterier, om någon kan rekomendera batterier och laddare, men tills dess så blir det vanliga IKEA-batterier.
10 st IKEA-batterier för 20:-, istället för de 4 GP Ultra som jag köpte i reserv till festen. Dessa kostade över 45:- på en bensinstation.
Nästa test blir då dessa 4 GP Ultra om jag inte hinner till IKEA först.
 
För 1-2 år sedan fanns att läsa en artikel i någon av de stora dagstidningarna om en kille vars examens arbete var att utröna vilka batterier som höll längst. Kommer inte ihåg resultaten numera men dom dyraste var dom sämsta iaf. Duracell med den klämkäcka trummande kaninen var sämst minns jag.
TROR att han rekommenderade principen billigast=bäst eller bättre åtminstone.
 
Ja IKEA:s batterierna är väldigt bra,gäller dom övriga storlekarna också och man slipper skruva ihop dom själv :)
 
Så länge det är alkaliska och inte brunstensbatterier funkar de bra för fotografering.

Jag har också mycket goda erfarenheter av IKEAs gula rackare.

Köper en kartong åt gången... ;-D

r
 
I de batteritester jag sett har IKEAs batterier varit bland de bästa samtidigt som de har varit billigast eller näst intill.

Tidigare stog det "Made by Varta" med liten text på dem och de fick samma testresultat som Varta. Allt tydde på att det var samma batteri, men i annan förpackning. Har för mig att det inte längre står vem som har tillverkat dem, men att de fortfarande är lika billiga och bra.
 
NiMh

Jag använder Biltemas laddningsbara 1200 MAh för 6,25 kr styck och har jämfört dem med andra fabrikat som jag också köpt. Tyvärr har dessa billiga batterier utgått ur sortimentet säger de när man frågar i butiken, men i en ovetenskaplig egen jämförelse motsvarade de sämsta batterierna 2000 MAh batterier.

Väntar med spänning på ersättaren.

De har även billiga batteriladdare, min bror köpte en liten laddare för 150 kr och i en Kjell & Company katalog hittade jag samma laddare fast annan färg för 250 kr. Själv har jag en laddare från Vanson som går att ha bilen och som är inköpt på Clas Ohlson , men idag skulle jag köpa en motsvarande som finns på Biltema med fläkt.

/Mikael
 
Pelle Penna skrev:
Jag kommer väl så småningom att köpa laddningsbara batterier, om någon kan rekomendera batterier och laddare, men tills dess så blir det vanliga IKEA-batterier.

Eftersom du är van IKEA-besökare ;-) så plocka med en laddare när du är där nästa gång. De har en laddare med separata kanaler och -deltaV inkl. 4st 2000mAh AA och 2st 700mAh (eller om det är 800) för 149kr.

Laddaren funkar bra. Jag har dock inte använt batterierna tillräckligt mycket ännu för att kunna uttala mig om hur bra de är, men skillnaderna på laddningsbara batterier brukar vara ganska små oftast.

Det finns bättre och snabbare laddare, såklart, men då får man punga ut med avsevärt mer pengar. Då kanske du ska ta en titt på GPs Powerbank Smart 2, Ultra Smart eller Express, tex.
 
Alkaliska batterier funger inte bra alls med batterigreppet MB-100 till D100an dock! Man hinner inte ens plåta 10 bilder innan det skiter sig :/
 
Min kompis och jag har upplevt det motsatta...
Han hadde köpt alkaliska batterier på biltema, fungerade i en kvart(15min) sen ville kameran(sony DSC W12) stänga av.
Åkte till ikea och köpte ett 10pack gula alkaliska batterier och stoppade i kameran.
sen låg kameran i bilen över natten och när han skulle använda kameran startade den inte, provade å byta till andra i förpackningen, samma resultat...

Lånade ut mina GP batterier(NiMh) och kameran fungerade felfritt.
 
Daneshnejad skrev:
Alkaliska batterier funger inte bra alls med batterigreppet MB-100 till D100an dock! Man hinner inte ens plåta 10 bilder innan det skiter sig :/
Jag har testat med just IKEA:s alkaliska batterier i batterigreppet till D200. Fick ut knappt 100 bilder, och då hade jag inte ens stängt av LCD:n helt (vilket man nog bör om man är i en "nödsituation" med vanliga batterier). Kanske klarar sig D200 bättre än D100 för att man kan ställa in exakt den *typ* av AA-batterier man använder i greppet. Vet inte om det görs på D100:an också?
 
I somras köpte jag en platt-TV till sovrummet och döm om min förvåning när det står IKEA på batterierna i fjärrkontrollen :D Deras rykte kanske nått ända till Japan? ;D
 
dovearea skrev:
I somras köpte jag en platt-TV till sovrummet och döm om min förvåning när det står IKEA på batterierna i fjärrkontrollen :D Deras rykte kanske nått ända till Japan? ;D

Kan tänka mig att både batteri och skärm görs i Kina...
 
jorgene skrev:
Jag har testat med just IKEA:s alkaliska batterier i batterigreppet till D200. Fick ut knappt 100 bilder, och då hade jag inte ens stängt av LCD:n helt (vilket man nog bör om man är i en "nödsituation" med vanliga batterier). Kanske klarar sig D200 bättre än D100 för att man kan ställa in exakt den *typ* av AA-batterier man använder i greppet. Vet inte om det görs på D100:an också?

AA-batterier till digitala systemkameror brukar kallas "to-get-you-home". Alltså bara något för nödsituationer när de vanliga batterierna är slut.
 
froderberg skrev:
AA-batterier till digitala systemkameror brukar kallas "to-get-you-home". Alltså bara något för nödsituationer när de vanliga batterierna är slut.
Jo, det var ju just därför jag testade, för att jag vill veta ungefär vad man kan räkna med när man en dag hamnar i "nödläge". När det väl händer är det ju så dags att gissa...

Sedan kanske man skall förtydliga och säga att det är *alkaliska* AA-batterier som är en nödlösning. Jag har testat med 2700mAh NiMH-batterier i D200:ans batteripack och det är närmast att betrakta som ett fullgott alternativ till de normala Li-jon-batterierna. Tog hundratals bilder och mätaren stod fortfarande på fullt. Orkade inte fullfölja provet...
 



En liten jämförelse från CPF av Silverfox.

Väldigt bra uppladdningsbara och till ett bra pris är Energizer 2500 MAh på ICA-Maxi 4 st a 159:-

En La-Crosse BC900 från Clasisjön sen är det bara att köra.

Notera att IKEA-batterier är hälften så strömstarka som 2500 MAh batterier av god kvalitet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.