Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Idesprutor behövs!

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hej!

Ska ta lite porträttbilder på en tjej tillsammans med sin far under påskhelgen. Har tänkt hålla till i en gammal loge och fixa en skön miljö där. Vill ha en gammaldags feeling.

Nu behöver jag lite tips:

1) Lämplig film? Har tänkt köra både svart-vit och färg. Gillar själv Agfa APX 100, så den hade jag tänkt använda för det svart-vita. Men färg? Använder det så sällan. Har en rulle Fuji NPC 160 ligger. Kan det vara nåt?

2) Ljussättning? Hade tänkt köra med två byggstrålkastare men är ruggigt novis på det här med reflektorer och sånt. Hur gör jag lämpligast för att dämpa/mjuka upp ljuset lite?

Kom även gärna med ideer och inspiration kring bakgrund osv, för att skapa en gammaldags känsla kring bilden. Alla tips mottages gladeligen :).

Mange

Finns en grymt skön artikel här på FS om just ljusssättning,

Dock tror jag du skulle behöva tre lampor, två riktade(reflekterande) mot modellerna, och en riktad mot bakgrunden(lite svagare) för att eliminera trista skuggor.

Är själv en verklig novis i just ljussättning, men tipset ovan är vad jag själv fått =D

// Anders

Befintligt ljus?

Ett sätt att få ljuset att se naturligt ut är att använda naturligt ljus.

Hur ligger huset? Har det hyfsat med fönster? Om du inspekterar huset dagen innan du ska fota ser du nog i vilket utsträckning du kan använda befintligt ljus. (För vädret kan väl inte slå om?)

Re: Befintligt ljus?

BengtJohnsson skrev:
Ett sätt att få ljuset att se naturligt ut är att använda naturligt ljus.

Hur ligger huset? Har det hyfsat med fönster? Om du inspekterar huset dagen innan du ska fota ser du nog i vilket utsträckning du kan använda befintligt ljus. (För vädret kan väl inte slå om?)

Det är inte alls gott om fönster, vilket är lite synd. Finns dock en port man kan öppna. Ska kolla hur det ljuset faller.

Ingen som har några tips? Filmer? Mjukt ljus? Gammaldags stil?

Eller är det bara digitalt som gäller numera ;-).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar