ANNONS
Annons

Hyra kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

alhoc

Medlem
Vi ska spela in en reklamfilm i skolan, och eftersom jag har en canon 1000D, så kan jag inte filma med kameran. Jag är 12 år, men fotar ändå rätt hyfsat och har koll på de manuella inställningarna.
(Min blogg där ni kan se mina bilder: http://alhocfoto.blogg.se )


Idag var jag på scandinavian photo för att se hur mycket det kostar att hyra kamera osv. De hyrde bara ut de mer proffsiga kamerorna som 7D och 5D (Canon) och det är där problemet kommer. Jag har bara SD kort, eftersom min kamera inte har plats för UDMA kort. 7D och 5D mk II har bara plats för CF kort, och det blir lite väl dyrt att köpa ett sådant kort, för en gångs användning (eller några år senare då jag uppgraderar min kamera) Sammanlagt blir då summan 1500 kr. Har ni tips på någon affär som hyr ut tex. en 550D eller någon annan kamera som tar SD kort. Priset för uthyrning önskas att kosta ca. 500, inte över tusen.
Ps. Jag bor i Stockholm, Vasastan. Ds.
 
Senast ändrad:
Vi ska spela in en reklamfilm i skolan, och eftersom jag har en canon 1000D, så kan jag inte filma med kameran. Jag är 12 år, men fotar ändå rätt hyfsat och har koll på de manuella inställningarna.
(Min blogg där ni kan se mina bilder: http://alhocfoto.blogg.se )


Idag var jag på scandinavian photo för att se hur mycket det kostar att hyra kamera osv. De hyrde bara ut de mer proffsiga kamerorna som 7D och 5D (Canon) och det är där problemet kommer. Jag har bara SD kort, eftersom min kamera inte har plats för UDMA kort. 7D och 5D mk II har bara plats för UDMA kort, och det blir lite väl dyrt att köpa ett sådant kort, för en gångs användning (eller några år senare då jag uppgraderar min kamera) Sammanlagt blir då summan 1500 kr. Har ni tips på någon affär som hyr ut tex. en 550D eller någon annan kamera som tar SD kort. Priset för uthyrning önskas att kosta ca. 500, inte över tusen.
Ps. Jag bor i Stockholm, Vasastan. Ds.

Prova köp och sälj, det finns en hyra flik där.
 
Jag vet dessvärre inga butiker som hyr ut 550D, det bästa kanske är att söka privat då. Se bara till att ha allt utklurat i förväg med avtal om det känns viktigt. Aldrig skoj att hamna i en situation där kameran går sönder och ägaren och den som hyr inte kommer överens.

Annars hade jag hört runt bland vänner, kanske är det någon som har en kamera som klarar att filma, alternativt har syskon eller föräldrar som har kamera för filmning. Då har de rimligtvis minneskort också. Lärare på skolan? Självklart är det kanske känsligt att låna ut privat utrustning, men fråga hade jag gjort om det bara är en engångsföreteelse. Ofta finns det man söker närmare än man tror.
 
Har redan frågat runt om det är någon som har kamera, men tyvärr. Min pappa sa samma sak och fast att han jobbar inom reklam och gör reklamfilmer har han ingen kamera. Har frågat honom om hans kompisar har någon kamera man kan låna ut (fotografer osv.) men de vill inte ta dem riskerna ifall kameran skulle gå sönder, och det förstår jag också. Kameror är dyra, och det är de fotograferna lever på. Som sagt har jag inte häller hittat någon affär som hyr ut canon eos 550D, men kameradoktorn kanske gör det?! Eller de kanske bara riktar sig till "proffs" gällande kameror.
 
Kunde inte Scandinavian låna ut ett CF-kort eller hyra ut det för en billig penning om du ändå hyr en kamera? Det låter gnidet tycker jag...

Hade jag haft kvar några av mina gamla CF hade du kunnat få ett av mig. Någon annan vänlig själ kanske har har något liggande?
 
Kunde inte Scandinavian låna ut ett CF-kort eller hyra ut det för en billig penning om du ändå hyr en kamera? Det låter gnidet tycker jag...

Hade jag haft kvar några av mina gamla CF hade du kunnat få ett av mig. Någon annan vänlig själ kanske har har något liggande?

Jag frågade om de hyrde ut CF kort, men tyvärr hon hänvisade mig istället till att köpa minneskortet. Skulle vara evigt tacksam om någon skulle vilja låna ut ett gammalt CF kort som ändå inte brukar användas vid så många tillfällen.

Kameran ska användas vid ett tillfälle då vi spelar in reklamfilmen. Man måste alltid tänka att det alltid kan ta längre tid än förväntat så att spela in tar nog tre timmar, men om vi hyr en kamera hyr vi den i en dag, då det kanske tar fem timmar att spela in filmen.
 
Jag har mitt kontor på Holländargatan vilket borde vara rätt nära för dig.
Om ni kommer förbi kan du få låna en Nikon D7000 en dag. Klart ni ska kunna
spela in er reklamfilm utan att det kostar massa pengar. Detta om ni inte behöver
den kring månadskiftet, då behöver jag den själv.
 
Jag har mitt kontor på Holländargatan vilket borde vara rätt nära för dig.
Om ni kommer förbi kan du få låna en Nikon D7000 en dag. Klart ni ska kunna
spela in er reklamfilm utan att det kostar massa pengar. Detta om ni inte behöver
den kring månadskiftet, då behöver jag den själv.

Ligger faktiskt ganska nära min skola. Jag är ju faktiskt bara 12, så får nog inte gå dit och låna kameran ensam det kan vara en "ful" gubbe, eller hur man nu ska säga det. Sökte på din annonsbyrå (knut&co?) och det ligger väll på holländargatan 21. Går man in i 21 A porten för att komma till företaget eller? Vet inte om jag får låna en kamera på en sådan "gömd" plats eftersom man aldrig vet. Du kan vara jätteschysst, men man vet ju aldrig. Vill inte direkt säga att du är det, men eftersom jag aldrig träffat dig så kan man aldrig veta.
 
Det är väl lätt löst om er handledare/lärare för projektet kan tänka sig att gå med dig dit. Ger kanske mer "säkerhet" åt den som lånar ut om någon vuxen är med också.
 
Ligger faktiskt ganska nära min skola. Jag är ju faktiskt bara 12, så får nog inte gå dit och låna kameran ensam det kan vara en "ful" gubbe, eller hur man nu ska säga det. Sökte på din annonsbyrå (knut&co?) och det ligger väll på holländargatan 21. Går man in i 21 A porten för att komma till företaget eller? Vet inte om jag får låna en kamera på en sådan "gömd" plats eftersom man aldrig vet. Du kan vara jätteschysst, men man vet ju aldrig. Vill inte direkt säga att du är det, men eftersom jag aldrig träffat dig så kan man aldrig veta.



Klokt tänkt, att vara försiktig är bra. Jag förutsätter givetvis att du tar med dig någon vuxen.
 
ja, ska fråga mina föräldrar om vad de tycker om detta. Förstår också att kameror är dyra och har en själv som jag betalat för, då jag har uppfattningen om vad de kostar och hur varsam man ska vara med kameror.
Sedan kom jag på ett till problem nu. Jag har själv Canon, och då kan jag inte använda mina objektiv till din kamera, eftersom du har en nikon.

Tack också för all hjälp jag fått/får av er, riktigt snällt av er att ta er tid till detta.
 
hm, är kameran ledig på Onsdag? Ville bara kolla först ;)

Om den är den Nikon du och jag pratat om så är svaret ja.
Om ni vill låna den så har du ju mina kontaktuppgifter på
min hemsida. Om du hör av dig i början av veckan så
ser vi hur vi löser det rent praktiskt.
 
Det är faktiskt så bra att på Elgiganten så har dom öppet köp en månad.
Så du kan köpa kameran och använda den en hel månad och lämna tillbaka den om den då fortfarande ser ut som ny.
Köpte en kamera för drygt två veckor sedan och det gick bra att lämna tillbaka den om jag inte gillade den.
Det låter konstigt men det är deras policy.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.