Annons

Hypotetiskt husvill

Produkter
(logga in för att koppla)

Jorek

Aktiv medlem
Jag har vissa ytterligt små och ytterligt hypotetiska funderingar på att skaffa ett hus till att ha svartvitt i. Det mest logiska och fönuftiga vore väl en FM2 till, det finns ju gott om de små gynnarna, men det känns lite tråkigt att ha två likadana.
Därför skulle jag vara tacksam för lite synpunkter från erfarna nikonister om hur tex F2, F3, FA skiljer sig i funktion, handhavande och känsla gentemot FM2. Det jag gillar med FM2 är den mekaniska känslan, att allting är helmanuelllt och att, löjligt nog, utseendet tilltalar mig. Det som är mindre bra är den lilla sökaren, centrumvägda ljusmätningen kan också gäcka en ibland.
Är det värt pengarna med de äldre F och Nikkormat, eller är de mera samlarobjekt? På hur gamla hus fungerar Ai(S)?

Senast ändrad:
Sista Nikkormat- och sista F2-modellen klarar AI-S har jag för mig. Något innan dess skulle jag nog inte personligen välja.

Idag är ju husen så billiga så det är ett lysande tillfälle att köpa en F3.

Jorek skrev:
Det mest logiska och fönuftiga vore väl en FM2 till, det finns ju gott om de små gynnarna, men det känns lite tråkigt att ha två likadana.
Jag tycker det är bättre med likadana hus, speciellt om dom är manuella.

Då fungerar ju alla inställningar likadant, vilket är en fördel när man snabbt behöver ställa in kameran. Man behöver inte tänka efter hur man gör med det kamerahus man för tillfället använder.

Men om man mest fotograferar landskap och stilleben, med kameran på stativ, spelar det nog ingen roll.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar