Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hybridkamera - nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Bilock

Ny medlem
Hej

Jag håller på att bli galen även denna gången när jag ska köpa en ny produkt. Nu håller jag på att läsa sönder internet angående hybridkameror. Tidigare har jag bara använt kompaktkameror men till en utlandsresa är jag sugen på en hybridkamera för att få bättre kvalitet på bilderna men ändå behålla en hanterbar storlek att resa med. Jag samlar information i massor men kommer ingenstans och ber nu om hjälp. Kravspec:

1. Size matters. Jag är ute efter en kamera som inte tar stor plats. Därför är det fint om även objektiven är små.
2. Priset - max 5000-6000 kr.
3. Jag kommer säkert filma en del så även där är kvaliteten viktig.
4. Till de flesta kameror verkar ett 14-42 ingå men fint om det går att få även tillsammans med en längre zoom utan att bli alltför stor.
5. Användarvänlig. Som ni säkert förstår är jag nybörjare och har ingen nytta av funktioner jag ändå inte förstår.

Någon som kan dela med sig av lite tips dels vad jag ska se efter och dels kanske ett rent tips på en kamera. Har sett på bland annat Nikon J1, Olympus PEN e-pl3 och Sony NEX c-3.

Vet du om du gillar 3:2 eller 4:3 dimensioner på bilder? det hjälper dig massor i valet,

Föredrar du 4:3 så kan du med gott samvete välja micro four thirds kameror som har mycket små och lätta objektiv.

Föredrar man avlånga 3:2 bilder så är det lika bra att köpa något system med APS-C storlek på sensorn (som ger lite större/tyngre objektiv).

Jag går för 4:3 och har kollat på de du skriver om men det är en sådan djungel. Gillar Nikon 1 då den har smidigast objektiv men den har samtidigt fått ett lite ljummet mottagande. Panasonic lumix GF3 och Olympus pen epl3 är två andra alternativ då de har smidiga kamerahus men större objektiv än Nikon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar