Annons

Hus med inbyggd GPS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Är det nån som vet om det är några DSLR-hus med inbyggd GPS på gång? Vad jag läst så ska iaf. Sony's nya A580 och A55 ha det, men har inte Canon eller Nikon nån på G med det också? Tycker det känns som att detta borde börja bli standard snart. Är väldigt sugen på nytt kamera-hus då jag börjar känna mig rätt begränsad med min Sony A200.
Spelar ingen roll om nästa hus är Sony eller inte, har ändå tänkt köpa nya objektiv.
Synd att Nikon D7000 inte har inbyggd GPS, annars hade jag nog inte tvekat på den.
GPS är egentligen inget måste, men det skulle vara en stort plus.

Jag tror att ett av de avgörande skälen till att det fortfarande är så få kameror som har inbyggd gps är att det drar väldigt mycket ström. Och, givetvis, att det inte ännu efterfrågas av speciellt många. Det finns ju någorlunda smidiga lösningar utan att bygga in det i huset.

Jag tror att ett av de avgörande skälen till att det fortfarande är så få kameror som har inbyggd gps är att det drar väldigt mycket ström. Och, givetvis, att det inte ännu efterfrågas av speciellt många. Det finns ju någorlunda smidiga lösningar utan att bygga in det i huset.

Jo, att det drar mycket ström vet jag, men det tycker jag inte är nåt problem så länge man enkelt kan slå av och på GPS:en. Det är ju inte alla bilder man vill ha geotaggade. Jag hoppas dock efterfrågan ökar och att fler och fler inser att det är betydligt bättre att ha inbyggd GPS istället för extern :)

Mja, tillsats-GPS:er är väl rätt måttligt smidiga... Fördelen med att ha en GPS-enhet inbyggd i kameran är förstås att koordinaterna går direkt in i varje bilds EXIF-data, utan något extraarbete och pillande efteråt, som behövs när man kör med en tillsats-GPS (åtminstone de jag har kollat).

Brix, jag har ännu inte sett några aviseringar om inbyggd GPS i andra systemkameror. - enbart i enstaka kompaktkameror.

Det är i och för sig inte så konstigt att Sony är först med detta. Sony tillverkar ju redan GPS-apparater, vilket ingen av de andra DSLR-producenterna gör, så det skulle väl snarare ha varit konstigt ifall Sony INTE hade varit först... :)

Ett problem för Canon och Nikon är förmodligen att det är väldigt besvärligt att lösa GPS-antennproblemet på kameror med metallhus. Tror att det är få användare som skulle gilla att ha en antenn som sticker ut från kamerahuset...

Bekymret är alltså att de skulle kunna ha GPS:er i sina billigare kameror med plasthus, men inte i sina dyrare metallhus-semi-pro och pro-kameror, vilket torde vara precis tvärtemot hur de skulle vilja ha det, kan jag tänka mig.

En annan grej, vilka program läser GPS-datan i EXIF på bilderna?

Gör t.ex. Lightroom och andra liknande program det? Eller finns det plug-in som gör det?

Om man behöver öppna bilden i ett annat program bara för att se var bilden är tagen är det ju bara användbart för att se var man tagit bilderna för t.ex. katalogisering om man inte vet var de togs, dessutom måste man ju troligen sortera in dem och skriva keywords i LR själv efter det.

Eller är det någon som har koll på hur det funkar?

Jag vet att iPhoto har en geotagging-funktion för bilder tagna med iPhone, men det är ju inte riktigt användbart på någon högre nivå. Har Aperture samma funktion och funkar det med andra märken av kameror? Nikons egna ViewNX och Capture NX visar det, men de programmen gillar jag inte....

En annan grej, vilka program läser GPS-datan i EXIF på bilderna?

Gör t.ex. Lightroom och andra liknande program det? Eller finns det plug-in som gör det?

Om man behöver öppna bilden i ett annat program bara för att se var bilden är tagen är det ju bara användbart för att se var man tagit bilderna för t.ex. katalogisering om man inte vet var de togs, dessutom måste man ju troligen sortera in dem och skriva keywords i LR själv efter det.

Eller är det någon som har koll på hur det funkar?

Jag vet att iPhoto har en geotagging-funktion för bilder tagna med iPhone, men det är ju inte riktigt användbart på någon högre nivå. Har Aperture samma funktion och funkar det med andra märken av kameror? Nikons egna ViewNX och Capture NX visar det, men de programmen gillar jag inte....

Förra sommaren lånade jag en lös GPS-enhet av en kompis när jag gkorde ett studiebesök på vindkraftverket Lillgrund vid Öresundsbron. Denna GPS lagrade bilderna i en separat fil som jag själv måste synka med bilderna.
När bilderna sedan finns i Lightroom så finns koordinaterna i Exif-infon. Bredvid infon där finns en "knapp" "Map Location". Klickar jag på denna knapp visas omdelbart en kartbild från Google Maps med platsen markerad.

Sonys kameror (ej DSLR) som har inbyggd GPS stödjs av Sonys program 'PMB' som följer med dem. I den kan du få upp en kartvy (Google maps) där man får ut små ikoner där bilden är tagen. Man kan filtrera (rama in) klipp som tagits i ett visst område etc.
Jag tror att GPS koordinaterna hamnar i EXIF data.

Ok, tack för klargörandena!

Då kanske en GPS-modul blev lite användbarare med en gång :)

Benny:

Lägger den in infon i RAW-filernas EXIF eller bara Jpeg?

Skulle Jobos GPS-tillsats kunna lagra koordinaterna direkt i respektive bilds EXIF-data? Det tror jag inte alls - hur skulle dessa data kunna överföras? Vad jag förstår så måste man istället synka ihop dessa data efteråt med hjälp av någon programvara.

Jag vet inte, men det står att den överför data via "hot-shoe"-kontakten.

Jag vet inte, men det står att den överför data via "hot-shoe"-kontakten.

Njaa, det gör den nog inte om jag inte är helt tokig. Däremot får mottagaren en en signal om att en bild tagits och så kan man synka positionerna med bilderna i ett program som lägger in positionen i EXIF-infon senare. (Hur vet den vilken bild som hör ihop med vilken position? Tidsangivelsen?)

Annars finns en kabel så man kan ansluta en mottagare till Nikon-kameror på något annat sätt, då kanske positionen lagras automatiskt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=mc-35

Här är texten om Nikons egen mottagare, från Cyberphoto:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GP1

GPS-mottagare (Global Positioning System), fästs på vissa Nikonkameror och registrerar kamerans exakta plats när en bild tas. Positionsinformation som latitud, longitud, höjd och tid registreras automatiskt som ''geotaggar'' i bilddatan (EXIF).

Passar följande kameror:
D3, D700, D300, D200, D2X, D2Xs, D2Hs med kabeln GP1-CA10 (medföljer), samt D90 och D5000 med kabeln GP1-CA90 (medföljer).

GP-1 använder kamerans fjärringång. Vill man använda fjärrkontroll tillsammans med GP-1 så finns extra ingång för fjärren MC-DC2 på GP-1. Kör du proffs-/semiproffshus får du då alltså komplettera/byta ut din ordinarie fjärr mot en MC-DC2 vid användning av GP-1 (se tillbehörsfliken).

Ström tas av kameran. Anslut kabeln först till GP-1, sedan till kameran.

Det tar cirka 45 sekunder att ta emot satellitinformation från det att kameran startas och cirka 5 sekunder när kameran står i vänteläge (kameran redan tagit emot GPS-information i vänteläget).

En röd lampa på GP-1-enheten lyser för att visa att inga data kan registreras, ett blinkande grönt ljus visar att tre satelliter har hittats, ett fast lysande grönt sken visar att fyra eller fler satelliter har upptäckts.

Det verkar alltså som att det går att få kameran att lägga in positionen i EXIF direkt med rätt kablar.

Njaa, det gör den nog inte om jag inte är helt tokig. Däremot får mottagaren en en signal om att en bild tagits och så kan man synka positionerna med bilderna i ett program som lägger in positionen i EXIF-infon senare. (Hur vet den vilken bild som hör ihop med vilken position? Tidsangivelsen?)

Annars finns en kabel så man kan ansluta en mottagare till Nikon-kameror på något annat sätt, då kanske positionen lagras automatiskt.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=mc-35

Här är texten om Nikons egen mottagare, från Cyberphoto:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GP1

Det verkar alltså som att det går att få kameran att lägga in positionen i EXIF direkt med rätt kablar.

Du har nog rätt. Det är nog bara Nikons modell som funkar. Men det är ju viktigt att rätt tid är inställd på kameran för att taggningen av bilderna ska funka. Det gäller nog även för Nikons modell.

Du har nog rätt. Det är nog bara Nikons modell som funkar. Men det är ju viktigt att rätt tid är inställd på kameran för att taggningen av bilderna ska funka. Det gäller nog även för Nikons modell.

Kamerans tid har inget med en positionering av en bild att göra. Nikons GP-1 (som jag själv har sedan drygt ett år tillbaka) skickar en kontinuerlig ström av positionsuppgifter i NMEA-format till kameran, som vid exponering använder senast rapporterade position och lagrar denna direkt i metadata (gäller både RAW och jpeg).

Däremot kan kameran ställas in att använda GPS-mottagarens tid för att kalibrera tidsinställningarna i kameran.

En sak till...

För att det ska bli meningsfullt med en inbyggd GPS-mottagare i en kamera så måste tillverkaren ägna särskild omsorg om antennens kvalitet och placering. GPS-chip är billiga och små och får säkerligen plats, men antennens placering och känslighet är avgörande för om det hela ska fungera bra eller inte.

Jag har en Coolpix P6000 med inbyggd GPS där funktionen är nästintill oanvändbar.

Det finns litet för många funktionsknappar och rattar som ska få plats uppe på kamerahuset för att det ska gå att hitta ett utrymme där antennen får plats.

En Nikon GP-1 är däremot minst lika känslig och bra på att hålla fix som de bästa mottagarna från Garmin och Magellan. Placeringen i blixtskon är optimal för bra mottagning.

Jag tycker att alla som fotar kantareller ute i skogen skall ha GPS i sin kamera. Viktigast av allt, det skall inte gå att redigera bort det från exif infon i bildfilen :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto