Advertisement

Annons

Hur tar man såna bilder som dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotoharen

Medlem
Jag har sett en del mingelbilder som ju är väldigt inne nu. Kolla länken nedan till ett galleri. Jag blir inte klok på hur man lyckas få det ljuset och de färgerna som de har där. Och jag har sett när de tagit bilderna och det är inte redigerat i efterhand då de såg ut så här i kameran. Någon som vet hur man gör ?

http://www.nattstad.se/vimmel/g%C3%B6teborg/park-lane/2012-07-28

Hoppas detta är rätt forum. Tack.
/Peter
 
Lång slutartid, stor bländaröppning, högt iso och blixt för att "frysa" motivet. Kameran är nog också ställd på hög färgmättnad om det är jpeg-bilder direkt ut kameran.
 
Det har inte med first eller second curtain att göra, utan just kombinationen av blixt och inställningar som låter befintligt ljus synas (oftast en relativt lång slutartid).

First eller second curtain avgör hur ljusspår från rörliga ljus visas på bilden, t.ex. en bil som kör förbi på natten. Där har man nytta av second curtain för att få ljusspåren från bilens lysen att hamna efter bilen. Med first curtain kommer ljusspåren att hamna på bilen.

På vissa kameror får man lång slutartid som en bieffekt av att ställa in second curtain, men det är alltså inte second curtain i sig som är grejen.
 
Tack för era svar, skall exprimentera lite med min Nikon D5100 och se vad jag kan åstadkomma :)
Kom på en sak till Hög färgmättnad sa någon, är det vitbalansen eller finns det en inställning för det som jag missat ?

/Peter
 
Senast ändrad:
Tack för era svar, skall exprimentera lite med min Nikon D5100 och se vad jag kan åstadkomma :)
Kom på en sak till Hög färgmättnad sa någon, är det vitbalansen eller finns det en inställning för det som jag missat ?

/Peter
Inställningen "picture control" /Bildkontrol. Dår kan du ställa tex Mättade färger (Vivid).
Sen kan det vara bra att ha nåt gel/filter på blixten så den får ungefär samma samma vitbalans som bakgrundsbelysningen, annars blir antingen bakgrunden väldigt varm i färgerna eller så får du blixtblå ansikten.
 
Inställningen "picture control" /Bildkontrol. Dår kan du ställa tex Mättade färger (Vivid).
Sen kan det vara bra att ha nåt gel/filter på blixten så den får ungefär samma samma vitbalans som bakgrundsbelysningen, annars blir antingen bakgrunden väldigt varm i färgerna eller så får du blixtblå ansikten.


Tack, snälla !! Hittade det, mycket att lära sig som ny :)
 
Jag har sett en del mingelbilder som ju är väldigt inne nu. Kolla länken nedan till ett galleri. Jag blir inte klok på hur man lyckas få det ljuset och de färgerna som de har där. Och jag har sett när de tagit bilderna och det är inte redigerat i efterhand då de såg ut så här i kameran. Någon som vet hur man gör ?

http://www.nattstad.se/vimmel/g%C3%B6teborg/park-lane/2012-07-28

Hoppas detta är rätt forum. Tack.
/Peter

Relativt lång slutartid och väl balanserad exponering av det befintliga ljuset, ihop med hög färgmättnad antingen i kamera eller i Photoshop.
Snygga bilder för att vara mingelbilder, den här fotografen vet vad han gör och han har tränat en hel del på det!
 
En tanke kanske vore att köra kameran på Manuellt och ta en testbild med slutartid på kanske 2 sekunder tills du får "rätt" utseende på bakgrunden. Därefter ser du till att ha 2nd curtain sync på blixten så att den blixtrar direkt innan slutare stängs, och köra blixten på I-TTL så att den själv sköter exponeringen med eventuell kompensation som du ställt in.

Om jag tänker rätt så borde man då kunna säga till personerna att stå stilla, ta bilden så att slutaren öppnar och efter ~2sec så fyras blixten av och bilden blir klar innan personerna börjat röra sig.

Kör man 1st curtain sync så kan risken finnas att motivet tror bilden att är klar när blixten fyrats av och därefter börjat röra på sig vilket ger onödigt mycket rörelseoskärpa på motivet.
 
Jag gissar på att man måste köra blixten helt manuellt, för eTTL/iTTL skjuter väl ut en pre-flash (normalt 1/32 styrka) innan ridån går upp och precis innan ridån stängs dras huvudblixten iväg (styrkan baserat på mätningen av pre-flash).
Problemet blir ju att folk tror att bilden är tagen vid pre-flash och är långt borta när bilden egentligen tas.

Det verkar fungera så på min Canon 7D + SpeedLite 430EX II, fast jag antar det är likadant på Nikon.

Så i just denna typ av situation, mingelsituation med väldigt långa slutartider, så antar jag att man behöver köra blixten manuellt (just för att undvika att förvirra människorna med pre-flashen)?
 
Hur blir det om man har en slutartid på 2 sekunder, risken är ju stor att man rör på sig under tiden? Eller syns inte det om blixten används i slutet ?
Jag får väl testa lite och hålla utkik nästa gång jag minglar. Jag har en svag känsla av att inte blixten användes men kan ha fel. Får återkomma efter nästa mingeltillfälle :)
Stort tack för tipsen. Det uppskattas !!
 
Har man en bra avvägning mellan hur mycket av ljuset som kommer från bakgrunden och hur mycket som kommer från blixten gör det ingenting att du och andra rör dig under de tex två sekunderna, blixten i slutet kommer att "frysa" motivet som blixten slår emot.

Man kan till och med utnyttja kamerans rörelser för att få lite "fartfylld" effekt. En enkel sak att prova och som är speciellt användbart när det finns olika ljuskällor i bakgrunden är att köra på med vanlig blixt på första slutaren men även ha lång slutartid och precis efter blixten gått av vrider du runt kameran lite för att skapa ljusspår i bilden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.