Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tar jag bäst bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

street_tess

Avslutat medlemskap
Jag har fått en del bra bilder med min kamera, men nu känns det som att de inte går bra alls och det känns som att kameran bara står och samlar damm för de är inte kul längre att ta bilder för de blir inte bra.
Så nu undrar jag hur tar jag bäst bilder med min Canon Powershot S3 IS.
Jag vill ju ha en digital system kamera, men de får vänta tills ekonomin tillåter. Jag gillar att fotografera djur, spec hundar, eller enkla saker. och exprimentera. mig fram, men inget verkar funka nu, så behöver hjälp.
 
Bäst bilder tar den som har syn och hjärna......inte den som har systemkamra til xx-tusen lakan.
Köp inget nytt för du hitar rätt med din S3IS!!
Om du kör till jobbet med en Folka (som funkar); tror du att du kann sova längre på morgonen om du köper en Ferrari????
 
Övning ger färdighet, det är verkligen så, i allt.
En kamera som samlar damm lär inte göra dina bilder bättre.
Inte direkt att fråga någon annan heller.

Men ett generellt tips, för att bli bättre måste man aktivt börja tänka på vad det är man gör, alltså börja försöka se bilder och sen ta dom istället för att ta bilder och hoppas det blir bra.
När man tar en bild som inte blev som det man såg innan man tog den så tar man den igen, och igen, och igen till det blir som man vill. Är man hela tiden medveten om vad man ändrar (ljus, kamerainställningar, komposition osv, osv) så kommer man sakta men säkert att bli säkrare och säkrare.

Att titta på andras bilder och verkligen titta, inte bara säga ”snygg” ”inte snygg” om allt, utan verkligen analysera varför man gillar en men inte en annan. Så titta inte bara på bilder du gillar, titta på bilder du inte gillar också, för du lär dig lika mycket från dom.

/Magnus
 
Nej de e klart, jag köper inte en ny för att min gamla är kass, men vill lära mig teknik med min gamla.
De hade vart kul att göra lite snygga bilder med den.
Nån fördel måste de ju finnas med dyrare kameror/bilar eftersom folk köper dem, annars hade de väl itne funits en marknad för dem.
Vet att om man är en duktig fotograf så krävs de mindre kvalite på kamera för att ta lika bra bilder, men jag behöver tips på hur ja ska göra med min kamera för att bilderna ska bli bra. Eftersom ja inte är bra på att ta kort så....
Några tips måste ju finnas
 
Tack magnus för dina tips ska ta till mig dem här.

Alltsaå den samlar dam för att mina bilder inte blir bra och då tycker ja de inte är så kul att fota, eftersom jag har väldigt lite tålamod också, heheh m,en ska försöka ta fram den mera.
 
Bäst bilder tar den som har syn och hjärna......inte den som har systemkamra til xx-tusen lakan.
Köp inget nytt för du hitar rätt med din S3IS!!
Om du kör till jobbet med en Folka (som funkar); tror du att du kann sova längre på morgonen om du köper en Ferrari????
Håller med om att det behövs syn och hjärna men för min del blev det ett fantastiskt lyft att gå från kompakt- till systemkamera. Om man plåtat ett tag, intresset är stort och man märker att kompaktens egenskaper är ett hinder för att få bilderna som man vill ha dem är det helt klart vettigt att byta (när ekonomin tillåter).

Självfallet kan man göra bra bilder med alla sorters kameror men jag tycker att nya prylar ofta ger inspiration till nya idéer och bilder. Prylar är kul men alldeles för dyrt. Jag har helt klart gått på det här med att konsumera sig lycklig ;) Det funkar i alla fall ett tag och vad ska man annars göra med pengarna om inte satsa dem på det man brinner för?

Tycker att Magnus Olsson skriver väldigt bra om hur man kan bli bättre på att ta bilder, lära sig se.

EDIT: Tålamod är nog något som är nästan helt nödvändigt om man ska bli riktigt bra på att fotografera. Tålamod att tänka på detaljer, att orka säta sig in i det tekniska så att man inte behöver tänka på det när man väl ska skapa bilder, tålamod att analysera egna och andras bilder. Att orka vara självkritisk och att aktivt söka efter olika sätt att förbättra sina bilder.
 
Kanske att fixa någon foto polare att bli inspirerad av (och inspirerar) är en bra ide?
Att hänga med folk som gör samma sak är ju alltid utvecklande.

/Magnus
 
Mitt råd är att titta mycket på andras bilder. Man lär sig mycket av det. Du ska även fundera innan du tar din bild "varför" du tar just denna bild. Vad är syftet? Vad vill du visa? Vad vill få fram? Nåt budskap?
 
men jag behöver tips på hur ja ska göra med min kamera för att bilderna ska bli bra. Eftersom ja inte är bra på att ta kort så....

Bli medlem här, läs igenom "fotoskolan", och lär dig fota manuellt med din kamera om den möjligheten finns. Det viktigaste man kan göra är väl att prova sig fram, blir bilderna skit ändrar man lite tills nästa gång och provar igen, precis som med allt annat i livet..


Testa kanske lite porträtt, lite sport, landskap eller något nytt, brukar ge lite ny energi om man känner sig lite trött inom ett visst område.
 
Alltsaå den samlar dam för att mina bilder inte blir bra och då tycker ja de inte är så kul att fota, eftersom jag har väldigt lite tålamod också, heheh m,en ska försöka ta fram den mera.

Om amatörpsykologen inom mig får titta fram för ett ögonblick så verkar det av inlägget ovan att du inom dig ser bilder du vill ta. Det tyder på att du har ett bildseende, och det är förstås bra.

Men du känner dig också frustrerad över att du inte behärskar tekniken, vilket gör att bilderna du ser inte fastnar i kameran.
Hade du varit ishockey/fotbollsspelare hade jag sagt att du inte behövt försöka slå en avgörande passning i varje läge, det räcker ju med en passning som når fram. Översatt till fotografering tror jag det blir att du behöver inte försöka ta bilder varje gång som slår världen med häpnad, det funkar lika bra med tråkiga motiv och bilder som bara betyder något för dig, om ens det. Huvudsaken är att du vet vilka exponeringsinställningar du hade när du tryckte av.
Varför inte börja med bara en given bländare, säg 8, och ta alla bilder i det läget tills du ser hur bilden påverkas under olika ljusförhållanden? Du kan också hålla dig till given en slutartid och jämföra hur fart och rörelse blir i bild.

Lycka till!
 
Jag har lite samma problem som du :) Känns som att det inte blir bra och varför ens släpa med sig kameran ;) Jag har systemkamera så det gör väl ingen jätteskillnad.
Men nåt jag märkt är mkt bra är att gå ut och ha ett mål i fotandet, tänk något du vill fånga innan du går. Som nu i fina vädret, ta en bild på hösten! Då får du verkligen prova dig fram tills du blir nöjd och kan välja en bra istället för att ta bilder på lite allt och alla blir halvtaskiga för att man bara tog en per motiv.
Tror helt klart det gör att man utveckas mer och lär sig se fina motiv och hur man vill avbilda dom. Så jag klarar mina svackor iaf :)
 
Ja absolut jag tycker det är riktigt kul, och en system har jag önskat mig sen jag köpte min vanliga, bara det att ekonomin inte tillät då heller. Så egentligen är de inge fel på min kamera bara det att jag inte behärskar alla inställningar och sånt.
Ibland ser jag riktigt bra bilder i mitt huvud och tänker att om ja hade haft med mig kameran nu så hade det vart roligt.

Jo ibland kommer de ju bra bilder, men sen att sätta dom isamband med vilka inställningar jag haft är en hel jungel. men ska läsa på mer om hur man använder kameran och vad man ska tänka på
 
Tack adam för dina tips också.

Ja favvo motivet är ju kossorna och fåren hemma hos mina föräldrar. Även greyhounds på banan, eller min katt.
Alltså djur, gärna i rörelse.
Jag tror ibland att jag låser upp mig på dem och tror att ja ska bli bättre istället för att kanske ta på lite andra saker. Ska testa det
Tavck
 
Jo ibland kommer de ju bra bilder, men sen att sätta dom isamband med vilka inställningar jag haft är en hel jungel. men ska läsa på mer om hur man använder kameran och vad man ska tänka på


Ja, lite teori behövs det också för att praktiken ska fungera. Men glöm inte bort att en fördel med en digital kamera är ju att kameran sparar exponeringsvärdena ihop med bilden. Läge alltså för att testa metodiskt hur kameran exponerar under olika ljusförhållanden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.