Annons

Hur stort minne?

Produkter
(logga in för att koppla)

marsbarn

Aktiv medlem
Hejhej!
På fredag får jag hem min Nikon d80 med 18-105 vr (vaddå överlycklig?).

Men jag måste ju också köpa ett minneskort.
Jag vill få plats med minst 500 bilder.
Hur stort behöver jag då köpa? Rekommenderar ni något speciellt märke?
 
Det beror ju helt på vilken storlek och vilket format du tar bilderna i, om jag inte minns helt fel så fick jag plats med ca 300-350 bilder RAW + JPEG i högsta kvalitet på mitt 4GB-kort.
 
Det beror ju på om du tänker fotografera i RAW eller JPEG.
Med JPEG räcker ett 4GB skulle jag tro. Ta det dubbla om du fotar RAW. Själv använder jag SanDisks kort och de har funkat fint för mig.
 
Jag skulle nog köpa ett 4gb-kort och skulle det inte räcka skulle jag komplettera med ett 2gb-kort.
 
Hejhej!
På fredag får jag hem min Nikon d80 med 18-105 vr (vaddå överlycklig?).

Men jag måste ju också köpa ett minneskort.
Jag vill få plats med minst 500 bilder.
Hur stort behöver jag då köpa? Rekommenderar ni något speciellt märke?

4gb uppskattar kameran att det får plats ca 326RAW eller 530jpg-kort på. Storleken varierar så någon exakt siffra kan du inte få.

Köp snabba minnen så du inte riskerar att kortet begränsar, minnen är ju så billiga idag ätt man inte behöver snåla.

[Edit] Sandisk Extreme II eller III är många som använder jag själv inkluderat. Har även andra märken, aldrig haft problem med något.
 
Senast ändrad:
Jag skulle rekommendera 8Gb, alternativt 2 st 4Gb kort. Har du inte upptäckt fördelarna med RAW än så kommer du snart göra det, och då behöver du mycket minne för att få plats med 500 RAW (eller NEF då du kommer ha en Nikon).
 
Ett 4gb kort ger cirka 180-200 exponeringar (varierar lite) om man kör högsta upplösning & högsta kvalitet i RAW+JPEG.

Ett 4gb Sandisk Ultra II 15mb/s kostar under 200:- på mediamarkt så köp dig 2 sådana så klarar du dig ett litet tag.

Med 2 kort så sprider du risken lite med ett ev korrupt minneskort.
Inte så vanligt kanske men kan ju hända och då är det inte så roligt att ha alla bilderna på ett stort kort.

Lycka till med fotandet!
D80 är en myckat fin kamera som kommer att ge dig många lyckliga fototillfällen.
 
Två kort minskar i och för sig risken att du förlorar allt data en aning, men du fördubblar risken att något av korten havererar. Risken ökar också för att du skall tappa ett av korten. Mitt råd blir att köpa det största kort du hittar för ett rimligt pris, själv tycker jag att ett Sandisk Ultra II 16GB för 550 kr är överkomligt.
 
Det brukar skrivas som t.ex. "266x" för vissa märken, men inte för SanDisk (som ändå är det absolut mest "inarbetade" märket, och som är det enda märke jag rekommenderar).

SanDisk är enklare: Ultra II är halvsnabbt och Extreme III är riktigt snabbt. Vart sjuttsingen Extreme-fyran tog vägen har jag ingen aning, de verkar inte finnas i butik längre, ej heller hittar jag dem online på någon Svensk butik, svåra att hitta även internationellt.

Jag skulle absolut inte sätta ett Sandisk Ultra II i en modernare kamera, hastigheten räcker inte till. Vad teorin säger är en sak (I teorin ska det kortet vara tillräckligt snabbt), men praktiskta tester med min 5D (som av många anses vara omodern) har visat att det är en avgörande skillnad i hastighet med Extreme III jämfört med Ultra II. Ultra II har inte en skugga av en schans att "hänga med" det snabbare kortet.

Så, kort och gott, jag rekommenderar att du köper ett Sandisk Extreme III av valfri storlek: Finns upp till 32 GB för inte allt för mycket pengar. (Kolla InWareHouse.se)

Edit: För övrigt kan jag tillägga att jag personligen aldrig har haft behov av större minne än 4 GB (om sanningen ska fram så fyller jag aldrig det fullt ens). Jag skulle nog klara mig gott med 2 GB. Jag tänker innan jag trycker ;)
 
SanDisk är enklare: Ultra II är halvsnabbt och Extreme III är riktigt snabbt. Vart sjuttsingen Extreme-fyran tog vägen har jag ingen aning, de verkar inte finnas i butik längre, ej heller hittar jag dem online på någon Svensk butik, svåra att hitta även internationellt.
Jodå, visst finns Extreme IV i de flesta butiker. Men det är bara CF-kort som tillverkas med den hastigheten, inte SD-kort. Hur olika kort funkar i just D80 kan man se i Galbraiths tester. Tyvärr har han inte uppdaterat med nya större kort för D80, men generellt är större kort långsammare än mindre.
 
HIttade en guide som jag förstår mig på här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/faq/memory.php

Enligt den kan jag ta ungefär 700 bilder med ett 4gb-kort.

Det är nog ungefär så stort minne jag behöver nu, eftersom det inte kostar speciellt mycket gör det ju inget om jag behöver större minne i framtiden.

Så i nuläget ser det ut som att det blir SanDisk Secure Digital Extreme III 4GB.

Låter det bra ? :D
 
Jodå, visst finns Extreme IV i de flesta butiker. Men det är bara CF-kort som tillverkas med den hastigheten, inte SD-kort. Hur olika kort funkar i just D80 kan man se i Galbraiths tester. Tyvärr har han inte uppdaterat med nya större kort för D80, men generellt är större kort långsammare än mindre.

Aha, det kanske var någon tillfällig "outage" i våras, för då gick de inte att frambringa i/på någon av det 15-tal butiker och webbsidor som jag jagade runt i :)

Kör man f.ö. SD i nyare digitalkameror? Har länge undrat när de fantastiskt stora och klumpiga CF-korten ksulle bli utbytta mot något mindre. Själv kör jag så pass gamla kameror att det enbart är CF som gäller :)
 
Snabb minneskortläsare

Kan vara en poäng att köpa en snabb minneskortläsare om du köper ett snabbt minneskort, annars blir det lätt väntetider när bilderna ska in i datorn. Om det spelar roll, dvs.
 
Kör man f.ö. SD i nyare digitalkameror? Har länge undrat när de fantastiskt stora och klumpiga CF-korten ksulle bli utbytta mot något mindre.
Både Nikon och Canon låter de billigare modellerna använda SD-kort (upp till D90 resp 500D), de dyrare får hålla kvar CF-kortet (från D300 resp 50D). Orsaken är förstås att CF-korten fortfarande är så mycket snabbare.

Nikon D80, som den här tråden handlar om, använder SD-kort.
 
Både Nikon och Canon låter de billigare modellerna använda SD-kort (upp till D90 resp 500D), de dyrare får hålla kvar CF-kortet (från D300 resp 50D). Orsaken är förstås att CF-korten fortfarande är så mycket snabbare.

Nikon D80, som den här tråden handlar om, använder SD-kort.

Tackar för svaret! Jag har visst släpat efter en bit, håller mig inte så uppdaterad.
 
Men CF-kortet är förr eller senare på väg bort då tekniken har vissa nackdelar med många parallella kontakter och ett stort format, men den dagen den sorgen - Jag såg en demonstrator på nytt kortstandard som Samsung (?) visade med en SSD och en kompakt E-SATA kontakt och en verklig överföringshastighet på väl över 200 Mb/s.... Oki, det var en demonstrator, men serieinteracen är här för att stanna onekligen, men om man fortsätter att bygga ut SDHC standarden eller om det blir något nytt får vi se.

4 Gb är väl en lämplig storlek att köpa idag? Jag kör på 4 Gb respektive 8 Gb kort och tycker att det är lagom storlek när man kör RAW-JPEG.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.