Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur stor yta av sensorn utnyttjas vid filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertils

Medlem
Hej,

Vid filmning med upplösningen 1080p behöver teoretiskt sett inte hela sensorns yta utnyttjas. Men hur förhåller det sig i verkligheten? Det är ju ingen crop effekt vid filmning vs stillbild vilket tyder på att hela sensorns yta används.

Någon som vet hur det fungerar?

Undrar Bertil

Googlade åt dig;)
The 5D Mark II was the first DSLR to feature 1080p video recording.[9] The Canon PowerShot SX 1 IS followed with full HD in a bridge digital camera soon after.[10] The 16:9 aspect ratio portion of the sensor used in video mode is equivalent in sensitive area to a VistaVision 8/35 frame. This large sensor allows videos to be recorded with very shallow depth of field for a "film look". The 21 megapixel sensor is downsampled to HD resolution by only using every third line and 4:2:0 chroma subsampling,[11] leading to concern about Moiré patterns in recorded video.[12]

Det är olika från kamera till kamera. Oftast används ungefär 85-100% av bildbredden till videofilmning. Detta beror på hur väl kamerans upplösning "stämmer" med konstanten 1920. Helst vill man ju använda heltal vid division osv för att det ska gå åt så lite processor som möjligt.

Annars gör man så att kameran använder hela bredden, och sedan dividerar med det heltal som ger ett resultat närmast under 1920. De flesta Canon-kameror använder en verklig upplösning på ca 1250-1350 som sedan skalas upp för att bli en 1920-bildbredd. De flesta Nikon-kameror ligger ungefär där också, de enda som ligger högre är Panasonic (och då bara i vissa modeller).

Sen försvinner det en hel del "imellan" också, kameran använder extremt sällan alla pixlar på ytan för att göra en videobild. Oftast används ca 33-50% av de pixlar som ligger under bildytan, resten av värdena slängs helt enkelt bort.

Så,
3/2 till 16/9 är 84%
mindre än hälften av denna yta används för verklig ljusinsamling
40% av 84% = 34%

I genomsnitt kan man utgår från att ca 34% av sensorns yta används till verklig bildinsamling. Därför har kamerorna också mycket sämre (ungefär 3x sämre) ISO-egenskaper vid videofilmning än vid stillbildsanvändning.

Tack för ett uttömmande svar Joakim,

Bakgrunden till frågan kommer sig av att jag har ett variabelt ND filter med fel diameter. Linsen jag använder är en 82mm lins och ND filtret är ett 72mm filter.

Med en adapterring påskruvad skulle jag kunna använda ND filtret med risk för kraftig vinjettering om hela sensorytan utnyttjas. Om centrala delarna av sensorn används så kanske det skulle klara sig...jag får testa och se hur det blir.

Tack Bertil...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar