Annons

Hur snabbjobbad är en 60D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jämfört med 550D och 7D? Är det något som märks? Egentligen ser jag inte så stor skillnad på 60D och 7D eftersom en del knappar har dubbel funktion på den.
Ja vad tycker ni? 550D verkar lite för avskalad, för mycket menu-diving för vad den kostar helt enkelt. Kommer det komma någon ny variant på 5D? Den börjar ju bli rätt gammal nu.

50D vs 60D. Är det stor skillnad i bildkvalitet? Man har ju gått ifrån metallramen på den nya, är det något man bör ta hänsyn till? Får man mindre kamera med 60D? Är det vädertätning på någon av dessa förresten?

Har någon av 60D, 50D och 7D några kända fel som man garanterat kommer råka ut för.
 
40D, 50D och 60D har alla fördelarna med två inmatningshjul och i viss mån c-lägen, 60D har dock av någon udda anledning gått ner till ett c-läge vilket mer eller mindre tar bort den fördelen gentemot xxxD husen - dock är snabbheten och ergonomin bättre i alla xxD och 7D gentemot xxxD huset.

Det finns skillnader i sensorkvallité mellan husen du nämner, men det är inte några enorma skillnader så länge du kör RAW och samma bildbehandling efteråt - JPEG ur kameran tenderar att bli bättre ju nyare kamera man har då bildbehandling blir mer avancerad då man har tillgång till snabbare processor och kan göra mer roliga saker med bilden innan man presenterar den som JPEG, detta misstas ibland för förbåttrad sensorprestanda när det i många fall snarare är lite mer sofistikerad brusreducering i jpeg fallet - inget ont i det, men inse att skillnaden inte är jättestor i sensorprestanda mellan 50D, 60D och 7D. 50D är dock sämst, eller skall jag säga minst bra av dessa när det gäller rå sensorprestanda vid höga iso.

50D är prisvärd idag
60D är lite dyr med tanke på vad den är och har ett antal märkliga detaljer i sin konstruktion
7D är en mycket bra kamera och trots det ganska höga priset prisvärd - man får mycket för pengarna
550D har kanske lite bättre sensorprestanda än 7D, men är i övrigt en enkel kamera med alla nackdelar som xxxxD serien har.

vädertätningen är bäst i 7D och sämst i 550D. Ingen av husen har några kända tekniska buggar som kommer få huset att gå sönder i förtid, men visst - spegel och slutare är bättre i 7D och xxD och lär hålla längre än å 550D.
 
50D vs 60D. Är det stor skillnad i bildkvalitet? Man har ju gått ifrån metallramen på den nya, är det något man bör ta hänsyn till? Får man mindre kamera med 60D? Är det vädertätning på någon av dessa förresten?

Magnesiumchassit är borta på 60D som sagt, men den känns ändock robust, betydligt stabilare än xxxD-modellerna. Vädertätningen ska vara förbättrad kontra 50D.

På prisjakt skiljer det ca 1300 mellan 50D och 60D enbart kamerahus (7999:- vs 9303:- på svenska webshoppar) vilket för mig gör 60D klart mer prisvärd om inte magnesiumchassi är extremt viktigt och videofunktion helt oviktigt.

Skulle aldrig välja ett kamerahus utan ett andra inmatningshjul om jag vill ha en snabbjobbad kamera (vilket gör att 550D går bort).
 
Magnesiumchassit är borta på 60D som sagt, men den känns ändock robust, betydligt stabilare än xxxD-modellerna. Vädertätningen ska vara förbättrad kontra 50D.

På prisjakt skiljer det ca 1300 mellan 50D och 60D enbart kamerahus (7999:- vs 9303:- på svenska webshoppar) vilket för mig gör 60D klart mer prisvärd om inte magnesiumchassi är extremt viktigt och videofunktion helt oviktigt.

Skulle aldrig välja ett kamerahus utan ett andra inmatningshjul om jag vill ha en snabbjobbad kamera (vilket gör att 550D går bort).

Magnesiumchassit är ersatt med kolfiber om jag inte har helt fel för mig. Isådall är det starkt nog.
Men visst kolfiber är ju omgärdad av plast.
 
Magnesiumchassit är ersatt med kolfiber om jag inte har helt fel för mig. Isådall är det starkt nog.
Men visst kolfiber är ju omgärdad av plast.

Den är gjord i aluminium och polykarbonatharts med glasfiber.

Vilket i många andra brancher är detta något bra, ett slitstarkt, hållbart och lätt material, men i kameravärlden verkar bara magnesiumlegering vara det som duger.
 
Den är gjord i aluminium och polykarbonatharts med glasfiber.

Vilket i många andra brancher är detta något bra, ett slitstarkt, hållbart och lätt material, men i kameravärlden verkar bara magnesiumlegering vara det som duger.

Plast håller bra i mc-hjälmar så i en kamera borde det med funka
 
...
Ja vad tycker ni? 550D verkar lite för avskalad, för mycket menu-diving för vad den kostar helt enkelt.

....

Det finns snabbknappar för det mesta på 550D, är det nåt särskilt du tänker på? 60D och 7D är gradvis bättre på sånt som har med prestanda(/fps) att göra, men tro inte att 550D är en långsam svårarbetad kamera. Dessutom har dom några fördelar över sina större kusiner, inte minst storleken. Hos 60D gillar jag personligen den vikbara skärmen, den skulle jag gärna haft på min 7D.
 
håller gör det säkert, men det är lite på samma sätt som att en luva håller bättre än en hjälm om man släpper den ifrån hög höjd - det håller genom att vara väldigt elastiskt. gjutna mg chassiet har också fördelen av det oftast är lite tyngre och tyngden är ett värde i sig då den ger bättre stabilitet och gör det enklare att panorera, speciellt med tyngre optik monterad. gillar man inte att panorera, har ingen tung optik och anser att kameravikten är besvärande så är det ju självklart bra att det finns lättare kamror på marknaden också - valfrihet genom stort utbud. batterigrepp är ju en alternativ metod för att öka på vikten till en vettig nivå också, så visst går det bra ändå - stabilitet i ett xxxD kan dock ändå vara lite tveksam, men tar man det lugnt så går det.

Jag testade nattfoto med tele och blixt - 580exII flashextender, 300 mm f/4 på ett xxxD hus - fan vad jag svor över af och vekt hus den gången, men å andra sidan med små söta ljussvaga Ef-s objektiv och popupflash så finns det ingen vinst med en tungt hus - bra af som i xD eller xxD är dock fortfarande till nytta, men det finns iofs metoder runt det också.

Som vanligt landar man i tycke och smak - största felet på 60D enligt mig är bara ett c-läge, plasthus och videokameraskärm - annars så är det säkert en bra kamera med modern och fin sensor och lika bra sökare som xxD husen brukar ha.
 
Den är gjord i aluminium och polykarbonatharts med glasfiber.

Vilket i många andra brancher är detta något bra, ett slitstarkt, hållbart och lätt material, men i kameravärlden verkar bara magnesiumlegering vara det som duger.

Ja det låter bra. magnesium har ju aldrig varit bra tycker jag, halva styrkan av aluminium men det är knappast dubbelt så lätt., titan däremot går plus mot aluminium. Avamagnesium gör man bara saker som måste vara tillverkade av metall och som måste vara så lätta som möjligt, inga andra kriterier.

Jag börjar faktiskt bli sugen på en 50D nu, hur länge tror ni man kan "vänta ut priset"? Jag kommer filma 0,0% av tiden med den. Jag vill gärna att det är en markant skillnad i pris på den och 60D när jag köper.

Jag tror dock att 50D är mer stryktålig än 60D, ju mer det väger desto mer stryktåligt, så enkelt är det. Och det finns inte en enda rapport som skulle motsäga det jag påstår i hela världen lustigt nog. Ingen seriös i alla fall.
 
Det finns snabbknappar för det mesta på 550D, är det nåt särskilt du tänker på? 60D och 7D är gradvis bättre på sånt som har med prestanda(/fps) att göra, men tro inte att 550D är en långsam svårarbetad kamera. Dessutom har dom några fördelar över sina större kusiner, inte minst storleken. Hos 60D gillar jag personligen den vikbara skärmen, den skulle jag gärna haft på min 7D.

Ja jag jämför med "allt". antingen blir det en xxD eller Nikon D300S och på den finns allt att ställa externt., det är det de tävlar emot.
 
Vill ju bara påpeka det att även om Nikon verkar bättre (mer rattar) initialt så har jag inte sett en enda biild som skulle kunna styrka mitt påstående, trots rgb ljusmätning och mer mätpunkter, snarare tvärt om. Jag tycker om Canon då :) den tillverkaren som gör de bästa objektiven som jag söker för tillfället blir det! Och nu lutar det mycket starkt åt Canon, och det gjorde det för 1 år sedan med, och 2 också. Jag tror jag skulle kunna äta en 10-22mm nu faktiskt. Kan man slita ut ett objektiv tror ni?
 
ja af motor och bländare är mekaniska så de har i någon mån begränsad livslängd. Dock håller de oftast rejält längd så oroa dig mer över kamerans slutare vilken är mer trolig att den skall ge upp.
 
Ja jag jämför med "allt". antingen blir det en xxD eller Nikon D300S och på den finns allt att ställa externt., det är det de tävlar emot.

Vill ju bara påpeka det att även om Nikon verkar bättre (mer rattar) initialt så har jag inte sett en enda biild som skulle kunna styrka mitt påstående, trots rgb ljusmätning och mer mätpunkter, snarare tvärt om. Jag tycker om Canon då :) den tillverkaren som gör de bästa objektiven som jag söker för tillfället blir det! Och nu lutar det mycket starkt åt Canon, och det gjorde det för 1 år sedan med, och 2 också. Jag tror jag skulle kunna äta en 10-22mm nu faktiskt. Kan man slita ut ett objektiv tror ni?

Kul för Canon att du gillar Canon. Men att ha "fler rattar" har sällan med bildens kvalitet att göra. Det är cool, macho och hög impfaktor med stora kameror med många lysdioder och knappar men ger per definition inte på nåt sätt bättre bilder. Sry för detta obviousinlägg så här på julaftonsmorgonen, men ska du stressa ut och shoppa i mellandagarna tycker jag det låter som en fotobok tillsammans med en s.k. instegskamera ger mer än den värsta Canon eller Nikon du kan hitta. Och mycket billigare blir det. God Jul!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.