Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skydda sig mot fästingar vid naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Ok, om jag inte hittar ett sjukhus med internetuppkoppling så förkastar jag alltså den idén. Är det verkligen så starkt? Att munhålan pallar då.
Munhålan har ett cellager som hela tiden fyktas med saliv som späder ut innehållet i vitlöken. Magsäcken borde vara ett sörre bekymmer men är resistent mot saltsyra med ett pH<1! Producerar ju saltsyra i parietalcellerna för att få sprutt på enzymerna och även direktnedbrytning av födoämnen (grillkorv, chips, smörgåsar med prickig korv, wienerbröd och ev.någonting mer som man har i fotoryggsäcken. Nej, inte kameror.)
Jag rekommenderar boken Vilök. En naturlig väg till hälsa av John Blackwood och Stephen Fulder.
Prisma förlag ISBN 91-518-2181-8 utg. på svenska 1988.
Dock kan jag inte hitta något speciellt om fästingar i den men det finns ett kapitel om skadedjursbekämpning...kan de' va' nå't??.
MEN på sidan 147 finns ett sätt att applicera vitlök på huden. Få se nu, scanna, OCR, klipp och klistra.....hmmmmm vänta........

Vitlök i olja

1. Mal eller krossa 250 g vitlök och lägg det i en vid kruka.Tillsätt så mycket olivolja att vitlöken täcks. Tillslut krukan väl och skaka den några gånger dagligen. Låt den stå på ett varmt ställe i tre dagar, sila sedan genom en duk.Håll blandningen sval. Mot öronvärk kan man droppa några droppar av något värmd olja på en bomullsbit in i örat. Mot värk, sträckningar och smärre hudåkommor kan oljan gnuggas in; "hettan" kan bidra till att smärtan minskas.
2. Blanda samman 10 msk ricinolja och tio malda vitlöksklyftor. Täck och låt stå 36 timmar, sila därpå och häll upp på flaska. Den här blandningen rekommenderas som hårmedel. Massera in den i hår och hårbotten och linda därefter in huvudet i en varm handduk. Efter en timme kan man schamponera håret som vanligt. "


Alltså: späd i olja så går det bra kanske.......
Lycka till
Us
 
Senast ändrad:
Hmm... Ricinolja "där nere" känns som överkurs och ger nog utöver ett visst obehag och suspekta ljudeffekter vid gång förmodligen skavsår till slut också. Jag köper nog fästingplockaren i alla fall.
 
Att du inte hittar något om fästingar i den boken kanske beror på att undersökningen jag länkade till i början av diskussionen gjordes ca tio år efter boken gavs ut...
Dock tycker jag att det måste ha funnits någon gammal overifierad huskur innan undersökningen i fråga gjordes.

/AK
 
Jag hörde just på nyheterna att TBE smittar via fästingens saliv d.v.s. omedelbart vid bettet. Man har alltså ingen tidsfrist vid den smittan.
Dessbättre så är det endast 0,5% som avlider och alla som klarar sig är immuna resten av livet.

/ Hasse
 
Jag har under hela mitt liv, hittills 35år, inte sett träffat på minsta lilla fästing som velat använda min kropp för att proviantera på. Detta trots att jag inte varit det minsta försiktig utan sprungit omkring i alla typer av terräng och ofta i vanlig sommarkostym (shorts och t-shirt) och under de senaste åren även ålandes på marken vid fotografering. Så fästingarna tycks uppfatta mig som oerhört skräckinjagande eller dom kanske är allergiska?
 
Min svärfar, som är 68 år, har inte heller haft en enda fästing i hela sitt liv. Han är naturmänniska och knallar ofta omkring i shorts.

Det är uppenbart att fästingar inte väljer sina offer slumpmässigt. Köttets mörhet, smak och saftighet spelar säkert en stor roll. :)
 
Senast ändrad:
Hassan skrev:
Jag hörde just på nyheterna att TBE smittar via fästingens saliv d.v.s. omedelbart vid bettet. Man har alltså ingen tidsfrist vid den smittan.
Dessbättre så är det endast 0,5% som avlider och alla som klarar sig är immuna resten av livet.

/ Hasse

Bara för att min överlever betyder det inte att det är smärtfritt. en kompis till mig fick hjärnhinneinflammation och kunde inte vara ute i solen på hela sommaren och sommaren efter hade hon fortfarande problem med starkt ljus.
Varför chansa, att vaccinera sig kostar bara ett par hundra kronor.
 
Klart man inte skall chansa! Jag vaccinerar med förtjusning folk om det finns anledning till det - äldre mot influensa t.ex. men vistas man inte i ett TBE-område eller bara är i en stad i ett sådant område är det väl mera tveksamt Men vad jag menade är att vissa sjukdomar är värre än andra och dessutom saknas vissa vacciner.....
Us
 
acke skrev:

Det är uppenbart att fästingar inte väljer sina offer slumpmässigt. Köttets mörhet, smak och saftighet spelar säkert en stor roll. :)
Säkert är det så. Det måste vara därför jag aldrig har sett en fästing annat än på bild, trots att jag vistats mycket i Stockholms skärgård.
Enligt apoteket lär annars myggmedel som Mosiguard (luktar fränt) och MyggA (luktar gott) ge visst skydd. Båda finns på Apoteket.
 
Läste nyss i senaste nummret av Hundsport att just medlet MyggA blivit godkänt av Kemikalieinspektionen för att användas mot fästingar. Som tillägg säger de att medlet "minskar" risken för bett av fästingar, men ger inte ett 100% skydd.
 
Man behöver tydligen inte vara ute i naturen för att få en fästing på sig! Själv bor jag i Stockholm och har inte varit ute i naturen på ett bra tag, men vad tror ni jag hittade i dag på morgonen när jag dushade. Jo precis under vänster knäskål satt en platt liten fästing och höll i sig för kung och fosterland. Jag begriper det bara inte!

Till slut fick jag loss den lilla vidriga varelsen genom att dränka den i duschtvål. Och när den virvlade ner i avloppet tänkte jag på slutsekvensen i filmen "Alien", ni vet när rymdvarelsen försvinner ut i rymnden. Fråga mig inte varför!
 
Usch! Fästingar och myggor ÄLSKAR mig. Och jag HATAR dom!

I höstas var jag ute och plockade svamp i västra söderort och kom hem med 6 fästingar!!! Gaaaah!!! De var första gången jag fått fästingbett. Usch och fy!!!

Sen har jag världens myggallergi!!! Får hemska 5-10 centimeters bölder av ett litet myggbett.

Under sommaren och sensommaren e jag konstant nerdränkt i MyggA. Men skulle jag någon gång glömma (vilket händer titt som tätt) så lider jag i flera veckor. Och de är ingen vacker syn...

Denna sommar ska jag fästing-vaccinera mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.