Annons

Hur skapas "sökarbilden" i spegellösa kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Vanliga kompaktkameror använder såvitt jag vet den vanliga sensorn för att fånga "sökarbilden", men hur funkar det med spegellösa systemkameror? Är det den vanliga sensorn där också? Eller har de en annan lösning?

Jag har en Sony NEX-5N som saknar spegel och alltså används den bakre skärmen för att visa "sökarbilden". Men hur går det till rent tekniskt? Är det den vanliga sensorn som används? Isåfall måste det betyda att slutaren är öppen, för att kunna få in ljus till sensorn. Och det borde isåfall också betyda att när man väl tar en bild så måste slutaren först stängas för att sedan kunna öppnas (och stängas), och sedan öppnas igen för att visa "sökarbilden" på nytt. Är det så? Eller finns det nån sorts separat "sökar-sensor"? Isåfall fattar jag inte hur den får något ljus till sig.

Och det borde isåfall också betyda att när man väl tar en bild så måste slutaren först stängas för att sedan kunna öppnas (och stängas), och sedan öppnas igen för att visa "sökarbilden" på nytt.
Just detta är nog inte likadant på alla spegellösa kameror. På min egen NEX så stängs aldrig slutaren när man trycker på knappen, utan först efter att exponeringstiden är slut. Den är alltså hela tiden öppen från det att du komponerar tills bilden är tagen. Antar att det är för att man inte kan ”stänga av” sensorn, så det är enda sättet att stoppa ljusinflödet medan man läser ut data från sensorn.

Just detta är nog inte likadant på alla spegellösa kameror. På min egen NEX så stängs aldrig slutaren när man trycker på knappen, utan först efter att exponeringstiden är slut. Den är alltså hela tiden öppen från det att du komponerar tills bilden är tagen. Antar att det är för att man inte kan ”stänga av” sensorn, så det är enda sättet att stoppa ljusinflödet medan man läser ut data från sensorn.

Det beror väl på om du aktiverat electronic first curtain eller inte? Vet i och för sig inte man ska ha den inställd annorlunda, men det går ju ...

Det beror väl på om du aktiverat electronic first curtain eller inte? Vet i och för sig inte man ska ha den inställd annorlunda, men det går ju ...
Det har jag aldrig hört talas om. Vad skulle det vara bra för? :) Och går det ens på NEX-5N? Kan det ha något med blixtfotografering att göra?

Det har jag aldrig hört talas om. Vad skulle det vara bra för? :) Och går det ens på NEX-5N? Kan det ha något med blixtfotografering att göra?

Det går att stänga av i 5n också, men jag vet som sagt inte varför. Man får ju slöare respons med mekanisk förstaridå (om än inte mycket)

Edit: hittade en tråd som visar att man kan få artefakter med elektronisk förstaridå: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1042&message=40595269&changemode=1

Det går att stänga av i 5n också, men jag vet som sagt inte varför. Man får ju slöare respons med mekanisk förstaridå (om än inte mycket)

Edit: hittade en tråd som visar att man kan få artefakter med elektronisk förstaridå: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1042&message=40595269&changemode=1
Åhå! Mycket intressant. Jag ska raskt prova att aktivera slutaren före exponeringen då, för jag har problem att få ner exponeringen vid kortaste slutartid mitt på dan. Det blir oväntat ljust, kan man säga.

Edit: Det märkliga är att exemplen längre ner i tråden visar helt motsatt effekt! :-S

Jag har ju NEX-5N precis som du. Menar du alltså att slutaren behålls öppen när man trycker ner avtryckaren och sedan stängs en mekanisk slutarridå när exponeringen avslutas? Det borde ju innebära att bildrutan får en gradvis varierande exponering, eftersom den del av bilden där slutaren stänger först får mindre ljus än den del som stängs sist. Grejen med att ha två slutarridåer är ju att varje del av bildrutan får samma exponering.

Jag har ju NEX-5N precis som du. Menar du alltså att slutaren behålls öppen när man trycker ner avtryckaren och sedan stängs en mekanisk slutarridå när exponeringen avslutas? Det borde ju innebära att bildrutan får en gradvis varierande exponering, eftersom den del av bilden där slutaren stänger först får mindre ljus än den del som stängs sist. Grejen med att ha två slutarridåer är ju att varje del av bildrutan får samma exponering.

Den elektroniska förstaridån "öppnas" en pixelrad i taget på samma sätt som den mekaniska slutaren.

Javisst, och det är väl just därför det verkar kunna bli lite knas vid så korta tider att den mekaniska slutaren inte hinner över hela bildytan tillräckligt snabbt för att exponeringen ska bli samma i dess rörelseriktning.
Den mekaniska slutaren har säkert två ridåer med en spalt, så om man använder den så lär skillnaden synas just vid mycket korta slutartider. Då kommer spalten att förflytta sig över sensorytan, utan att hela sensorn någonsin är ”öppen” på en och samma gång.

Det är detta som gör att blixtsynktiden är förhållandevis låg på många kameror. Den finns vid brytpunkten då slutaren inte längre är helt öppen, utan övergår till att bli en spalt som rör sig över sensorytan. Var den gränsen går beror på hur snabbt slutarlamellerna rör sig.

Det råkar inte vara så att slutaren i en spegellös kamera först stänger, och sedan genomför en helt "normal" slutarrörelse?

Dvs man har en vanlig ridåslutare med två ridåer. Den är "öppen". När man exponerar en bild så händer följande:
  1. Första ridån stänger. Nu har man samma utgångsläge som i en vanlig DSLR med spegel.
  2. Första ridån öppnar.
  3. Andra ridån stänger.

???

Alltså måste spegellösa systemare ha "öppen" slutare i inspelningsläget
och vid exponering går första ridån i form av en bom eller svart spalt över
sensor och öppnar. Samtidigt måste sensorn nollställas rad för rad
under den del av en tusendel som sensorn skuggas ,eller?
Sen kommer utläsningen när "andra bommen" (motsv. andra ridån)
skuggar del för del av sensorn.?

Varför räcker det inte med en nollställning och senare utläsning av
sensor rad för rad och slippa slutare?
Bökigt att nollställa och läsa ut i olika (slutar)hastighet?

Sony Nex 5n har synktid 1/160s och Pentax K01 1/180s osv.
medan på kompakter står ofta uppgift saknas eller samma tid
som vanliga slutartiden? Vad är skillnaden?

Edit; OK, kom inlägg före mitt,
alltså samma slutare som vanlig SLR, men kompakter då?

Varför räcker det inte med en nollställning och senare utläsning av
sensor rad för rad och slippa slutare?
Bökigt att nollställa och läsa ut i olika (slutar)hastighet?

Att ha helt elektronisk "slutare" tycks fortfarande introducera mer brus än om man har bara första "ridån" elektronisk och andra ridån mekanisk. Det är åtminstone den förklaring jag har sett, och det tycks mig rimligt att om man höjer utläsningsfrekvensen så introducerar man brus.

Jag misstänker att det arbetas en del hos sensortillverkarna för att få fram sensorer som kan läsas ut tillräckligt snabbt för att kamerorna ska slippa mekaniska slutare helt.

Det tar ju naturligtvis en stund att läsa ut sensorn när exponeringen är klar, och då vill man rimligen inte att sensorn samtidigt ska exponeras av mer ljus.

Som jag tolkar svaren så använder både kompakt och spegellös den vanliga sensorn för att fånga det som visas som "sökarbild".

En spegellös har därmed slutaren öppen normalt sett när kameran är på, d.v.s. konstant live-view. En kompakt har ingen slutare.

När man sen ska "ta en bild" så borde både kompakt och spegellös ha samma behov av att "tömma" sensorn innan bilden kan tas? Och det borde behöva ske i mörker, d.v.s. med slutaren stängd, så att sensorn kan nollas. Men tydligen sker inte så om man ska tolka svaren här, eftersom slutaren hålls öppen. En kompakt har ju dessutom ingen slutare att stänga. Däremot har jag för mig att jag läst nånstans att man i kompakter använder bländaren som en slutare, d.v.s. stänger bländaren helt innan man nollar sensorn. Vet ej om det stämmer.

Jag undrar också ibland varför man inte kan använda sensorn på/av istället för en slutare? Men jag antar att det finsn nån sorts teknisk begränsning. Å andra sidan: är det inte så kompakter fungerar? Eller är det det där med bländaren som slutare som används där? Om man lyssnar noga på kompakter så hör man ju nåt sorts svagt mekaniskt ljud, som skulle kunna vara en bländare som rör sig. Eller är det bara den "normala" bländarjusteringen man hör?

DSLR har oftast mekanisk slutare. Dvs en ridåslutare, i normafallet.

Kompakter har (oftast) elektronisk slutare. Exakt hur den fungerar vet jag inte men exponeringen sker väl rimligen genom att man mixtrar med sensorhanteringen på ngt vis. Därmed har man inte blixtsynkproblem på samma sätt som man har när man använder mekanisk ridåslutare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar