Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skall man trigga en 430ex eller 430ez?

Produkter
(logga in för att koppla)

erlend96

Aktiv medlem
Är intresserad av att fota lite porträtt och skulle behöva lite hjälp med hur man använder blixtarna. Har en 5D mk II som, vad jag vet, inte har någon blixtstyrning. Jag har två blixtar, en 430ex och en 430ez. Jag har även en cactus v2s trigger och en reciver. Hur kan man få båda blixtarna att fungera samtidigt?

Jag är medvetn att man på något sätt kan göra så att den ena blixten triggar den andra optiskt, men jag vet inte man gör.

intern blixt

430ex triggas optiskt, använder själv kamerans interna blixt att trigga med.
Fungerar bra.

Notera att 430 EX inte har någon "dum" optisk trigger, utan en som kräver en mer avancerad kommunikation med den styrande blixten. Vissa Canonkameror har sådan kommunikation via den inbyggda blixten (7D var först), vissa blixtar har sådan funktion inbyggd (580 EX II exempelvis) och så finns det en speciell triggsändare man kan köpa.

Vill man gå utanför Canons sortiment finns exempelvis Cactus som nämns ovan, men då vill det förstås till att man har tillräckligt med prylar för att få fart på samtliga blixtar som man vill trigga, alternativt har prylar som tillåter att åtminstone en blixt sitter direkt på kameran samtidigt som den externa triggern gör det.

Notera att 430 EX inte har någon "dum" optisk trigger, utan en som kräver en mer avancerad kommunikation med den styrande blixten. Vissa Canonkameror har sådan kommunikation via den inbyggda blixten (7D var först), vissa blixtar har sådan funktion inbyggd (580 EX II exempelvis) och så finns det en speciell triggsändare man kan köpa.

Vill man gå utanför Canons sortiment finns exempelvis Cactus som nämns ovan, men då vill det förstås till att man har tillräckligt med prylar för att få fart på samtliga blixtar som man vill trigga, alternativt har prylar som tillåter att åtminstone en blixt sitter direkt på kameran samtidigt som den externa triggern gör det.

Vad heter det som tlllåter två prylar vara ansluten på kameran på samma gång. För det verkar som det är det jag söker. Vet någon möjligtvis om det går att hitta en cactus v2s mottagare i en svensk affär. Allt jag hittar är i Amerikanska affärer som inte skickar utanför staterna.

Köp v5 istället.
Gadgetinfinity.com säljer dom och fraktar till Sverige. Handlat av dom flera ggr. Eller dubbelt så dyrt hos kaffebrus.com

/Stefan R. Nilsson

Köp v5 istället.
Gadgetinfinity.com säljer dom och fraktar till Sverige. Handlat av dom flera ggr. Eller dubbelt så dyrt hos kaffebrus.com

/Stefan R. Nilsson

Vad är skillnaden mellan v5 och v2s? Sitter just nu på en v2s sändare och 1 motagare så det känns dumt att köpa något nytt när det fungerar. En v2s receiver kostar tydligen bara 16dollar så blir nog att beställa hem en sådan.

Ingen aning. Men har du redan 2s så köp fler såna. Visste inte att du redan hade.

/Stefan R. Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar