Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ska jag göra för att få detta resultat??..

Produkter
(logga in för att koppla)

AMPM

Medlem
Jag har alltid undrat hur man får det där ljuset de har på bilden att bara lysa på själva objektet I ett mörkt rum. Det ser ut och vara en blixt om jag har rätt? Kan det vara en extern blixt? eller använder de sig av något annat ljus. Ser ut som om de lyser en ficklampa mot objektet (I detta fall på tjejen). Jätte häftigt! Kan ni vara snälla o förklara för mig hur de får ljuset så där. Hoppas ni förstår hur jag menar... :)

fotosidan.jpg

fotosid.jpg

Går väl att forma ljuset. Ex raster på studioblixtar eller snoot på externa.

Eller en "vanlig" extern blixt som är inzoomad. De bifogade bilderna ser ut att ha blixten monterad på kameran, när man tittar på skuggorna.

Eller en "vanlig" extern blixt som är inzoomad. De bifogade bilderna ser ut att ha blixten monterad på kameran, när man tittar på skuggorna.

okej så det är med extern bli som har använts på bilderna? Jag har nämligen ingen extern blixt men funderar på att skaffa mig en. Har ni några som ni kan rekommendera mig?

Vad menar du med en extern blixt som är inzoomad?

En extern blixt (en sån som monteras på kameran) kan oftast ställas in i olika zoom-lgen, så att ljuskäglan blir smalare eller bredare. Detta kan skötas automatiskt eller manuellt. I dina exempelbilder ser det ut som att fotografen manuellt har ställt blixten till en längre brännvidd (d.v.s. zoomat in blixten) än vad objektivets brännvidd är. Till exempel så kanske en bild är tagen med 35 mm brännvidd på objektivet, men med blixten inzommad till 100 mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar