Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur rengör ni era kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotogenisk

Medlem
Hej!

Har nyss köpt in ett stycke Nikon och undrar lite om hur ni andra rengör era kameror och vad för saker ni använder för det ändamålet?
 
jag rengör min så lite så möjligt för att minska risken för att det kommer in mer skit. om jag väl rengör den så använder jag en sån där gummigrej o blåser ur den samtidigt som jag håller huset med öppningen neråt. Detta försöker jag göra i så dammfri miljö som möjligt.
 
Jag använder en lätt fuktad trasa när jag torkar ren kameran från fettfläckar och lerstänk, när den blivit lite väl grisig.
 
Blåsbälg? Så ni tar av objektivet och i princip blåser in mot kamera huset?

Hur ofta bör man göra detta? Samt jag antar att ni har linsrenrörare också? Filterdukar?
 
Blåsbälg? Så ni tar av objektivet och i princip blåser in mot kamera huset?

Hur ofta bör man göra detta? Samt jag antar att ni har linsrenrörare också? Filterdukar?

Laga inte något som inte är trasigt.. :)

Ser du dammfläckar från sensorn på dina bilder så rengör, annars strunta i det.
 
Jag undrar lite hur försiktiga ni är med att sätta på skydd för objektiv när ni är ute och fotar. Tycker det är lite hämmande att hela tiden behöva fippla med lock hit och lock dit när man hanterar dem ur och i väskan. Hur gör ni? Räcker det med uv-filter?
 
Jag undrar lite hur försiktiga ni är med att sätta på skydd för objektiv när ni är ute och fotar. Tycker det är lite hämmande att hela tiden behöva fippla med lock hit och lock dit när man hanterar dem ur och i väskan. Hur gör ni? Räcker det med uv-filter?

Har bara UV-filter vid tillställningar som kan skada objektivet, t.ex. demonstrationer. Även vid regn för att slippa rengöra objektivet.
 
Så, inga lock på något håll? Varken skydd vid fattning eller glas? Skulle vara himla skönt, men det kanske blir på tok för mycket damm i linsen?
 
Putsduk till utsidan. Linsrengöringsduk till filter och linser.
För att få bort damm på sensorn en blåsbälg.

Använder alltid linsskydd när jag inte fotograferar.
 
Verkar som jag var otydlig. Jag har lock på alltid, utom vid större händelser då jag enbart kör med UV-filter och motljusskydd.

Jag kör alltid med uv-filter och mycket sällan med lock, det är främst när det regnar som det är skönt att kunna skydda från så man inte får putsa sig blå innan man kan ta en bild.

Rengöring på utsidan, blir ofta en smutsig t-shirt eller nått, så länge kameran inte är hel eller kladdar ner nnat bryr jag mig inte så mycket.
Sensorrengöring lämnar jag in den till nikon för, det ingick ju i priset så det är lika bra att använda det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.