Annons

Hur posera vid t.ex. porträtt

Produkter
(logga in för att koppla)

Reograf

Aktiv medlem
En massa tips finns om allt tekniskt i porträtt-fotografering. Jag undrar lite om posering. Jag förstår att det inte finns ett universalsvar, eftersom det beror på så mycket (syfte, smak mm). Mina funderingar handlar mer kring hur en yrkesfotograf i t.ex. en atelje "vet" hur man skall sitta/stå/luta huvudet ??

Jag har varit utsatt för det några gånger och även om man tycker att det känns obekvämt/onaturligt så blir det bra på bild (oftast). Hur lär man sig mer om sånt här?

Jag rekommenderar boken "Porträttfotografering" av Lennart Nilsson och Ulf Sjöstedt. Den innehåller tips och beskrivningar på hur man både kan göra det enkelt och komplicerat.

Där finns en del tänkvärt gällande posering, miljö, ljus, planereing. Ja, detmesta helt enkelt.

Mitt bästa råd som jag ger till mina modeller

är att

"posera inte, var dig själv. du behöver inte le
eller titta in i kameran"

och sedan brukar jag uppmana till att använda ARMARNA .ju "konstigare" vinklar desto häftigare bilder ,,,,,

och till sist

om du använder fläkt ,,,,,,,,låt håret fladdra för ansiktet ,,ta inte bort de där testarna som kittlar så där retfullt.
det ger ett
sensuellt intryck

var på utställningen om Christer Strömholm, Diane Arbus och Lisette Modell.

Diane Arbus tog en massa bilder på folk i sina naturliga miljöer och bad folk ställa sig som de ville. Det funkade utmärkt.

men i en studiosituation när man vill få snyggast möjliga bild är det bra att ha en del knep att ta till, som:

- använd pall, inte stol så sitter folk rakare i ryggen.
- skärpa på närmsta ögat.
- Vrid kroppen, men låt huvuden vara nästan helt rakt mot dig.
- vindögda fotograferar men med det friska ögat mot kameran

osv, osv

Kan rekommendera Posing for Portrait Photography: A Head-to-Toe Guide (http://www.amazon.com/gp/product/15...3?v=glance&n=283155&n=507846&s=books&v=glance).

Utförlig genomgång av posering och speciellt de enkla tipsen på saker man bör tänka på att undvika. Tonen kan vara lite hård ibland (typ "du bör inte ens fundera på att försöka det här innan du bemästrat det här"), men tänker man själv och läser kritiskt ger den bra utbyte och innehåller många praktiska tips.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar