ANNONS
Annons

Hur pass mycket efterbearbetar ni era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotogenisk

Medlem
Hej!

Har en fråga till er andra på forumet. Jag är lite nyfiken på hur mycket ni efterarbetar era bilder i exempelvis PS eller liknande program? Eller lägger ni all kraft på själva fotograferingen?
 
Hej!

Har en fråga till er andra på forumet. Jag är lite nyfiken på hur mycket ni efterarbetar era bilder i exempelvis PS eller liknande program? Eller lägger ni all kraft på själva fotograferingen?
Man kanske skulle tillägga vilken typ av bilder det rör sig om. Det är ganska stor skillnad om man gör ett professionellt jobb t.ex ett bröllop, plåtar redaktionellt material för en tidning eller bara fotar lite semesterbilder.

En bild som jag skickar till byrån lägger jag ner ca 1 minut på men å andra sidan så är det alltid tidspress på mina uppdrag så det är inte så konstigt. Du lär säkert hitta folk här på FS som lägger ner timtal på sina bilder.
 
Tycker efterarbetat är en del av foto på nåt sätt, men vet att många tycker att ALLT ska göras bakom kameran.

Grejen är som fotograf (dålig) så är det ju inte varje dag bilderna är bra direkt ur kameran. Däremot kan man lyfta bra många bilder till att bli just "bra bilder", är lite som att man får en extra chans och ibland får man till något utöver det vanliga, även om bilden från början var riktigt dålig. Det gör det hela värt en massa - kul är det!

Har dock full respekt för dom som lägger ner 90% av arbetet bakom kameran.
 
Justerar vitbalans och mättnad, skärper och ibland lägger jag på lite vinjettering. Ev. konverterar jag till sv/v. Tar kanske 5 min/bild.

Att jag inte gör mer beror främst på att jag inte är någon hejare på PS, och dels för att jag inte har tid att sitta speciellt länge vid datorn. Försöker få bilden så klar som möjligt i kameran.
 
Jag fotograferar för mitt eget höga nöjes skull. Jag tycker det är kul att både fotografera och efterredigera, mest för att det märks på resultatet om man lyckats. Ibland är bilden i stort sett klar direkt ur kameran, ibland låter den sig framlockas först i och med efterredigeringen. Oftast är det en symbios däremellan. Det beror på förutsättningarna vilket. Ju bättre bild redan i kameran, desto bättre slutresultat.

Jag kan utan vidare spendera timmar på efterredigeringen, så länge jag märker att den ger något och bilden är bra och blir bättre. Likadant spenderar jag om det behövs tid på själva fotograferingen. Men oftast går denna tämligen fort, för mig är det en actionsport att fånga ögonblicket när motiv och ljus samverkar. Men man måste ju se till att vara där just då och så förberedd så man förmår fånga det man tycker sig se i motivet, och det kan ta tid för mig.

Mest kraft lägger jag nog på att vara på rätt plats vid rätt tid rätt förberedd, men mest tid lägger jag nog vid datorn och på efterredigeringen.
 
Mörkrum -> Lightroom?

Förr i tiden gjordes ju bilden m.h.av valet av film och typen av framkallning, valet av kopieringspapper, maskning, efterbelysning, maskning, pjattning etc. Ett jädrans jobb helt enkelt. Att arbetsflödet i dagens digitala värld är så mycket smidigare betyder ju inte automatiskt att den förprogrammerade kamera gör de bilder du vill göra . . .
Jag tycker nog att, som någon sa, att efterarbetet är en del av jobbet, även om man gillar det eller inte.
Någon kan påpeka ett de inte gillar för mycket "överarbetning" i PS. Tror jag det. "Överarbetning" är ju per definition "för mycket". Det skall väl vara rätt behandlig för den bild man vill göra och i bland kan man ta ut svängarna i något visst syfte. Kan vara kul bara det.
/Göran
 
Precis som Jonas skrev, så är det helt beroende varför jag har tagit bilden och vad den skall användas till. Generellt i efterarbetningen, gör jag så mycket som möjligt i LightRoom och finputsar i PS som t.ex. slutskärpning, format osv osv.....

Frågar du min fru, så lägger jag ner väldigt mycket tid vid datorn.....
 
Jag efterbehandlar nästan aldrig mina bilder förrän jag skriver ut dem. Då lägger jag från i allmänhet 1-5 minuter per bild i ACR och PS. Vissa bilder tar längre tid men det är högst ovanligt att jag lägger mer än tio minuter per bild. Ibland när jag inte har något särskilt att göra pular jag med HDR-bilder i Photomatix vilket kan ta ganska lång tid eller så gör jag något kul i photoshop.
 
Jag kan lägga ned massor av timmar på en bild. Men jag frilägger å andra sidan 95% av modellerna på bilderna och byter bakgrunder förutom övrig retusch.
 
"Hur pass mycket efterbearbetar ni era bilder?"

Jag efterbearbetar mina bilder exakt så här mycket: [Uffe måttar med händerna]. Någon enstaka bild bearbetar jag så här mycket: [Uffe måttar med händerna igen].

På ett seriöst plan gör jag ofta inte mycket: justerar färgbalans och exponering, beskär, lägger på oskarp mask och möjligtvis retuscherar jag bort eventuellt damm på sensorn. Dessutom brukar jag skala ner bilderna, så de fungerar på nätet.
 
Personligen redigerar jag bara en bråkdel av bilderna jag tar. Mest för att det är kul, vissa bilder behöver man inte göra så mkt med, och andra tål att lekas med en hel del. Andra behöver bara justeras. Sedan beror det på om man har tagit bilderna i RAW eller ej.

Och en lagom redigering bör se ut såhär:) (tagen från tåget med en kompaktkamera)
 

Bilagor

  • IMG_1614-small-FS.jpg
    IMG_1614-small-FS.jpg
    36.3 KB · Visningar: 591
  • IMG_1614R-small-Fs.jpg
    IMG_1614R-small-Fs.jpg
    63.5 KB · Visningar: 590
Jag redigerar allt för närvarande. Fotograferar svartvitt mellanformat och har ingen scanner, vilket leder till en hel del efterarbete. Invertering, beskärning, nivåändringar, kontrastbalansering, dammretouch, eventuella toningar.

Jag har som regel att om jag inte kan göra det i ett mörkrum ska jag inte göra det i datorn heller.
 
Eftersom jag fotar RAW är ingen av mina bilder färdiga "direkt ur kameran".

så här ser det ut för mig

* En av mina 2 färdiga presets appliceras.
därefter rätas bilden upp om den behövs samt ev beskärning. Oftast aldrig, men det tar typ 15 sekunder om når är galet.
* Check/justering av exponering, mättnad kontrast, 15 s
* Extra brusred vid högre ISO än 800

Så max 1 min/bild är min "redigering"
Samt taggning som tar 10 s

Sen vid extra bra bilder, tex porträtt. landskapp använder jag mig av penslar. Oftast lägger jag 5 min/bild vid såna bilder. Men det är såna som ska visas upp.

Vid uppdrag lägger jag ner MYCKET mer tid helt beroende på kundens önskemål.

/Stefan
 
Väldigt varierande beroende på bild och användningsområde. Ibland bara beskäring och efterskärpning medan andra bilder är till större delen gjorda i PS.
 
Dels beror det på vad för bilder jag tar, men jag gör ytterst lite efterbehandling efter "framkallningen" i Lightroom (där det oftast bara är konvertering till s/v, lite nivåstyrning och svag vinjettering). De flesta bilder öppnas aldrig i PS. Delvis för att jag avskyr photoshop. Jag tar hellre en straffkommendering i Sibirien än tvingas jobba heltid med PS. Det är bara så fruktansvärt tråkigt. Dock hanterar jag PS väl, då jag var mer intresserad av PS för några år sedan.

Sen hänger det väl även till viss del ihop med att man utvecklas. Jag gillar inte att ta samma bilder nu som för 5 år sedan. Samt att man utvecklas skicklighetsmässigt och tar bättre bilder direkt i kameran.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.